Iller iFokus

Iller

Etikett: avel
Läst 2328 ggr
sarae
0

Katastrofkullen är nu ett faktum

För er som inte trodde det kunde bli värre med demma kull: tji fick ni, och jag…*suck*

Inavlad katastrofkull tycker man väl är illa nog, men vad säger ni om jag berättar att jag med stor säkerhet har, inte en men TVÅ angoror i kullen?

Förstår faktiskt inte hur detta har gått till, men sedan har jag aldrig intresserat mig så mycket för genetiken bakom angora avel. Mer än att av vad jag vet så skall det inte gå att få fram angoror ur denna kull. Men en en gång har jag haft fel….

Så ett tips till er som avlar på dessa linjer, om ni vill slippa stå med angoror, para bara med 100% korthårslinjer….

[tiiia]
0

har de angoror längre bak i släkten?

Telefonkontakt
0

haha :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

LiindaLarsson
0

Hahahaah vad kul :)

sarae
0

nope, inte av vad jag har kunnat finnas. Hade det funnits det så hade jag aldrig funderat på att ta dweia i avel nästa år. Däremot finns det några som är rätt långhåriga i släkten.bla ludde själv

[jenkass]
0

Tuuva här hemma är rätt långhårig oxå, så det är nog inte så konstigt att dweia å ludde tillsammans kunde få fram angoror i släkten .. om man kan uttrycka det så

sarae
0

fat enligt dem jag pratat  med ska du egentligen inte kunna få fram angoror genom långhår + "långhårs bärare"… men jag e lost vad gäller angoror i avel. vet bara att jag inte är för det

Telefonkontakt
0

#4 om jag minns dina ord rätt, så visste du väl ingenting om Luddes pappas linje?

[tiiia]
0

men om ludde är typ halvangora och hon bär på samma anlag så är det ju inte så konstigt om det "bryter ut" ? eller har jag fel nu igen ;)

Theres
0

Är det någon av pojkarna eller flickorna du misstänker är angoror? *tittar på bilderna och försöker luska*

golf.ifokus.se

Theres
0

Ah, läste nu vilka det var =) Jag har blivit kär i valp 6 Oskyldig

golf.ifokus.se

sarae
0

#7 han kommer från farm, och svenska farmar har inga angoror.

#8 ja det är ju det, frågan är om ludde kan räknas som halvangora, eller om han bara är långhårig. jag är tveksam. Ska ta och prata lite med fler angora kunniga och se vad jag kommer fram till

Ceciliaolucifer
0

#11 Ludde räknas som långhårig korthårsiller. Det gjorde Hugo i början då han hade extremt lång päls när han var yngre och ställdes. Eller jag kan inte svära på att Ludde är si eller så ;)

[Catteklina]
0

Dum fråga kanske; men vad är det för fel på angora illrar?
Om det finns något fel/defekt så kan det för mig som är omedveten om denna fråga vara bra att veta :)

sarae
0

#13 angoror är inte mitt expertområde, men de har oftast dubblanosvingar (vilket av ,många räknas som defekter), päls inuti näsgångarna, vilket kan försvåra andningen. Saknar underull helt, angora honor har ytterst sällan mjölk till sina valpar. Sedan finns de även teorier på att de kan ha fel på inre organ med mera. Hoppas någon med mer angora koll kan svara

[Catteklina]
0

#14 Okej, tack för svaret! Bara detta räcker för mig som svar på varför jag inte ska ha en :) Med tanke på andsvårigheterna, tycker sådant är hemskt, så det räcker som anledning för mig :)

Sara
0

Förstår inte varför det skulle vara värre att få angor i kullen än att de är inavlade, speciellt eftersom du ska ha avelsförbud på alla valpar. De angoror jag känner till har varit lika sunda och friska som korthårsillrar.

Sen så undrar jag hur det kommer sig att du funderat på att ta Dweia i avel när du själv är (har varit) superkritisk mot att avla på svenska illra? Har tom för mig att du har skrivit att det i princip inte finns någon bra svensk linje och att du skulle importera om du skulle börja avla.

Sara

FerretCrow
0

naww vad gulligt=)

sarae
0

#16 självklart är det lika illa att det är inavlat som att det är angoror. Här är det mina egna preferenser som spelar in, jag gilar inte angoror. Ocj jag hade absolut inte förväntat mig det i den här kullen. trodde jag hade vridit å vändt på det mesta.

Därför att jag inte var insatt i den linjen tidigare. Sedan har det aldrig ens varit bestämt att hon skulle avlas på. Ville vänta tillshon var 2 och se hur hon samt släkt utveckats. och skulle hon gå i avel var det enbart med utländska linjer, som uppfyllde mina krav. Dweias temperament ville jag bevara samt använda för att jämna ut det mer vilda temperamentet på de mixar jag planerar att ta in. Sedan vill jag även kunna jämföra avkommor från en svensk x utländsk parning samt en utländsk x utländsk parning. För at kunna förbättra mina avelplaner.

