skilsmässoillrar?
Jag och min sambo ska kanske flytta isär, men kommer inte att bo långt ifrån varandra. Vi funderar över hur vi ska göra med illrarna, är det lämpligt att de får två hem och bor typ vecka-vecka hos vardera? Vi vill inte separera dem från varandra (tre stycken) eftersom de antagligen har mest trygghet då alla är tillsammans.

Svårt att säga om dom skulle klara av byta hem varje vecka, vissa kanske gör det, vissa kanske blir alldeles för stressade av sånt.
När jag och min ex separerade behöll jag illrarna för han var inte alls intresserad på det sättet.
Om jag och min nuvarande skulle separera (vilket jag tvivlar) så följer nog illrarna med mig igen för det är jag som hade de sen tidigare och han är allergisk.
Såklart är det svårt om ni har skaffat dom ihop och båda tar hand om dom lika mycket.
uss såntdär e jättesvårt :/
jag och min sambo får våran första iller om bara lite mer än en vecka.. :D
vi gjorde så att vi bestämmde redan innan vi valde valp att den kommer bo hos mig om de tar slut..
(så har vi gjort me de mesta av våra värdefulla saker)
kanske låter tråkigt att bestämma vad som e "ditt och mitt" men jag tror att de e ganska bra..
sålänge vi bor ihop så delar vi på allt såklart :)
De verkar inte ha problem att komma till nya ställen så länge de har varandra, men kanske tvåveckorsperioder är bättre? Både jag och min sambo är ganska upptagna, så för oss vore det perfekt att vara mer intensivt med dom ett tag och sen få avlastning. Det är heller inte säkert när vi ska flytta isär. Dessutom drömmer vi om att bo i kollektiv (samma alltså) …vilket skulle lösa det väldigt smidigt förstås. Det känns som att bara en av oss tar dom är ett nödalternativ om inget annat funkar. Vi tycker om dem lika mycket och skaffade dem tillsammans.
illrarna bor hos mig nu men kommer från och med hösten (när jag o joel bor i samma stad igen) få bo hos honom ibland också, dom saknar ju självklart husse. Vad jag har märkt på mina illrar när dom kommer till nya ställen så tar tar dom det väldigt bra, mycket nytt att utforska :)
#4: Så upplever jag det också, men vet inte om det är samma sak om de får byta regelbundet under en längre period. Jag antar att det bara är att testa och se. Tror nog att separationen kommer att bli jobbigare för oss än för illrarna…
Jag har också mestadels upplevt det som att illrarna tycker det är kul med nya ställen och omväxling. Hoppas ni kan komma överens om nåt bra för er alla, separationer är ju aldrig kul…

Har de varandra och er så tror jag inte det är någon fara. De känner er båda och är trygga med er. Så jag tror inte de blir lidande av att skifta hem mellan er. Suveränt att man kan göra en sådan uppgörelse tycker jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Blir det så att vi måste dela på oss är det mest naturligt att illrarna följer med mig, då han spyr av tanken att rensa en åda, men om han lär sig det så blir det en annan sak.. men det får vi lösa då.
Jag har sagt att jag tänker ta djuren med mig, men det gör honom otorligt ledsen så vi pratar inte mycket om det, eftersom det.

Här skulle det direkt bli så att illrarna följer med mig
Skulle vilja se den kille som vågar gnabbas om illrarna med mig.. Jag är ett sånt kontrollfreak när det gäller illrarna att jag vill ha koll på dem 24/7. Speciellt Norpan..
Min exsambo som egentligen ägde Bilbo lämnade snällt kvar honom när han flyttade ut.
Nu när jag tänker på det så lämnade min första sambo oxå kvar Gizmo när vi särade. Men så var han en riktigt toffel oxå.
Sara
Jag lämnade mitt ex för ungefär ett år sen.
Då tog jag hand om illrarna. Hade inte fungerat att ha delad vårdnad om dem då jag anser att han inte hade klarat av att ta hand om de på det vis som det krävs.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

här skulle Sigge följa med Andy antagligen. För Sigge tyr sig bäst till honom så det är det naturligaste för min del då.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Oj vad svårt det hade varit om vi hade separerat! Illrarna står ju på mig i försäkringen men det hade nog blivit slagsmål om var dem skulle. Hehe. Men jag har sagt klart och tydligt att jag vill ha dem om vi separerar och jag tror faktiskt det hade blivit så också. Men Dennis hade nog blivit förkrossad. Nintendo är ju hans lilla prinsessa. :)
Ja, inte flyttar vi isär för skojs skull precis…men illrarna ska ju inte behöva lida åtminstone.
Hoppas det löser sig för er alla på ett bra sätt! :)
Nu skall vi inte separaera alls och jag äger min iller och han sina så de kommer ju att följa med resp ägare.
Eftersom vi inte bor ihop så följer alla illrarna med både hit och till honom,så att ha varannan vecka hade nog funkat utmärkt, de trivs lika bra på båda ställena och vi båda har samma syn på uppfostran och är lika noga.
Jag tror det är lösning som funkar bättre på vissa individer än på andra. Jag skulle nog ändå, till en början låta illrarna bo lite längre än en vecka på varje ställe så att de verkligen känner sig hemma i bådas hem. Sen märker man nog ganska fort om de trivs eller vantrivs i situationen..
När jag och min förredetta sambo separerade i somras tog jag, utan att tveka en halv sekund, illrarna. Jag hade 2 av dom när vi flyttade ihop och jag köpte den tredje. Dom har alltid varit mina och kommer alltid förbli mina. Jag har ett helt annat intresse i illrarna än nån av mina Xpojkvänner!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tror man märker ganska snart vad illrarna mår bra av och inte. Om man kan ha delad vårdnat så vore det ju jättebra för er del, men om illrarna inte uppskattar miljöombytena så kanske ni får tänka om och gör det som är bäst för illrarna!
Carpe Diem

När jag splittade med min kille som jag först skaffade illrarna med så behöll jag illrarna. Men han fick vara illerpappa till dem på semestrar och sådant. Perfekt, för då visste man att de var hos en illerkunnig person som älskade dem.
#16: Tack! Vi är ändå rätt förnuftiga och pragmatiska både vi och illrarna, så det går nog bra på något sätt. 

Vad lätt allt blev när man är singel då… ingen annan än jag som bryr sig om mina illrar.
golf.ifokus.se
Oj, vad svårt.. I mitt fall skulle de bli jag som tar dem, utan fråga. Janne älskar dem, men har inte samma tid och tålamod som jag har. Men bodde vi i närheten skulle han bli perfekt "illerpappa" då jag av olika anledningar måste bort.
Paulina