Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1315 ggr
Imasy
0

Är illrar klätterapor?

efter att ha sett era bilder, så har jag tagit det beslutet att en vild iller som är både högt och lågt och bajsar under badkar aldrig kommer att flytta in till mig, hur mysiga de än må vara.

men jag är nyfiken på om de har behov av att klättra? jag har ju tex en massa klösträd till katterna som de älskar. är det nåt som iller ägare också har?

Mstar
0

jag har inga klösgrejer, men diten älskar att vara i skogen, klättra över falltrna träd och grenar och upp på stenar osv.. Han klättrar mer än gärna upp på bord och sådär,, men det har nog mer med hans nyfikenhet att göra, han måste bara se vad det är vi har ställt däruppe..  :P

Imasy
0

men hur kan de klättra med sina små/korta ben? ;)

sarae
0

#2 envishet!!

De är långt ifrån alla illrar som faktiskt kan klättra, vissa tar sig inte ens upp i soffan, medans andra tar sig överallt. Det är inte så mycket klättring egentligen, utan ofta hopp, ta spjärn emot saker, eller att de klättrar på tex tyg med hjälp av klor, men det klarar inte alla av

Faxlin
0

Jag har riktiga klätterapor här hemma. De älskar klätterställningarna. Likdana som man har till katterna. De vässar dock inte klorna på dem så ofta. Även om jag har en av mina töser som försöker :-)
Men det är skillnad på dem. Har de som inte vill/ kan klättra speciellt bra alls.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Mina älskar att klättra, jag vet inte om det beror på att alla roliga saker är placerade högt upp :)
Oliver kan klättra jättehögt upp, sedan blir han rädd och vågar inte klättra ner igen - men han kan!
Zeke har blivit en riktig atlet och kommer upp överallt, och tro mig, benen gör ingen skillnad korta eller ej. De når riktigt högt upp när de ställer sig på bakbenen :) Det handlar bara om lite god vilja.

Carpe Diem

Zaria81
0

Greta kommer båda upp på diskbänken (klättrar på knopparna på lådorna) och hatthyllan, går via ärmarna på jackorna och klänger sig högst upp. Så visst kan de det.

Mimmi min egen kan inte ens komma upp i soffan så det är lite olika.

[jenkass]
0

Vi har en iller här hemma som bara tar sig upp i soffan som längst.. sen har vi en riktig klätterapa som klättrar på gardinerna ända upp till gardinstången, eller när man står i köket och lagar mat/diskar så klättrar hon upp för benen och sätter sig på ens axel… så det är verkligen från iller till iller om dom tycker om å klättra eller ej

Sara
0

Norpan är suverän på att klättra…

Sara

tokage
0

Någon som vill byta min klätterapa mot en som inte kan klättra?
Oskyldig
Fniss… Nejdå, inte skulle jag byta ut Cinka! Men ibland önskar jag att han aldrig hade lärt sig klättra, HAHA!

Imasy
0

jag tycker de verkar vara ett riktigt mysigt djur, men efter att ha sett era bilder på deras sattyg verkar de ju vara ena riktiga grisar ;)

blir det mycket städning efter dem, eller är det ungefär som att ha katt? lite grus utskvättat, ihop korvade mattor och en blomkruka i golvet ibland?

Faxlin
0

Njae kan nog inte riktigt jämföra dem med katter.
Det där med grus på golvet det stämmer. Det följer med dem ut ur lådan på tassarna liksom.
Och ja har man bara jobbat tillräckligt hårt med rumsrenheten så blir det inte många olyckir där heller.
Men det där med blomkrukorna är en helt annan sak. Det är inte så många gånger man hittar blomkrukorna i golvet. Men herregud vad de älskar att gräva ur blomman och all jord ur dem. Och det sker inte någon gång ibland, utan så fort de bara har chansen.

Audiatur et altera pars

Imasy
0

men är det illrar som biter ihjäl katter, eller blandar jag ihop dem med nåt annats djur?

Faxlin
0

Jag har inte varit med om eller hört om någon iller som bitit ihjäl någon katt. Jo riktigt små kattungar (nyfödda nästan) vet jag att det har hänt att en iller lyckats skada en så att den inte överlevde. Men mina har varit i bråk med mina stallkatter då katterna trodde jag kom upp med mat till stallet åt dem. Och ingen dog, varken katt eller iller. Nu håller de sig ifrån varandra bara :-)

Audiatur et altera pars

skrollan
0

ja, nyfödda kattungra har jag också hört om. Här hemma har vi fyra stycken 7 veckor gamla kattungar och två illrar. Dem bor avspärrat, men igår tog sig första kattungen över planket. Det gick sådär =/ Groggie ville nafsa i rumpan, och kattungarna fräste så vi vart döva ;)