Iller iFokus

Iller

Etikettin-memorian
Läst 2869 ggr
Norrskenets
0

Rest In Pease Kingen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har alltid ångrat mig att jag omplacerade dig och kommer alltid att göra. Du fick det bra hos din nya matte ändå, men saknade dig och hade jämnt så dåligt samvete.

Nu får världens mysigaste och kramgoaste kung springa och leka med alla andra i illerhimlen. Vi ses på andra sidan min älskade vän. Du va helt unik och väldigt speciell "liten" go grabb.

Jag vet att det är många som saknar dig och du var en kändis här i Timrå, så gott som alla visste vem du var.

Vart verkligen ingen bra födelsedag det här..

*Rest In Pease Kingen*

Hoppas du inte blir arg på mig BooBoo men måste bara få skriva för han är värd att minnas. Hoppas du förstår…

skrollan
0

vila i frid kingen!
Får man fråga vad som hände?

Booboo
0

Ingen fara.. Jag hade tänkt lägga upp en tråd lite senare ikväll efter jobbet.. Jag kommer lägga till lite bilder och info till tråden sen..

Jag saknar dig enormt Kingen, mitt hjärtas fröjd och glädje…

Norrskenets
0

#1 Det får du fråga Booboo, då det är lite mer personligt.

#2 Då kan jag pusta ut, vart orolig hela tiden hur du skulle reagera. Är det nya bilder på go bubben? Ja det var han verkligen, nu behöver han inte lida längre utan lever som en kung i illerhimlen.*kramar om*

FerretCrow
0

R.I.P Kingen bubben. Detta var inge kul alls att läsa när precis min slempropp har gått och jag kanske får mina värkar snart =(

*gråter som en idiot nu* Min underbara gamla kingen som jag ångrar att jag inte kunde ha kvar pågrund av min mammas katt =(

Faxlin
0

Beklagar så eran sorg. Förstår att det är jobbigt för er alla. Och det är så otroligt jobbigt när de går bort.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Theres
0

Hur många är det som har haft honom? :O
Rest In Peace.

golf.ifokus.se

FerretCrow
0

#6 jag tog honom från uppfödaren men var tvungen att flytta hem till min mor och det funkade inte med hennes katt och jag ångrar så enormt att jag omplacerade honom kan jag ju lova. jag omplacerade honom till iller_tjejen som sedan ej hade tid och råd att ha honom och sedan kom han till malin. så 4 hem för en iller på nästan 7 år är inte farligt om man tittar på dagens illrar.

Booboo
0

Den 25e april 2008 kl 10.10. The King has left the building..

Det gick oerhört snabbt, nästan brutalt snabbt, jag var inte alls beredd på att han skulle somna så fort.. Veterinären sa 5-15 minuter, det tog knappt 10 sekunder.. Han var så svag att hans hjärta inte orkade mer.. Känslan utav att han blir lealös så plötsligt i min famn hemsöker mina tankar nästan jämt..

Det började i mitten på mars, han gnydde lite ibland när han gick på låda, jag tänkte mest att han var väl bara lite trög i magen. Men då det blev mer och mer gnyende och mer och mer täta lådbesök blev jag lite orolig. Han fick paraffinolja i några dagar, men det gjorde ingen skillnad. Korvar kom det, ibland i "normal" bajs storlek, ibland en liten klutt, alla med vanlig färg dock.. Det verkade vara kisseriet som var problemet.

Han som vanligtvis är väldigt duktig på lådan började gå lite här och var, på mattan bland annat, vilket han aldrig gjort förrut.. Jag ringer en veterinär här i stan, jag förklarar läget och han säger "fortsätt med paraffinolja, tre gånger om dagen i en vecka!". Okej.. efter ytterligare två dar så inser jag att det verkligen är kisseriet det är fel på.
Jag ringer upp veterinären igen och förklarar, och säger att jag är lur på urinsten, eller urinvägsinfektion. Jag får en tid samma dag.

Påpekas bör väl att han är väldigt (i mina ögon) burdus, och verkade mest tycka att det var besvärligt att man ska ha ett djur som inte är hund eller katt.
Han klämmer och känner lite, klämmer ut lite urin och doppar en mätsticka i det. "Ja, det är ju inget blod i det iaf, så det är inte urinvägsinfektion." Han röngtar också, men säger att "det är så mycket mjukvävnander så det är svårt att se, men jag ser inget iaf." Kingen får två hormonsprutor och en 10 dagars sulfa kur.

10 dagar går, ingen skillnad. Jag ringer veterinären igen. Jag får komma dit. Då hade förhuden svullnat och var röd, så jag tänkte att det kanske kan vara förhudsinflammation då. Veterinären var skeptisk men då jag propsade på att han skulle skölja så gjorde han det. Kingen fick två hormonsprutor till och han skulle fortsätta med sulfakuren..

