som om jag inte hade nog med bekymmer!
Ronda, min lilla diva, har fått en svullnad i rumpan, precis där hon kissar, såg det igår kväll så hon kan inte haft det mer än max 1 dag innan jag fann det. hon har inga besvär vad jag upplever, äter och går på lådan utan problem samt leker och är pigg, inga flytningar och det ser inte äckligt ut på något sett. Pratade med vetrinären nyss som sa att jag skulle avvakta lite. Dock är det oroande eftersom hon är inne på sitt 5:e år. Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara för fel?
Kan du kanske lägga ut en bild? Personligen har jag inte en aning, men någon kanske känner igen de isf..
Förstår din oro, jag börjar bli nojjig över min gumma som snart blir 2
Hoppas det ordnar upp sig.
Paulina

ska se om jag kan fota…. hon är ju inte känd den lilla divan för att vara lätt att fotografera. ska kolla….
Ja lägg gärna upp en bild e ju alltid lite enklare men fniss ja vet inte lätt att ta kort på en iller i vanliga fall och sällan ännu mindre lättare när man verkligen vill ha med en viss detalj på bild..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
DEt låter faktiskt som om din tös är i brunst? Vet du om hon är kastrerad

Tycker det låter som analsäcksinflammation. Om nu hon är 5 år (och jag antar kastrerad). Analsäcksinflammation är rätt vanlig bland äldre illrar. Det känns som en ärta innanför huden i rumpan (runt analen alltså). Ibland kan det kännas som 2 ärtor…
Vad man gör är att man åker till veterinären, ber dem SPOLA och Tömma analsäckarna. Illerm måste med största risk sövas eftersom det Kan göra ont. Vissa kan man ta i vaket tillstånd, men jag skulle nog nästan rekommendera sövd, då det som sagt gör ont.
Det viktigaste mina erfarenheter säger (har haft 2 illrar med problem) är att man spolar. Många vill bara klämma första gången, och risken är då gigantisk (enligt mina erfarenehter) att problemet återkommer då man inte får ut allt. Det är lixom som klumpar i analsäckarna (skunksäckarna) som kloggat igen, och dessa kommer inte nödvändigtvis ut på enbart kläming utan det krävs oftast spolning för att få helt rent.
Utöver detta rä det vanligt att din iller även får medicin (har för mig att det är antibiotika) ifall den har bakterier eller infektion.
Som sagt, proceduren är rätt enkelt och oproblematisk, men risken är ändock stor att din iller får återkommande problem (körtlarna fylls på kanske 1-3 månader igen).

Kastrerad är hon sedan många år då jag haft henne sedan hon var valp, har dock läst att dom kan komma i brunst även om dom är kastrerade? Det var många år sedan jag hade en iller som var på väg in i brunst innan kastrering, men det ser faktiskt ut som "den svulnaden". Men ska absolut kolla det där med analsäckarna!
Ska ändå kontakta vetrinären igen och be dom kolla på henne. Bättre en gång för mkt än en för lite. Livrädd att det ska vara cancer, har precis varit till en häst klinik och opererat bor en cancer knöl på min häst i hennes rumpa, tycker att det räcker med elände på djuren snart!
#6 om hon är kastrerad men visar brunsttecken kan det tyvärr röra sig om binjuresjukdom. Mitt tips är att ta tjejen till en illerkunnig veterinär

Lycka till. Skulle satsa på att det är analsäckarna.
Förresten, bara för att förtydiga-. När de spolar rent så använder de en spruta med vatten (tror det är vatten iaf, antagligen dest vatten)… Jag brukar propsa på att få vara med under proceduren och hålla illern, men bered dig på att det är en av de snuskigaste sakerna du kan göra. Kräkvarning. Det stinker!!! *blurk*

ska ringa vetrinären igen och försöka få en akut tid så det inte blir värre om det är allvarligt. kan tänka mig att det är äckligt vid urspolningen, men släpper Ronda, det gör jag inte, hon tycker inte om vetrinären så henne lämnar jag inte även om hon blir sövd.
tack för tipsen och råden!