Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 749 ggr
Robinsnel
0

Äntligen lite forskning!

Yep! Bob church åker världen runt och samlar dna från ca 1000 illrar! Han samarbetar med "Dr. Michelle Hawkins (UC Davis) to collect DNA from 1000+ ferrets from all over the world. She will use the DNA to look for disease markers in ferrets, among other things."

Enligt vad jag hört har Hawkins redan antytt att hon hittat genetiska markörer för vissa endokrina sjukdomar, alltså typ binjuresjukdom och insulinom. Det skulle kunna förändra aveln en hel del. Personligen har jag känt mig skeptisk till att insulinom och typ binjureproblem endast är miljöbetingade, då jag fått uppfattningen att de förekommer mer frekvent i vissa linjer än andra.

En länk för lite mer läsning för intresserade: http://forum.ferret.com/tm.asp?m=52072

trollet85
0

detta ska bli intressant! kul o se vad dom kommer komma fram till =)

Sara
0

Jag tror definitivt att cancersjukdomar är genetiskt betingade i vissa fall men inte alla.

Spännande!

Sara

Sarah
0

Verkligen intressant!!

AlbaStiffler
0

Mycket intressant. Jag mailade snubben och sa att jag kunde hjälpa till att föra ut info hit och tex anordna illerträffar i Sverige när han har vägarna förbi… så kan han ta många illrar på samma gång.

Faxlin
0

Jag har redan pratat med honom och han kommer komma hit till Gävle för att träffa illrar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrellet
0

#5 komma till gävle? vilkas illrar ska han testa?

Faxlin
0

#7: Mina och Veronicas som vi är säkra på. Jag har dock berättat att det finns fler illerägare så jag har lovat att höra med dem också. Men just i dag är det mina och Veronicas.

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

#8 stockholm och göteborg vore ju också bra tips för honom. Där går det säkert att få ihop många illrar han kan ta dna från nån dag. Om du har kontakt med honom kan du ju tipsa om nån han kan kontakta kanske… ;)

Faxlin
0

#9: Jag har slängt iväg att han kan kontakta STIF.

Audiatur et altera pars

Nea
0

Vad roligt att någpn äntligen börjar forska på allvar på illern sjukdommar.

Jag tror inte heller att Insulinom och binjurproblem är enbart är miljöbitingat. Däremot skulle jag vilja att det fanns studie på om dessa sjukdommar förekom lika ofta hos illrar som får leva ute och får naturlig föda. Detta för att på så sätt även få ett ordentligt forskningsresultat på om miljön och fodret spelar in för sjukdommarnas uppkomst eller inte.

sarae
0

#11 vad som är intressant är att om man ser på t.ex england där många har sina illrar okastrerade, utomhus och enbart på naturlig kost. Många av dessa har haft iller i decennier. Binjuretumöer och insuliom är hos dem i princip okänt - Därmed är det inte sagt att det inte finns binjuresjukdom eller insulinom, det gör det, men ofta återfinns detta hos illrar köpta i djuraffär eller bara som sällskap, alltså tidigt kastrerade, ofta hållna kastrerade och på kommersiellt torrfoder kost.

Nea
0

#12 Visst England finns och vi hör hela tiden hur bra deras illrar mår pga att de lever i en mer naturlig miljö än vad våra gör. Men finns det någon forskning som visar att det enbart beror på miljön, eller är det så att det är friskare linjer i England?

Nu vet jag att det har kommit en studie som visar att djur som hålls okastrerade längre inte får binjureproblem lika lätt som okasterrade. Studien visade också att det var bättre att kastrera i slutet av en brunstsäsong då hormonerna var låga än i början elelr mitten då de var på väg att sitga eller var höga. Detta finns att läsa någonstans på illersveriges forum, tror till och med att länken till artikeln finns där. 

Men det skulle i alla fall vara intressant att göra en ordentlig forskningsstudie på hur viktig miljön kontra arvet är eller om dessa båda spelar en lika stor roll för sjukdomsutveckling.

sarae
0

#13 håller helt med. En riktig studie av detta hade varit guldvärd

Jag tror inte att englands illrar är så mkt friskare än våra rent genetiskt. Tar du och importerar engelska illrar, kastrera dem och sätter dem i en lägenhet på en torrfoder diet, så tror jag de löper lika stor risk för ovannämnda sjukdomar som svenska illrar. Titta tex på fancy avel. I england används tomtar, blaze samt DEW i en hel del avel, och dövhet samt ökad cancer har inte efter vad jag fått höra varit ett problem efter sådana kombinationer. Däremot har de fått temperaments förändringar av vissa färgkombinationer som inte varit önskvärda. Men detta är vad jag fått höra från mina kontakter, och det är ju långt ifrån alla uppfödare i england ;)

JossanH
0

det man inte får glömma ang. englands illrar är att de ofta hålls på ett mindre "husdjurslikt sätt" så jag tror att många inte tar sina djur till veterinären på samma vis som tex vi svenskar gör. Många djur kanske har problem med binjurar och insulinom bara det att ingen kollar upp det.
Det är lite som våra gamla svenska illrar- många säger att "den dog av ålderdom" men så länge ingen obdution har gjorts hur ska man kunna veta att illern dog pga ålderdom och inte pga att den inte längre orkade med cancern i kroppen tex?

Fantastiskt med lite forskning!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Vad jag förstått samlar han även sjukdomshistorik och vad illern äter och hur den bor…