Sara
0

# 16 Ok, så om jag förstår det rätt så anser du nu att det finns bra linjer även i Sverige men att du förut kollat en del svenska linjer och sedan dömt ut i princip alla svenska linjer?

Jag bara undrar eftersom det har varit rätt mkt kring hur dåliga svenska linjer är innan och eftersom ej avelsinsatta (ex jag) faktiskt tror på vad mer insatta säger, så kan det vara bra att få fram att det finns kanske en hel del bra svenska linjer eftersom du antagligen inte har kollat upp alla.

Sara

sarae
0

#19 jag har långt ifrån kollat upp alla linjer. och jag anser inte heller att denna är den bästa linje som finns. Men faktum är att vi i sverige, så vitt jag vet, inte har några helt sjukdomfria linjer. . Men med rätt hane, från en riktigt bra linje, så hade jag kanske kunnat tänka mig att prova, men nu har det förutom det här dykt upp fler saker som gör mig tveksam. Och varför folk fortsätter att tro att mitt ord är lag har jag faktikst inte någon som helst aning om. Tragiskt måste jag säga, att folk inte kollar själv och litar på andra. Det gör inte jag.

sarae
0

#19 glömde. För övrigt har jag flertalet ggr poängterat att man nog kan hitta en del guldkorn om man sträcker sig utanför tamillerkretsen i sitt sökande. Med det menar jag inte att dweia är elel rinte är ett sådant. jag poängterar bara att jag inte har fördömt hela svenska illerstammen. Det finns en del exempel på långlivade och relativt friska svenska illrar också. sedan har jag även poängterat att jag efter mina eftersforskningar på illrar i europa kommit fram till att våra svenska illrar nog inte är så katastrofala om man jämför med många andra länders linjer. Sök bland mina inlägg så finner du ;)

Sara
0

# 20, 21 Det är lite det jag vill få fram, att ditt ord inte är lag alltså, att ingens ord på detta forum är lag utan endast åsikter. Så vitt jag vet finns det inga genetikar och inga forskare här. Hade det funnits det så finns det även inom forskning och ggenetik olika åsikter. Glad

Jag har läst de flesta av dina inlägg och ditt inlägg om insikt var väldigt bra.

Sara

sarae
0

#22 tack för de orden. Det är väl ungefär det jag också vill få fram. Har fått lite känslan av att säger jag hoppa så frågar vissa "hur högt" och det är inget jag gillar. Jag försker uppmuntra folk att själv söka info samt ifrågasätta. Det är vad jag gör, litar aldrig på en enda källa, oavsett vad det gäller.

skrollan
0

Vad mysigt med lite långhåriga ;) Kan tänka mig att många vill tinga en direkt ;)

JossanH
0

Ludde skulle väl endast kunna klassas som halvangora om han är halvt angora dvs att modern eller fadern till honom är angora. tycker det låter väldigt underligt att du fått 2 angoror i kullen! Har du 2 små snaggisar nu då?? :)
Spännande när även dom får "päls"!!
Kan du inte plåta dom små och lägga upp här?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Telefonkontakt
0

#25 jag kan intyga att Luddes mamma eller pappa inte är angora, då jag har träffat dem båda. Så halvis är han inte

UlrikaD
0

Rent logiskt sett så borde det ju inte gå att få angoravalpar på den kombinationen. Till skillnad från Sarae så älskar jag angoror och tycker ju att det är lite synd att det inte går.

cannaydia
0

En tanke som slog mig…sarae är du säker på att det är angoror och inte en missbildning då det faktist är hög inavelsgrad i dem?

sarae
0

#28 den tanken har oxå slagit mig. (har även räknat tår på dem från dag ett för att vara säker hehehe). Men ju mer jag tittar desstå mer självklart är det att det rör sig om angora nosar. Har ett par sidor med jämförelser mellan korthårsvalp och angoravalp (ur samma kull) och hur de utvecklas. Och på den ena sidan så ser de exakt ut som mina.  De har inte samma päls som de andra i kullen. De har lite längre men glesare päls än de andra, huvudformen är lite anorlunda (som angoror), och så nosarna. Men å andra sidan, vad är en angora om inte defekt? Angoror härstammar ju från inavel. Så egentligen är det ju sak samma.

cannaydia
0

jo fast valp nr 5, dag14 i valpdagboken ser "riktig" defekt ut i ansiktet/nosen, angorainavel är ju planerad inavel så inte riktigt samma. Spännande att se hur de utvecklas om det blir angoror av dem eller ej.

