Några frågor
Nu innan jag och min kille skaffar iller har jag några små frågor.
Kanske lite dumma men jag kan inte sluta att fundera på dem.
1: Ska man ha en tjej eller kille, Vad är ”lättast” som första iller?
2: Ska man skaffa sig en eller två små busfrön?
Om man ska skaffa två ska det vara av samma kön eller olika.
3: Min kompis tycker att det är taskigt mot djuren om man sätter på dem kläder och då tänkte jag fråga er som är har provat, vad tycker din iller om att ha kläder på sig?

1. Vet inte om de är någon som är lättare!?? Har bara två hanar
2. Det bästa är väll att skaffa 1 först och se hur det går och om de går bra kan man väl skaffa 1 till. Sedan beror de nog lite på om man skaffar valpar eller äldre oxså.
3. Jag kan hålla med din kompis, varför ska man ha kläder på djur!?? Mina ilrar gillar då inte att ha kläder på sig, de åker av lika fort. Men vissa kanske tycker de är bra.

1. jag är inte överförtjust i illerdamer, de är så små.. känns inte riktgt som jag vet vart jag har dem.. Och vad jag har läst och fått uppfattningen är det större ingrepp när man kastrerar, om man väljer att göra det.. Killarna däremot kanske luktar lite med iaf vid brunst..
2. en till att börja med skulle jag rekommendera,… det tar ett tag att få illern (eller vilket djur som helst egentligen) att göra någorlunda som man vill.. Alltid lättare att träna en i taget än två. Skaffar man två små på en gång kan det bli så att de tyr sig mest till varandra, och totalt struntar i dig.. könen spelar ingen roll- får dela av när de börjar bli könsmogna bara, så inget oplanerat händer.
3. har inte fått på min illerkille några kläder.. Selen tyckte han var obehaglig i början.. Men så fort an kom ut med den på sig glömde han bort at den fanns.. Nu kan han ha den på sig jämt, han ger inga tecken på obehag.. halsband med pingla på när vi är på ställen som inte är illersäkrade har han heller inget emot.
Kul att ni ska skaffa iller! :)
1, tjej eller kille, hmm, det är olika. Personligen har jag lyckats bättre med skrollan uppfostran än groggie för tillfället.
2. Bästa är väl att skaffa en till att börja med, men sedan kanske skaffa en till när du tycker uppfostran är bra, bitfri, går på lådan och allt sådant som man vill vara nöjd med :)
3. Jag tycker inte alls man ska ha kläder på djur. Varför? Jag hade sönder en strumpa på skrollan för att hon frös så förbannat på vintern, men det var inte ok för henne, då sprang hon upp värmen och blodet istället. Det närmaste jag kommer kläder är våra reflexvästar dem har på sig ibland.
1) Av de illrar jag träffat så har det funnits ungefär lika många snälla lätthanterliga och lite mer besvärliga av båda könen.
2) Tycker det är bäst att skaffa en åt gången och kanske skaffa kompisen efter ett halvår eller så när man fått någorlunda ordning på nr 1. Risken att ta tex 2 valpar är att de hellre tyr sig till varandra än dig.
3) Idiotiskt att ha kläder på djur,med tanke på att många illrar avskyr att ha vanlig sele på sig till en början kan jag tänka mig att de inte är speciellt förtjusta i kläder. Och varför skall man klä en iller som har päls?

Vi är super taggade på att skaffa en så fort som möjligt, Men måste fixa lägenheten först…
Tack så hemskt mycket för era svar.
Ni gjort det så mycket lättare för mig att veta vad jag är ute efter.
Det är så bra att om man har frågor så kan någon som vet svara på dem istället för att man ska gå omkring och fundera i all evighet.
Tack igen för att ni finns!!