Advocate mot öronskabb
Veterinären har skrivit ut Advocate spot on för små katter till oss mot öronskabb. Har inte hört talas om detta innan och undrar hur det fungerar? Jag kom nyss hem så har inte själv pratat med vetten. Skiljer sig doseringen gentemot vad veterinären säger? Hon har skrivit 8 droppar som engångsdos på receptet.
det finns fass på internet, kolla upp det där vettja. lycka till.
Dosen är en pipett/katt. vikt under 4 kg om det är den lilla dosen du fått.. ett kanon bra preparat mot skabb 
Cina
Vet inte vad en iller väger
Men kolla för säkerhets skull innan du sätter den i nacken…
Cina
Du får gärna berätta hur det går för er med skabbmedlet. Om det tar död på de eller inte. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
vad kostade det? :)

*putt*
170 kr
Hur många illrar räcker det till just den dosen för 170kr?
det var med tre pipetter i en förpackning (den för små katter - 170kr) så den räcker till tre illrar en gång (eller om man har en iller så räcker den tre gånger)
#10: Hur har de gått? Är skabben borta?
vi har vart lite sega med det så vi startade behandligen idag. Men återkommer hur det gick. Är lite skeptisk dock då det bara ska användas som engångsdos, förut har jag behandlat två gånger för att vara helt säker på att skabben e väck pga. deras livscykel.
Jag har endast behandlat mina illrar en gång. Fast då med stronghold. =) Och det har alltid fungerat.

#13> Och för mig har det aldrig räckt med en gång… många ggr jag har fått behandla 3 doser…

Det verkar vara väldigt olika hur mycket man måste behandla sina för att skabben ska försvinna.
Men om man tänker lite logiskt så borde det alltid vara ett behov av två gånger i alla fall för att man ska vara säker på att de som kläcks senare verkligen dör de med. För äggen dör inte av medlet och de lägger ägg hela tiden de små gynnarna. Jag brukar behandla två gånger även om jag inte ser skabben för det kan vara så lite som hunnits kläckas så man inte märker dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Sist när jag vaccinerade criss och xena så kollade jag skabb och då hade de det. För Xena hade det med sig. Då behandlades alla.
Sen var det dags för att kastrera xena 1 månad efteråt. Då bad jag de kolla upp om hon hade något. Vilket hon inte hade.
Sen åkte jag på Iller Yran iFokus. Där var alla mina illrar skabbfria.
Sen en månad senare var det dags för Frank att kastreras och då bad jag de kolla honom. Och han var fri från skabb.
Där emellan kollar jag någon gång med mitt microskåp att de inte har skabb.

Säkert kan det räcka med en gång. Jag är kanske bara lite nojjig :-)
Vilket i detta fall kan vara riktigt dumt. Det är ett starkt medel och man ska inte ha på det i onödan. Nästa gång pker jag in med mina innan jag ger andra gången.
Audiatur et altera pars
Tror att illrarna som vi blir för behandlade och kanske rent ut sagt immuna mot vissa saker. Så hellre testa en gång. Och hjälper det inte. Nej då får man göra om det.
Jag har aldrig fått mer medicin som barn än vad jag har behövt. Därför tar jag inte medicin som vuxen heller. Har hellre huvudvärk (jag vet kan vara dumt) än att jag tar en ipren.
Känner allt för många som lever på sånt och jag vill verkligen inte använda sånt i onödan.
Då hade jag inte kunnat ha iller heller då jag är allergiska mot de. Ändå sitter man med 6 st utan besvär. =)

Du har så rätt så med det där med mediciner. Har heller aldrig gett mediciner till barnen mer än när det varit verkligen behov av det. Antagligen det som gjorde att det räckte med en halv alvedon som smärtlindring när grabben bröt foten. Det var andra gången i hans liv han åt alvedon :-)
Och då var han ändå 9 år.
Audiatur et altera pars

Funderar på hur det där verkar?
Är det så att det tas upp av huden och utsöndras i lagom takt så borde det kanske räcka genom period av löss samt ägg.
Då borde det räcka med en behandling.
Men det kan väl oxå vara så att det behövs 2 behandlingar.
Måste väl bero på individ…eller?

Eftersom det finns de som behövt så mycket som tre behandlingar för att få dem skabbfri så låter det mycket troligt att det är individuellt.
Audiatur et altera pars

Egenskaper Stonghold
Selamectin är en semisyntetisk substans tillhörande avermektinklassen. Selamectin paralyserar och / eller dödar en mängd olika ryggradslösa parasiter genom att störa ledningsförmågan i kloridjonkanalerna, vilket avbryter den normala neurotransmissionen. Detta hämmar den elektriska aktiviteten i nervceller hos nematoder och muskelceller hos atropoder, varvid parasiten paralyseras och/eller dör.
Efter utvärtes applikation absorberas selamectin genom huden och maximal plasmakoncentration uppnås efter cirka 1 dygn hos katt och 3 dygn hos hund. Selamectin absorberas genom huden och distribueras systemiskt i kroppen. Utsöndringen från plasma är långsam och påvisbara plasmakoncentrationer föreligger i 30 dygn hos hund och katt efter utvärtes applikation av en dos om 6 mg/kg. Varaktigheten i plasma och den långsamma utsöndringen av selamectin resulterar i slutlig halveringstid om 8 dagar och 11 dagar för katt respektive hund. Plasmakoncentrationen av selamectin upprätthålls under lång tid och nedbrytningen sker långsamt vilket medför tillräcklig koncentration av selamectin för att tillgodose effekt under hela perioden mellan doseringstillfällena (30 dygn).

Lite från Fass… ovan alltså!
Det verkar alltså som om halveringstiden för läkemedlet skiljer sig rätt betydligt mellan hund och katt. Min ovetenskapliga slutsats är att ju mindre djur, destå snabbare halveringstid (kanske pga ämnesomsättning och att blodet cirkulerar fortare, därmed bryts ämnena ner fortare). En iller har då rimligtvis kanske då runt 5 dagars halveringstid. Detta torde ju åxå vara en anledning att veterinärerna säger att vi ska ta 2 doser, då en dos inte varar en månad som det ovan står för hund/katt.
Bara min helt ovetenskapliga slutsats… :)

Är intressant med ovetenskapliga slutsattser också tycker jag. Det är ju trotts allt något vi iller ägare ofta för göra, dra slutsattser själva då forskning saknas.
Audiatur et altera pars

#24> hehe, jo man blir ju lite skadad som oventenskaplig illerägare!