Idas valpar 4 veckor.
Idag fyller valparna 4 veckor, så här kommer viktnoteringarna: Herkules 241 g. Shiraz 190 g. Tassa 189 g. Tipzy 181 g. Mynta 176 g. A'lou 158 g.
Alla äter med god aptit och tycker kycklinghjärta är mums. Herkules har jag hittat i Idas matskål tuggandes på smulorna hon lämnar av torrfodret. Ida tycker inte alls att de ska äta rått kött, hon tar demonstrativt hela skålen och sätter den i bajslådan!! Jag måste servera valparna på köksbordet för att de ska få äta ifred.
För en liten stund sedan såg jag att A'lou har öppnat en liten springa i ena ögonvrån, ja det övertaget kan hon behöva som är minst. ;)
En del hittar lådan, andra inte. Allt rått kött räknas nu som mat, mattes fingrar också. Brottning är ett kärt fritidsintresse för vissa, Herkules och A'lou koncentrerar sig mest på det som är viktigt i livet dvs sova och äta.
Första bilden på A'lou.

Men Herkules då?
Ja han fick inte vara med om fotograferingen idag för han fick äta middag under webkamerabevakning. Maria fick se hela måltiden. Sen var han så mätt och trött att han fick gå och lägga sig.
näää så ljuvliga!! Är så fascinerad över hur stora de är. Och vissa har ju redan fått mask!
Intressant att Ida lägger köttet i bajslådan..Dweia gör nämligen exakt samma sak! Hon snor nästan köttet ur munnen på bebbarna, och lägger det i bajslådan för spånpanering. Se kan jag hitta henne själv mumsandes på en bit. Men valparna ska inte ha…. torrfoder är inget som lockar mia rovdjur ;)

#6 Spånpanerat, ha ha. Du är rolig du :)
Valparna föredrar helt klart råa slamsor, men både Ida och Maya ratar det konsekvent. Jag tycker det är viktigt att våra valparna lär sig att äta båda delar, så kan de anpassa sig var som :) Nu bör de väl vara redo för kycklingvingar tror jag, ska testa imorgon. Önskar bara att de slapp äta på köksbordet!
Jätte söta :)
#7 hon har just gjort det igen…släpat kött till lådan, och börjat mumsa, sen roppar hon på mig och ber om ett glas vatten och klagar på att det e torrt, tro jag det, pellets e ju vattenabsorberande!
mm meningen är att mina valpar skall lära sig äta allt, men den planen går inte så bra. redan efter dryga 2 veckor på fast föda ratar de faktiskt torrfodret..idag fick jag dem ite ens att smaka. Kul för eventuella valpköpare :P

#9 då får man barfa :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Ska strax försöka sätta ner sista kvällsmålet till valparna. Ändrar taktik, tyngre fat så Ida inte ska kunna bära iväg med hela alltet och så har jag delat kycklinghjärtanen i småbitar, borde göra jobbet svårare för henne. Hi hi. Nu ska vi se om det funkar.
# 11 hon lyfter alltså heeela fatet? jisses vilken super mamma! här tar vi e bit i taget

Mynta 
golf.ifokus.se

Ha ha, jag vann!!! Alla sov, så jag smög ner fatet och placerade valparna en och en runt om. När Ida äntligen fattade vad som var på gång var det för sent, smaskandet var redan i full gång.
Jag fick en mördande blick, valparna ett förmaningstal av ilsket boppande, sen kryper hon in under filten och gömmer sig.
Kan tänka mig vad hon sa till sina barn: Ja ja gör som ni vill då, men jag tänker inte ta del av detta vansinne!!!
Trägen vinner! :)

Sicka sötisar!! Jag fick ju uppleva idag hur det låter när 6 valpar äter, eller jag kanske ska säga suger på kyckling idag. Det låter så otroligt mysigt när alla smaskar i kör.

Blev så glad imorse :) Hade precis gett valparna hjärta, när en av dem lämnar sin godbit och febrilt kravlar omkring, hon letade efter något men vad? Jag sätter mig och studerar henne medans hon rundar hela buren. Till slut hittar hon vad hon letat efter: ett bra ställe att klättra över kanten till mammas bajslåda, hon kämpar sig över, gör vad hon ska och voltar ut till maten igen.
Det var Shiraz, så duktig min lilla flicka!!!
helt bedårande!

Så fina :o)

I helgen flyttade alla valparna ut ur valpburen och har hela köket till sina förfogande. Alla har öppnat lite ögon och plirar förvånat på stooora matte. Snabbare och snabbare blir de för varje kravlande promenad över golvet. Här kommer Herkules.

Äntligen fick jag hjälp med att lyfta av köksdörren och i all hast sattes Billy dörrarna upp. Haspen var för kort, så jag har jagat valpar hela lördagen. Hittade en provisorisk lösning på loppis imorse: en servetthållare med rätt mått för 5 kr som jag kan lägga över dörrarna som stänganordning så länge. Något bättre ska konstrueras i metall är det tänkt. Hur som helst så blev det ungefär som jag tänkt mig. Bilden blev lite mörk.

haha, suveränt med servettgållaren :)
oooh suveränt! sånna dörrar + en meter till skulle kasnke funka här hemma med ludde lump!