sarae
0

#30 valp nr 5 + 6 ser exakt likadana ut i ansikte och nos. det enda som skiljer är färg samt storlek. Jag är den första att erkänna om någon av mina valpar skulle vara defekta.Ingen kan beskylla mig för att försöka mörklägga saker. men i det här fallet är jag så gott som bergsäker på att de rör sig om angoror. Men skillnaden e ju hårfin, eftersom angora nosar enligt min mening är defekt. Hur skiljer sig planerad inavel från oplanerad? vet generna på något vis om att de är planerade att föras samman och då bildar en angor nos? Planerad inavel gör att man vet vilka resultat man kan förvänta sig. Oplanerad gör att allt är ett lotteri (om man inte har örnkolla på linjerna och i princip fött upp den själv) eller har jag missat något? Man kan inte genom inavel avla fram  slumpartade defekter. Inavel gör att man förstärker eventuella defekter/fel som redan finns. man skapar inte nya. Så har de angora nos så är det för att det finns antingen angora, eller semiangora i släkten. Eller för att det mot alla odds kan bli angoror av långhår och långhårbärar parning. men med tanke på att denna linje är såpass spridd i sverige så känns det ju märkligt att detta inte skulle förekommit i någon annan kull.Någon måste ju någon gång, medetet eller omedvetet parat en iller ur linjen med en långårs iller, semi angora, eller bärare av något av pälslagen. Men det kasnke du vet något om, eftersom du har koll på linjen?

Hur somhelst så håller jag på och luskar i detta, och väntar svar från några uppfödare som fött upp mycket angoror. Kanske de kan ge klarhet i det hela

Sara
0

Det här med genetik är ju lite av en chansning. Även om genen finns så behöver den ju inte slå igenom mer än kanske 1 gång på 50. Sannorlikheten är stor att slår igenom fler gånger men chansen finns ju.

Sara

Nea
0

Jag tycker att du skall vänta och se om det rör sig om angora eller en defekt pga inaveln.

Att det skulle kunna bli angora förvånar inte mig i alla fall. Inte om både föräldrarna är långhåriga. Trots att du har kollat bakåt kan det finnas angoror i släkten. Jag tror inte att farmare behöll rena angoror utan tog bort dem och bara behöll dem som hade längre päls.

Den jaktilleruppfödare en fd farmare vi köpte våran ena iller av kunde se att Mysan var angora på en gång. Det var det första han frågade oss. Då pratar vi om en fd framare som håller till på lilla Gotland. Så jag tror som sagt att det har förekommit angoror hos farmare bara att de har sållat bort dem pga att det inte skulle bli bra pälsar av dem.

illergudrun
0

hej!!

säkert en dum fråga enligt många här, men frågar man inget får man inget veta!!

Angora, vad menar du me de? för mig ä angora långhårig.

Berätta gärna mer ang inavel å angora osv.

glad påsk kram linda å agneta

sarae
0

#33 vänta med vad? de ska ju inte direkt säljas imorgon, eller kosta mera ;)

Dweia är inte långhårig. Hon är korthårig. det är det som ställer till det.

#34 sök på angora på google s hittar du. angoror har dubbla näsvingar och saknar underull bland annat. De härstammar från sverige från början men har sedan spridits i världen och dessvärre blivit allt mer populära. De skapades, som alla fancytecknade illrar, genom inavel.

Marina
0

#35 härstammar från sverige? föddes de första angoraillrarna i sverige? var då?

sarae
0

#36 det var en svensk uppfödare (födde upp i stor skala) som fick fram de första angororna. sen såldes djuren av och en del hamnade i norge och en del i danmark (hos sören thinsgard/ferpharm)

här finns mer info . sen finns det mängder med mer, samt olika varianter på vart de kommer ifrån. Men gemensam slutsats är att de iaf är från scandinavien.:)

http://www.ferretuniverse.com/angora/index.asp

cannaydia
0

#31 jag säger inte att du skulle undanhålla att de skulle vara missbildade bara att det faktiskt kan vara en missbildning för jag ser ingenstans att du ens spekulerat i det och gav dej därför ett alternativ. Jag vill inte verka tvär eller motsträvig bara dela med mig av mina åsikter/kunskaper ang.

Planerad inavel är ju medveten inavel, man vet vad man vill ha fram med denna inavel, din vart ju omplanerad och då blir det som de blir när man inte kollat ev. risker som man gör hos planerad inavel.  Genom att man tar dubblerar anlag som t ex , silvertomte, och i såna fall angora så vet ju ingen vad dom anlagen i kombination ge. En "defekt" + 1 "defekt" behöver inte nödvändigtvis ge "defekt 1 eller 2" utan kan då ge "defekt 3", dvs en ny variant…det är ju ingen som vet hur dom olika anlagen fungerar i kombination med varandra.

Någon måste ju någon gång, medetet eller omedvetet parat en iller ur linjen med en långårs iller, semi angora, eller bärare av något av pälslagen. Men det kasnke du vet något om, eftersom du har koll på linjen? Jag kan ta mig själv som exempel där, jag använde förra året (och i år) en korthårshane med angora samt semiangora anlag bakom på min hona *som har någorlunda samma stam som din) och där blev 8korthårsvalpar. Så så vitt jag vet är du isf först att få fram angoror på denna linje -om det är angoror.

Nea
0

#35 Vänta med att gå ut och säga att du är 100% säker på att det är angoror. De är fortfarande bara ca två veckor.

