Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 545 ggr
skrollan
0

Skrollan äter tyg

jag hittade skrollan under min säng ätandes på mitt linne. Hon måste fått i sig ca en enkrona av linnet i alla fall. Varför gör hon såhär? Ska jag ge henne paraffin olja? Hon fick det igår när hon hade snott en påse som det legat kycklinghjärtan i som hon bet och slickade på.

Mstar
0

Banditen har ätit på två av mina bästa bh:ar.. första gången åt han ganska mycket, på axelbanden. jag gav honom inte olja, men han sket rött och blått dagen efter…

skrollan
0

jag misstänkte det att man lär väl se i bajset sen lite tyg… Kanske det inte så så farligt då. Men jag är super nojig nu efter detta med groggie, så jag kollar bajset hela tiden, tycker det var lite bajs i lådan över natten frö att dem borde skita typ var fjörde timme.

Sabina-old
0

Max gjorde så i början, dels för att han var uttråkad och sen finns det visst tyg som "känns bra i munnen" för honom…

ViktorMarina
0

Vi har också tygätare, livsfarligt! Tyg kan ju absolut sätta stopp i tarmen, så håll stenkoll så det kommer ut! Jag hade gett en tsk paraffinolja, så det inte fastnade, och hållt koll efter det.

Aviendha
0

Oj, det verkar inte bra. Mina har aldrig sysslat med sådant *peppar peppar* men gummisnoddar dock..

sarae
0

jag har/hade en tygätare. Buffy knaprade på tröjor och filtar, visserligen i små små mängder. Men en dag hittade jag henne i färd med att spy, sen hittar jag e disktrasa som hon tuggat på samt en skosula i silikon. så det blev direkt till blåstjärnan för kotraströntgen. Efter ett dygn hade trasan kommit ut, och hon skulle ha fått komma hem, men det första hon gjorde när trasan kom ut var att ge sig på filten hon hade på kliniken, och knapra i sig en bra bit, så hon blev kvar ett dygn till. Efter det var det hårdbevakning på damen och tyg. Det är ite alla sorters tyg som uppskattas. Främst är det naturmaterial som gäller, och såklart disktrasor.  så allts sådant måste jag hålla undan för henne för att undvika onödoga frestelser.

jag hade gett parrafin olja och kollat så att det kommer ut inom max 30-45 min, och hållt örn koll på hennes allmäntillstånd. minsta tecken på håglöshet, apati, ovilja att äta/dricka, uttorkig eller uteblivna bajsar, och jag hade åkt in med henne.

skrollan
0

tack för informationen sara, är det såna fall också man gör en kontrast röntgen?
Jag gav henne paraffin olja för ett tag sedan, ca 1 ml ? Det kanske var för mycket eller för lite?
Hon dricker och leker, men jag ska hålla ögonen på henne. Fattar inte varför hon gjorde så!! =(

sarae
0

#7 yup, misstänker man främmande föremål i tarme är det främst kontraströtgen man gör. Jag skulle nog ha gett henne mer än 1 ml, hellre för mycket, för att vara säker på att det passerar fritt. Har det du gav henne kommit ut?

skrollan
0

Nej, hon just nu sover hon. Men just nu misstänker jag när jag kollat i bajslådan att det kanske hunnit komma ut innan jag gav henne oljan. Jag kan henne strax över 1 ml, då ska jag ge henne lite till.

skrollan
0

#1 oj inte förens dagen efter. Var ni inte rädda då? :o

Sara
0

Om illerns allmäntillstånd är mycket nersatt och man är tämligen säker på att det är en främmande kropp så är det inte alltid de gör kontraströntgen pga illamående. Det är ganska svårt att ge kontrasten och illern kan spy av det.

På Norp andra vända så gjorde de ett ultraljud istället och öppnade bara ett par timmar efter jag kom in med henne.

Sara

HannaM
0

haha ja svårt att ge kontrasten är det definitivt.. var fullständigt nersprejad av valle.

skrollan
0

det tog ett bra tag innan hon bajsade efter oljan, så när vi var ute på en promenad så kunde hon inte hålla sig så att hon bajsade ner barnens studsmatta ute i lekparken. Efter det har vi lekt och grävt i mattes blommokrukor. Men vi håller ögonen på henne, typer i nackskinnet och kolalr bajset och vätska. Tack för alla svar!

skrollan
0

erik tycker att det ser ut som att det kommit ut , förmodligen då linnet i bajset. Men vi fortsätter att kolla. Får väl gräva i bajset om man inte ser tydligt.