#23 Alltså helt vanliga dörrar då, menar du? ;)
#23 hrm,,, tja..jo… njae….

#19 åh, ett öga :D Ser ut som om mögel ska praktisera på lördag ute på sommarlägret.. SÅ ajg och Diten får bila själva :P Och inte med bettan (med farthållare) för hon har inget avgasrör.. utan i en liten rosa skoda felicia.. hej å hå, utan farthållare, utan dunkamusik!!!

#26 Du är så välkommen, vad du än anländer i. Ska bli så kul att träffa Diten :) Hoppas bara att flickorna sköter sig och är snälla mot honom.

Hur ser dem ut idag?? *måste få tjata lite*

#28 Ja du Maria, jag har försökt, men den förbaskade lille råttan vill absolut inte vara stilla en sekund som du ser på resultaten. Satte honom i en skål på vågen i alla fall. 295 gram väger den lille gynnaren ;)

hahaha!! har du ingen pli på honom!??! :P
jag har fastnat för alou nu :) hon e så liiiten :)

# 31 Hrmmmpf! Pli får du ordna själv :D Nej han är verkligen gullig, men det är som fan själv far i honom när han ska plåtas. Det är som att hålla i en spattig ål!!!
#32 Svårt att inte falla för denna lilla, lilla charmiga tös :)

#32 Aha! Är det du som är jennifer :) fnuha, gav mig ingen ledtråd, hi hi. Ja vi hörs väl snart igen då ;)
#34 hihi jaa lite lurig var ja allt va ;)
får man vara sådär jobbig å be dig slänga upp en liten bild på a´lou me då :D

tack så mkt =) jaa dom verkar lite vilda :) men klart de e jobbigt när nån trycker upp en kamera mitt i nyllet på en kl 22 :P skulle inte heller vilja va me på kort då ;)

Jag vill se fler bilder på Mynta =)
golf.ifokus.se

Så söt :P
golf.ifokus.se
va roligt me mer bilder :) alou ser så mysig ut, lilla liten (=

Kan de bli mer söta. =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jadå det kan dem!! irl ;)
awww sötis!
a´lou då ? :D *blink blink*

#47 Ååååh dessa trubbiga små nosar, man kan liksom aldrig få nog :). Vissa små individer krafsar sig så snabbt in i mitt hjärta. Lilla A'lou är min skugga, vart jag än vänder mig i köket så kravlar hon efter, kämpande som Bambi på isen med vibrerande svans och tassarna spretande åt alla fyra väderstreck :) Hon vaknar alltid först varje gång jag kommer. Strax efter kommer Mynta tassande, resten sover gärna tills jag väcker dem för mat.
Om det hade varit läge att behålla någon i denna kullen så skulle det utan tvekan bli A'lou. Hon kommer att bli en mycket gosig flicka.

#49 Lugn Jennifer, imorgon är det stora modelldagen, alla ska tvingas posera för matte på sin 5 veckorsdag. Då blir det vägning och sen kommer resultaten in under ny tråd.
Nu är det redan för mörkt, det regnar och är grått i Malmö. Då krävs blixt och det gör dem bara nervösa och de ålar omkring som nervösa hamstrar ;)
Kan du klara dig till imorgon?

I mullsjö har vi minsann haft varmt och sol, lite blåsigt bara :P Men jag var dum och åkte till mamam i huskvarna, småregn, grått och kallt! dumma vättern! Hur står det till med ögonen? kommer någon att kika på mig på lördag?

#52 Runda, svarta, små pepparkornsögon kommer att plira pillemariskt på dig och Diten. Om han har lust vill säga :) Denna unga man koncentrerar sig mest på att sova och äta. Störst, tjockast och absolut latast ;)

#53 haha, jadu, jag vet vad du sa om Diten. han skulle minsann bli gosig och en soffpotatis, och visst är han det.. Men han har inte glömt att han är iller.. *ganska glad suck* Tänk om han kunde hålla sig lat, Herkules. Vad enkelt allt skulle bli, en som man kan mysa med ibland, och städa efter massa, och en som inte orkar smita iväg från famnen.. Men Banditen kommer säkerligen lära upp Herkules precis tvärtemot mina och Mögels husregler! :P nu är det godnatt i denna stugan :D
Ahhh.. Jag vill ha :D ^^

UR SÖTA!! :)
#51 hihi klart jag klarar mig till imorgon :) tror ja! ;)
kommer antagligen springa hem från jobbet till datorn :P
ska bli kul att få veta va dom väger :)
din beskrivning på A´lou låter ju underbar :D
en gosig liten mysboll passar mig och elias perfekt :)
å namnet :) balto filmerna är nämligen lite favoriserade hos mig även om jag e "vuxen" hihi
nee nu ska jag kila och se på tv :)
kramkram