Men Ludde har väl lång päls för att vara korthårs iller och Dewia är väldigt nära släkt med Ludde, eller hur?. Båda dessa kan då bära på genen för angora men de har slagit genom olika på dem. Ludde syns det på genom att han är långhårig men på Dewia syns det inte men genen finns där i alla fall och syns ev. först nu när hon har fått valpar.

Sarah
0

Man ser ju ganska tidigt om de är angoror. Min Skitos har ju en bror som är angora, fast utan nosen. Att han var angora såg uppfödaren i princip så fort de fick fjun.

Qviq
0

#37 Jag har läst att den första angoran kom troligen från norge…. Kan ju vara fel också…

"Chaos is a friend of mine."

Sarah
0

Ser onekligen ut som angoranosar… Tycker alla har lite "lustiga" nosar. Fläckarna är ovanliga.

sarae
0

#39 självklart vet jag att dweia är bärare för långhårs genen. Jag är inte dum.  Vad jag försöker få fram, är att av vad jag hittills har fått höra från folk är att det ändå inte skall gå att få fram angoror ur en sån kombination. Men jag väntar på fler svar från angora experter.

man kan se att de är angoror från födseln i princip om man vet vad man letar efter. Från 1-2 veckor ska man nästan kunna vara bergsäker, återigen om man vet vad man letar efter. Och vaddå vänta? För min del är det illa att det eventuellt finns angoror i kullen. Därför vill jag ut med det direkt, så att man inte anklagas för att hymla med något. Om inte annat är det väl en bra läxa om vad som kan hända vid oplanerad inavel?

#38 jag har självklart spekulerat i om det är defekter eller angora nosar. MEN jag behöver faktikst inte skriva ut alla mina tankar och funderingar här. När jag skrev den här tråden så visste jag redan att det inte rör sig om defekter (återigen, andra defekter än angora nosar), utan att det rör sig om angoror. Därför kändes det onödigt att skriva dit egna teorier jag redan ratat.

sarae
0

#42 menar du de andra fyra? Kan försäkra dig om att de alla har fullt normla nosar, däremot har de flesta rätt mycket mjölknos, men de trillar ju av

FerretCrow
0

jag vill bara säta att jag tycker alla valpar är otroligt söta och som du säger själv sarae så har valp 5-6 lite annorlunda nosar men då jag inte kan något direkt om angorar kan jag inte säga mer. men otroligt fina namn tjejerna fått iaf =)

Sara
0

Vad är mjölknos?

Sara

sarae
0

#46 det e vad jag kallar det dära bruna de har runt och på nosen, som trillar av. Det mörka nosarna på de flesta av mina valpar har inte så starka pigmenteringar egentligen.

Sara
0

Aha!

Sara

illernettan
0

Fast jag måste protestera lite. I mina ögon är inte angoror någon defekt. I mina ögon ska en angora ha dubbla näsvingar, ingen underull och längre päls.Gärna med hår omkring nosen också. Har den inte detta så är det en "vanlig" korthårsiller.

Jag har också läst någonstans att första angoran blev uppfödd i Skottland och sedan importerad till Norge för att senare komma till Sverige. Kan tyvärr inte verifiera det hela :-(( Som jag har förstått det hela så var vissa illrar födda med längre päls och detta togs tillvara genom sk linjearbete.

Jag har en sjuårig dam här hemma utav egen uppfödning. Hon blev till genom att jag parade en korthårshona med korthårshane med angora anlag . Hon blev den enda i den kullen. Hon har inte varit sjuk en dag i sitt liv. Hon har inga problem med sina näshår! Jag förstår inte denna häxjakt på angoror. Det är en iller med längre päls och med specifika anlag.

I en annan kull med korthår fick jag en angora, i nästa blev dom två. Så man kan inte med säkerhet säga att så här och så här blir det. Vissa saker slår igenom fast man har försökt att undvika det.

En angora är inte mer sjuk än en korthår. Jag har haft mina utomhus ner till 10 minusgrader utan problem. Mina angoror har dött av samma sjukdomar som korthåren.

Nyfiken fråga, vad är det för angora experter du har kopplat in, sarae?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

sarae
0

#49 vad gäller angoror anser jag att alla får ha sin egen åsikt. Vet att det finns oerhört många som inte har några negativa åsikter om angoror. Jag tror inte att de är värre, ur ett hälsoperspektiv än några andra fancy tecknade illrar. däremot anser jag att angora nosar härstammar från en medvetet framavlad defekt, och i mina ögon är inte en angora nos som en illernos ska vara. Men det är jag. Och det finns 1000 och åter tusen som inte håller med mig i detta. men nu handlar tråden om vad JAG anser om att ha angoror i MIN kull. Inte om vad som anses om angoror överlag.

Experter har jag väl ändå inte sagt? Jag har pratat, samt kommer att prata med folk som fött upp mycket angoror. inte bara en här eller där. Utan sådana som är ute efter att just avla fram angoror och som lyckas år efter år. Anser att där borde jag kunna få rätt bra svar. Vilka anser jag inte att jag behöver nämna, utan låter dem få ha kvar lite integritet, eller hur?

