Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 334 ggr
ThereseBergqvist
0

När slutar skabben smitta till andra djur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Skorpan fick ju som sagt öronskabb och fick Advocate emot det. Jag undrar hur länge det dröjer innan det slutar smitta till andra djur. Hon fick sin första dos den 25:e juli och den andra ska hon ha den 25 augusti.

Eller finns det nått annat sett? Typ att behandla även de djur som hon kommer träffa?

En sak till.. Kan jag göra nått mer för att få bort krypen? Luna pratade om att ta en tops doppad parafinolja och göra rent, vilket jag har försökt att göra.. Men det är ju så himla svårt med hennes pytte öron :P Och jag vill ju inte skada henne så jag gav upp. KAn man inte droppa i en droppe istället? Eller vad ska jag göra?

Weazel
0

Jeg bruker ikke medisiner lenger når mine får slike smådyr i ørene. Jeg bruker ørerens som jeg drypper nedi ørene deres og masserer godt en gang om dagen i tre uker. Dyra hater det, men det er billigere og har ikke de giftstoffene som ellers tar knekken på øremidden. Og det virker. Jeg føler meg litt slem når jeg holder på, men de har godt av det helsemesig.

Man sier at man bør holde ildere som er smittet unna andre i ca tre uker eller til behandligen er ferdig fordi midden har en livvsykus på 3 uker. Eggene er resistente mot nesten alt, derfor behøver man flere behandlinger. Så for å være på sikre siden bør ikke smittede ildere møte andre ildere som ikke har midd.

Med ørerens/olje hver dag i tre uker, drukner man midden. Man behøver ikke bruke bomullspinner, bare massere ørerensen/oljen godt nede i øret. Det er ingenting i veien for å bruke Stronghold eller andre ting, men mine har hatt midd så ofte at jeg vil ikke gi dem mer av frykt for at de skal bli resistente mot et middel de kanskje virkelig trenger siden en gang.

Det lønner seg å bytte hengekøyer og soveposer og annet som ilderne bruker mye, og vaske ofte. Kokvask eller nedfrysing noen dager hjelper å bli kvitt utøyet.

ThereseBergqvist
0

Okej!! Tackar! :)

Jag satt å pillade lite i öronen på Skorpan och jag fick faktiskt bort en hel del :) Ser betydligt bättre ut nu! Men jag ska försöka med de du sa, droppa i öronen!

Jepp.. Det är vell säkrast att hålla dem ifrån varandra!