Ingen skillnad. Då en viss skepsism mot denne veterinär vuxit fram så bestämmer jag mig för att kontakta Vännäs Veterinärstation ist, och får där ett mycket bättre bemötande. Vi åker dit, han klämmer och känner, tar urinprov för bakterieodling och röngtar också. Jag får se röngtenbilden och han pekar ut organ och säger att han ser inget särskilt, men det är ju lite svårt med mjukvävnader och så. Vi bestämmer för att se först vad urinodlingarna säger, om det bara är en urinvägsinfektion. Dagen efter ringer jag upp veterinären och får höra att det är lite bakterier i urinen, men egentligen för lite för att det ska vara det som är felet. Jag får en ny sulfakur och han säger även att dom hade forskat lite och det är ju vanligt med binjure sjukdomar och förstorad prostata på äldre, särskilt kastrerade illerhanar. Och att jag måste fundera på om det är värt en operation, just eftersom han är så gammal.

Vi fortsätter sulfakuren i några dagar, men det är ingen skillnad.. Han nästan skriker när han ska kissa, och det är säkert 10ggr på lika många minuter, och det kommer lite om än inget kiss.. Jag märker att han blir svagare och inte äter lika mycket, så en morgon då han lade sig vid mina fötter och tittade upp på mig och hans ögon sa "mamma.. ta bort det onda.. " Då bestämde jag mig. Han skulle få somna.. Han skulle slippa lidandet..

Kingen skulle fyllt 7 i oktober. Han hann med tre mammor fulla av kärlek till honom och han lämnar ett tomrum efter sig..

Booboo
0

Den sista bilden på Kingen.

AlbaStiffler
0

*snörvel* Vad hemskt… :(

Faxlin
0

Starkt att du tog bort honom. Men usch för att behöva få det bemötande du fick av den första veterinären. Jag hade aldrig åkt tillbaka dig igen med något djur.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

Du är den verkliga sanna ägaren och det är helt underbart att Kingen fick sina sista år hos dig malin=) är enormt glad att han kom till dig ska du veta. så otroligt starkt av dig att inse att det bästa nog var för honom att somna in. hua vad jag gråter har fasen gråte hela natten. får jag ta bilderna och lägga ut på min hemsida? skulle gärna vilja skriva om pojken där och om hans bortgång. ska sätta mig och pula på något men måste in på sjukan först imorgon och är åter hemma på söndag

Aviendha
0

Huvva, stackarn..  Vilken hemsk berättelse, men starkt att du tog beslutet då han uppenbart hade ont.

Han får det fint i Illeralia.

Booboo
0

Tack för erat stöd, det värmer..

#11 Näe, aldrig i livet att jag sätter min fot där igen! Mamma berättade att han var med "på hennes tid", dvs när hon var Afganuppfödare på 70-talet, och han var lite konstig redan då.. Bara att veterinärena på andra stället hade forskat!!! Dom har till 100% mitt förtroende numer..

#12 Tack tack :) Jag gjorde bara mitt bästa..
Ja, självklart får du ta dom! Hoppas allt går bra med magen! :)

Booboo
0

Jag drömde inatt om Kingen, att han levde och var frisk som en nötkärna! "Han måste ju ha överlevt sprutan, och blivit frisk på köpet!".. Fast sen slog det mig att vi lämnade ju honom kvar på veterinärstationen, så då började jag fundera på om jag börjat hallucinera..
Fast det kanske bara var en hälsning från Illeralia, att han har det bra där och är frisk?.. :)

Faxlin
0

Jag tror att det var en hälsning från honom. Att han är framme och har det bra. Att han finns där och väntar på dig.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

God looked around His garden
And He found an empty place
He then looked down upon the earth
And saw your precious face

He put His arms around you
And lifted you to rest;
God' s Garden must be beautiful
He always takes the best.

He knew that you were suffering
He knew you were in pain
He knew you' d never ever
Get well on earth again.

So He closed your weary eyelids
And whispered " Peace be thine "
Then He took you up to Heaven
With Hands so gentle and kind.

It broke our hearts to lose you
But you did not go alone,
For part of us went with you
The day God welcomed you home.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#14 ja då ska jag pula på något riktigt fint till honom på min sida. får fundera på det medans man ligger och ugglar och tråkar på sjukhuset. med magen går det tyvärr inte super jusst därför ska jag på sjukhuset nu men efter det så tror jag och hoppas att det blir bättre =)

#15 helt klart en hälsning från honom som berättar att där är han frisk och kry och busar runt med alla andra. han skickade nog den för att visa att du längre inte behöver vara orolig

Sara
0

Beklagar sorgen!

Sara

skrollan
0

men usch då! Man vad fick ni reda på att det var då eftersom ni tog detta beslut?

Norrskenets
0

#8/9 Kan jag ta bilderna och skriva lite om go grabben på min uppfödarsida? Så kommer han att bli ihågkommen länge.*kramar*

Tycker absolut du gjorde rätt, man måste va osjälvisk och se hur han mår och det va just det du gjorde. Det va väldigt starkt gjort av dig ska du veta.

Ceciliaolucifer
0

Jag beklagar innerligt..Vet vad du går igenom.. kramar