FerretCrow
0

#50 jag anser att du inte alls är tvungen att behöva namnge vilka du har kontakt med och inte. är så himla less på detta jag med bara för att man kollar saker ska folk veta exakt vilka man pratar med och vad jusst dom säger bla bla bla.

illernettan
0

Jag var mest nyfiken för min egen uppfödning och eftersom,du sarae, skriver idsitt inlägg nr 43 citat " Men jag väntar på fler svar från angora experter" Jag vill själv lära mig mer om uppfödning av angoror och jag var inte ute efter att hänga ut någon!

#50 Då kan vi anse oss som oeniga i detta fall.

Det är litegrann det här jag tycker är så tråkigt. Att jag inte kan få hjälp med att lära mig mer om en viss sak utan att få skit för det. Jag har inte varit ute efter att hänga ut någon utan det var som jag skrev längre upp enbart för min egen skull! Jag vet att reagerar skarpt men så här tycker jag.

UlrikaD
0

Jag är ju verkligen hysteriskt nyfiken på vad du kommer att få reda på framöver. Eftersom jag själv är helt såld på angoror och har både en syster till Ludde och en syster till Dweia är det ju otroligt spännande om det blev angoror. Jag fattar bara fortfarande inte hur i hela fridens namn det gick till. Linjen är ju ganska vitt spridd i Sverige och man tycker ju att man borde hört ifall någon hade fått någon angora helt otippat i någon kull. Jag vet att du inte är så glad över att det poppade upp små fluffisar i din kull men det var ju snällt att glädja mig som bor en halvtimma ifrån iallfall.SkrattandeFlört

illernettan
0

#49 Varför jag skrev mitt inlägg som jag gjorde beror på att det var mina erfarenheter av angora avel och jag ville inte skriva någon på näsan. Vi har alla våra åsikter angående angoran och tyvärr, så ser jag väldigt lätt "rött" när det diskuteras angora.

Jag vill lära mig mer och jag tar emot information så mycket jag bara kan. Därför var jag nyfiken på vilka angoraexperter sarae hade talat med och om det fanns någon möjlighet för mig att få lära mej mer. Jag var inte intresserad av att hänga ut någon. Jag har lite svårt att förklara vad jag menar men jag hoppas ni förstår.

Sara
0

# 50 Skriver man något som andra inte håller med om så är det väl mer regel än undantag att andra skriver vad de tycker om ämnet.

Det tycker jag bara är bra, för det öppnar andra människors ögon och visar att det finns fler åsikter.

Vill man prompt inte ha diskussioner om ämnet så bör man nog inte skriva om det.

Sara

sarae
0

#54 sök utanför sveriges gränser så hittar du en hel drös. Jag vill inte ge ut deras namn för at de inte vill det. Angora uppfödare blir som du vet väldigt hårt ansatta av andra som är emot angoror. Därför vill de inte skrivas ut.

#55 självklart får flk skriva vad de vill. Men eftersom jag jag varit väldigt noga med att skriva att det är "min åsikt", "enligt mig" m.m m.m så anser jag att jag gjort klart att det är just mina åsikter. jag är inte ute efter att svartmåla dem som gillar eller föder upp angoror. (uppenbarligen är jag ju numera en sån själv ;)

Sarah
0

#44 menade endast fläckarna. Inte sett illrar med den typen av pigmentering. Aldrig heller hört uttrycket mjölknos ;)

Telefonkontakt
0

Påtal om angoror… Är det så med illrar också att allägiker inte reagerar lite mycket på dem som med en del andra djur?

DG
0

#58 Har svårt att tro det för det är inte pälsen i sig som allergiker reagerar utan protein som djuren har i huden och salivan.
Dock kanske angoror saknar denna proteinen.
Det finns en utvecklad kattras i USA dom har avlat fram så att de saknar denna proteinen och då är katten allergivänlig.

Telefonkontakt
0

#59 Okej. Jag är kännslig mot katter och angoror och långhåriga katter reagerar jag inte alls på om katten in lägger sig på mitt ansikte. Har blvit känslig mot illrar också, inge roligt.. Får nog ta och läsa lite om vad man reagerar på hos djuren

DG
0

#60 Hos långhåriga djur så "sprids" inte proteinet ut lika mycket från huden. Och sen strävhåriga djur är värre en mjuk håriga tydligen också.
Det är iaf så jag har fattad det.

sarae
0

#57 det är ingen pigmenteringen, utan det ramlar sakta med säkert av nosarna.

Guteillern
0

#58 Känner en hyperallergisk familj. Dom klarar 1 angorailler (kastrerad), men inga andra hårlag på iller eller andra djurarter.

MVH Ammi

sarae
0

#57 satmarans valpar har även de "mjölknos"

Sara
0

Varför ramlar det av? Är det nosens skinn som "ömsas"?

Sara

sarae
0

#65 det däremot kan jag inte svara på. Min gissning är att det är som en typ av mjölkmustach…. Men jag vet faktiskt inte

Sarah
0

Min förra kull hade inte så. De hade sina bruna T-n från början och har inte fått annorlunda teckning på nosen.

