Schess spydde upp en spormask (?)
så nu till min fråga, jag måste givetvis avmaska henne och hennes bäbisar, men hur tusen gör jag med illrarna? Måste man avmaska dem med?

schess är en katt… :)
Tack Mstar :)
Ingen som vet??

jag tror det är lika bra att avmaska allihopa,, för har hunden eller katten mask och man har båda djurarterna. måste man avmaska båda för att slippa att det kommr tillbax..du har ju iller och katt.. & dom använder väll samma toalett då?? Då kan masken kommagenom att illern luktar i katt skitet eller att dom slikar på varnadra, masken finns i damm,, där lägger den sina ägg den lägger äggen runt bajs ringen på djur och genom att lukta i luften kan djuren bli smittade för äggen är så lätta så dom följer med i ett andetag
Så avmaska alla om du inte vill ha tillbax masken
mvh Linda

Jag tycker du ska avmaska även illern i detta läge. Det är inte lite mask katten har om den spyr upp dem. Och illern kan gå med mask länge innan man märker det. Så rådet blir att avmaska illern från mitt håll i alla fall.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
okej, men vad ska man anväda för att avmaska illerarna då? visste inte ens om att det fanns tabletter för det. ska till apoteket imorgon eftersom jag måste skaffa fram något till bäbisarna, idag fick jag tabeletter för schess, men måste fixca fram till bäbisarna.
Någon som avmskat iller tidigare? :O
#6 axilur vet använder man, och det var receptfritt förr.. men jag hörde snack om att det skulle bli recept belagt
ja, det har jag hemma, det fick jag av mamma. Men det står att man ska ge en halvtablett 2 kg, så hur tusan ska jag ge illrarna, en fjärdedel? :) Men det är bra om jag kan ge dem det eftersom att det är det som finns hemma. kattunar skulle man ge något annat, men kan man ge illrarna det så ger jag bäbisarna det också.
en fjärdedel av en tablett blir ju 1 kg och skrollan väger ca 700 g och groggie har rasat ner till ca 1,3 (kanske därav han tappat vikt, om han skulle ha mask) =/ Tror ni det funkar att ge dem en fjärdedel var?
Snälla svara!!
Skulle nog ge lite mer än en fjärde del (ung en fjärde del och en halv fjärdedel) åt Groggen och en fjärde del åt tjejen.
Använd en skarp kniv och jag kan rekomendera att krossa till ett pulver och blanda i ex vetegroddsolja eller liknande.
Sara

#6: Jag har gett iller avmaskningsmedel. Och du har fått bra tips av sara i #10. ;-)
Audiatur et altera pars
Är Schess en utekatt? Bör man isåfall inte maska dem regelbundet? Har inte haft nån utekatt så jag blev lite nyfiken.
Fast vad jag har hört så ska man inte maska hästarna regelbundet längre utan måste skicka in avföringsprov innan.
Sara
#10 Okej, då ska jag försöka ge mig på det :)
#11 vad gav du för medel då? Axilur?
#12 njae, eller jag vet inte. Detta är min egna katt som jag har och bor själv med. Mamma och pappa avmaskar ändå ganska ofta, men ser lätt när dem små krypen är i rumpan på dem, och det är ändå ganska ofta med all fåglar m.m. ute hos oss.
Vi satt och funderade på just detta, varför pappas katt har så mycket mask och hans tants katt nästan aldrig =/

Ja det var axilur jag använde då. Så jag vägde illrarna, vägde tabletten och räknade :-)
Audiatur et altera pars

Nu måste jag dela med mig av lite onödig fakta jag läste om här om dagen. Dessa äckelmaskar kan leva ute i naturen i hela 13 år… äckligt….
"Chaos is a friend of mine."