JossanH
0

tycker denna tråden är väldigt intressant. många har bra åsikter från olika synvinklar. Något man ser tydligt på angoravalpar brukar vara att de har mindre päls än de ändra när fjunen kommer. De blir inte alls lika ulliga utan de får sin långa och silkiga päls senare än de vanliga valparna.

Angående planerad inavel och oplanerad inavel så tror jag inte att all inavel på de första angororna var speciellt välplanerad. Den viktigaste förmågan att avla fram från djuren var ju pälslängden och de första uppfödarna hade få djur att använda sig av. Jag säger inte att så är fallet, men jag tror inte att den inaveln, planerad eller ej, var så väl genomtänkt igentligen. Hade den varit väldigt välplanerad och väl genomförd tycker man ju att de sk angoranosarna inte skulle ha eccisterat idag. Då borde endast pälsen vara avgörande om det rörde sig om angora eller ej. Det är vad mitt sunda förnuft säger iaf. om jag har rätt eller fel vet jag inte…

Det blir mycket spännande att se om det blir angoror eller ej.
Hoppas de små mår bra iaf.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Angående angora-nosar så finns det ju två olika linjer med angoror nu. En som har dessa nosar och en som inte har det.

sarae
0

#68 Precis så som jag resonerar.

Angoror blir det. Det är jag säker på nu. En viltfärgad/brun och en silver tomte.

JossanH
0

#69 är det verkligen 2 olika linjer och inte bara uppfödare som försöker avla bort angoranosen på sina angoror? Vore det 2 olika linjer skulle det betyda att en linje inte ger några angoranosar..

#70 Du får gärna posta lite bilder på valparna här! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

ja, det ser onekligen ut som angoravalpar på både päls och nosar. Honan ser mer "deformerad" ut på nosen än hanen. Är det så?

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Självklart har du rätt Jossan, det var jag som skrev dumt.

sarae
0

e lite lat å länkar just nu…men längre ner på den här sidan ser ni bilder på angoranos http://starshineferrets.se/dag15.html

http://starshineferrets.se/dag17.html här syns lite skillnad på pälsen + svans

sarae
0

#72 nej, honan har mer "mjölknos" än hanen på nosen, han hade mer innan, men det har trillat av det mesta. Så det gör att nosen ser anorlunda ut mot hans. men i stort är det lika, inte helt hundra på att nosarna är helt "symmetriskt deformerade" dock,.

sarae
0

Nu har jag fått ett intressant svar på varför det kan ha uppstått angoror i kullen:

_I am a little surprised as I am sure you were that they not only
mated in a hurry (ALAS THE QUICKIE!) but also produced angoras. I
would check into their background to see if there could possibly be a
polecat in the group. They have been known to throw angoras. Do keep
in mind it is not only the long fur that distinguishes an angora, but
the double cleft nose with fur as well. Long coats can be a recessive
gene that can pop up with close mating.
_

Nea
0

Sarae: Detta är ju ganska exakt det jag skrev i inlägg 33 och 39. Men du kanske inte litar på en som inte är ute och letar på nätet, men som bara har läst genetik i två omgångar på gymnasienivå plus ett antal poäng på högskolenivå.

Jag kan göra ett enkelt korsningsschema till dig som visar hur angora kan uppstå om båda föräldrarna bär på generna, som uppenbarligen är recessiva hos båda föräldrarna.

sarae
0

#77 om du läser inlägget/svaret jag fick så menade jag att det intressanta i det var just att han menade att vildiller lätt kan ge angora avkommor. DET hade jag ingen aning om. Visste DU det?

Jag vet hur man ställer upp ett korsnings schema, tack! Och ja, då kan man få ut angoror av det, men nu är ju illrar och genetik ingen exakt vetenskap, och hittills av vad jag har fått höra så skall inte angoror kunna uppstå ändå ur den här kullen, såvida det inte finns fler långhårs/angoror i släkten än jag vet om. Hittills har jag bara fått höra att någonstans i släkten måste det finnas en angora för att detta skall ha kunnat uppstå. Så det med vildiller var helt nytt för mig.

JossanH
0

#76 mycket intressant!! Så enligt den här källan så kan alltså vildiller ge angora? Måste inte båda illrarna bära på anlagen alltså??
Menar han även att inavel i vissa fall ger längre päls (inte i alla fall förstås)?

Sajtvärd på Iller.ifokus

cannaydia
0

#76 det skulle vara intressant att veta var denna källa fått denna info ifrån. Så man får det mer "svart på vitt" än att det blir en "vandrings sägen". Om du ej vill skriva ut denne person kan du hänvisa till någon websida? forum? grupp?

FerretCrow
0

förstår helt om sarae inte vill gå ut med vart infon kommer ifrån även om det finns på svart och vitt då folk hela tiden ska sabba en massa och påstå att det hittas på med mera

Sara
0

# 81 Men hur skulle det kunna vara farligt att namnge ev forum eller sida? Hur skulle man kunna sabba det? Det är väl jättebra om fler lär sig hur det fungerar.

Sara

sarae
0

jag kan tyvärr inte svara på vart infon kommer ifrå eftersom det är ett svar jag fått på en mailinglista. Precis som här på iFokus komme rinte svar på trådar med käll hänvisningar ;)

däremot kan ni själva spana in mailinglistan http://groups.yahoo.com/group/angoraferrets/

Satmaran
0

Mjölknos har de väl alla när de är riktigt små. Det är ju bara intorkad modersmjölk  som bildat en liten skorpa på nosen och den lossnar lätt när när man torkar av dem.

sarae
0
JossanH
0

#80 håller med om att källhänvisningar är väldigt viktigt i många avseenden. Det här är ju vad EN person skriver- skulle gärna vilja veta mer om hur det faktiskt ligger till och om informationen stämmer eller ej!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

Nu har jag kollat upp fakta med en person som jag har stort förtroende för när det gäller genetik.

Enligt den informationen är det inte ett dugg förvånande att det kan bli angoror bland "polecat". Vilket jag inte tyckte från början men ville ha mer på fötterna innan jag gick ut med min åsikt.

Polecat behöver inte nödvändigtvis betyda vildiller, polecat används även om illrar med färgerna sabel/brun, vilket lätt kan leda till missförstånd. I USA förekommer även linjer där man påstår att det är hybridlinjer/vilda utan att det är det, personen jag har varit i kontakt med känner själv till några sådana linjer.

Den person jag har fakta av har inte hört att det har förekommit angora bland en populationa av rena vildillrar, inte heller i hybridlinjer där det bara finns korthårillrar.

Jag citerar det som jag tyckte var riktigt intressant i mailet:

"Jag kan också säga att jag har under åren flertalet gånger hört om angoror som poppar upp efter några generationer med korthår. Det är inte helt ovanligt och beror helt enkelt på att dessa linjer (som är mycket omfattande) är så pass spridda i stammarna. Så när förutsättningarna blir de rätta genetiskt så poppar det upp".

Vidare skriver personen att när det i princip rör sig om en helsyskonparning är det inte så konstigt att en sådan parning plockar fram vad som finns bakåt.

Nytt citat:

"Att ev. förekomst av ren vildiller skulle vara _upphov_ till att man får angora är snarast rent önsketänkande."

sarae
0

#87 intressant! jag skall forska vidare i vad personen syftade på, men jag är rätt säker på att det är just vildiller som menades, eftersom personen tidigare benämt viltfärgade illrar som "sable". Om personen har nån grund för sitt påstående vet jag dock ännu inte. Jag känner väl till den vanliga ihopblandingen av polecat med färgen brun.

Däremot har jag idag fått höra att det kanske kan finnas angora båkåt i just den här linjen, och det hade förklarat det hela. Men jag skall luska vidare i det!

Nea
0

#88 Personen kan ha menat vildiller men de texter och den information han/hon har hämtat sin fakta ifrån kan ha menat något annat.

Var också något som personen nämnde att orden polecat och sabel kan ha blandats ihop. De har ju olika innnebörd bereonde på om det är en biritt eller en amerikan som har gett informationen.

sarae
0

#89 det var det jag menade  i mitt inlägg. Att jag är fullt medveten om att folk har en tendens att blanda ihop de två. Jag har inte sagt att personen har rätt, jag kopierade in svaret här för jag fann själva tanken väldigt intressant , eftersom jag aldrig hört talas om det innan….men om man tänker logiskt…varför skulle en angora uppfödare svara att "det kan ju finnas viltfärgade illrar i släkten, dessa har varit kända för att kunna ge angoror"…när dessutom mamman till min kull redan är viltfärgad? Men om du kan vänta, så försöker jag få svar på vart infon om det påståendet kommer ifrån. Jag e nog den sista som tror blint på en enda person/källa

Ceciliaolucifer
0

Kanske lite Offtopic. Men en Albino är en iller utan synlig färg och teckning. Kan kromoson felet orsaka/påverka pälslängden också? På så vis att en långhårsiller/Angora blir korthårig pga kromosonen?

Eller det talar emot sig självt kanske? Lite snurrig, sorry..

Ceciliaolucifer
0

Nu vill inte jag förstöra tråden ytterligare, men kan inte låta bli att fråga er Angora älskare som vill föda upp angoror hur ni ställer er till dem här 2 angororna som föddes nu? Är det något ni skulle kunna tänka er att ha i avel? Inget illa menat, bara nyfiken :)

UlrikaD
0

Jag är angora-älskare och vill gärna ha fler angoror i Sverige. Men jag skulle inte använda någon utav dessa i vidare avel på grund av att föräldrarna är så nära släkt som de är.

Nea
0

#92 Nej! Aldrig. Visst är det roligt att det blir fler angoror. Men pga den närasläkthet föräldrarna har till dessa så skulle inte jag våga ta en kull på dem med rädsla för framtida sjukdomar och defekter. Det spelar ingen roll om de har bra hälsohistoria, det kan ändå finnas något som inte syns i denna kull men kanske i kommande generationer.

Sara
0

Som Sarae tidigare har skrivit så ska ingen i kullen gå till avel.

Något som låter helt logiskt och det vore tragiskt om någon ändå gjorde det. Tror ingen seriös uppfödare skulle avla på någon av dem även om de fick.

Sara

sarae
0

Då måste jag då komma in och säga något skrämmande : jag har blivit tillfrågad om att sälja angorona till avel, från uppfödare som betraktas vara seriösa utomlands, och detta TROTTS att de är inavlade. Detta är en anledning till varför jag kommer att vara extra stenhård med vart de hamnar, jag ser framför mig hur folk som vill avla fram angoror mutar till sig att få låna någon av valparna i smyg för att få angora valpar. Det pågår mycket skumt i illervärlden både i sverige och utomlands. Och jag vill inte se mina valpar bli en del av det-

skrollan
0

#96 oj, men du kommer väl hålla stränk, även utomlands så det inte kommer i avel? vet du ännu vart dem två kommer hamna?

sarae
0

#97 ehhh vad tror du? fullt så oansvarig är jag inte. hela kullen är i riskzonen för angora avel hos folk som inte bryr sig om stam och hälsa, eftersom nu alla bär på genen. Så hela kullen kommer att hållas uder uppsikt under deras livslängd. ja, angororna har fått hem.

skrollan
0

måste väl få fråga, det är ju inte så att jag dumförklarar dig?! att du är oansvarig! Lugnt, ska inte fråga mer om dina valpar.

sarae
0

klart du får fråga om mina valpar. men jag anser att jag har gjort klart för länge sen att jag tänker ta mitt ansvar och mer därtill för denna kull. om du läser mitt inlägg #96 så står det väl rätt så klart att jag inte släpper några till avel oavsett om det e på jorden elelr i yttre rymden. Eller?

skrollan
0

jag missade "Detta är en anledning till varför jag kommer att vara extra stenhård med vart de hamnar" . Men det är inte första gånmgen jag snabbläser och missar vissa inlägg av det du skringer och blir dumförklarad, så lika bra jag slutar fråga.
Att du förklratat det för länge sedan, har jag inte en aning om. Földer inte så mycket om valparna, men det vill väl många uppfödare, det bästa för stammen hoppas jag.

Nea
0

Sarae jag har en liten fundering på hur du skall förhindra tjyvparning. Visst du kommer säkert ha ett stenhårt kontrakt och jag antar att du kommer kontrollera så att det sedan kommer gälla rent juridiskt. Men tänk om en som köper en hona eller en hane "råkar" bli parad/para. Råkar inom citattecken då ägaren kan ha gjort en medveten parning men sedan skyller på att illrarna måste ha parat sig när han/hon inte såg det är det svårt att sätt dit honom/henne.

sarae
0

#102 yup så långt har jag redan tänkt. Därför hamnar de här valparna i stort enbart hos folk jag känner eller vet att jag kan lita på till 100%. Har en advokat som kollar alla mina kontrakt. Men visst, blir de parade så spelar inte ett kontrakt nån roll egentligen , då är skadan redan skedd.

Nea
0

#103 Jo, även om du litar på personerna så kan ju en tjyvparning ändå hända, som du är väl medveten om och sådant är svårt att garantera sig mot och svårt att sätta åt.

Finns de som folk har litat på till 100% och de har sagt att de inte skall ta en kull, året efter så har det blivit en kull i alla fall.

sarae
0

#104 visst har du rätt. Men jag har koll på detta, men tack för omtanken!

JossanH
0

känns som detta är något som kan diskuteras om o om igan. Uppfödarna kan inte göra annat än sitt bästa för att förhindra oönskade parningar.
Det_är_därför som jag anser att varje uppfödare som tar en kull med illrar som de EJ anser är lämpade till avel inte borde ta denna kull. Även om man INTE vill att fler illrar än utvalda ur kullen ska gå till vidare avel så är det ändå inte en likastor katastrof om djuren ändå är lämpade att föra sina gener vidare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#106 Håller med helt och hållet! Varje kull man tar bör ha ett syfte, annat än att förse sverige med illervalpar.

Ceciliaolucifer
0

#104 Det är jag som tar Disaster och jag ska ta mitt ansvar :)

Nea
0

#104 Cilla vet att du tar ditt ansvar. Men det finns andra som inte gör det även om de lovar dyrt och heligt att de inte skulle göra det.

Vi har ju också bevis på hur lätt det är att en tjyvparning kommer till trots att ägaren inte hade tänkt att det skulle bli någon kull. Detta kan hända alla.

Nu blev det lite off topic mot vad tråden handlar om från början. ;-)

JossanH
0

#108 han kanske gör någon av dina kastrerade grabbar på smällen!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#109 Absolut! Har hänt allt för många gånger!

#110 Tsssss ;) då blir det fina valpar du..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.