Kan de vara farligt?
Min lilla Zeke ska kastreras på torsdag, och jag ska ju kanske ner till HC. Men frågan är då om det är så klokt att dra med Zeke ner dit då. Med sina två små stygn och allt :)
Vad tror ni? Är det kanske bättre att låta honom stanna hemma kanske?
Carpe Diem
Hmm. Ja det där är ju en bra fråga.
Själv så har jag kastrerat mina på vintern och har då valt att låta de vara inne efter det då det är snö och sånt ute. Men hur folk brukar göra på vintern har jag ingen aning om.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Oliver kastrerades ju på hösten. Kanske inte så bra att kastrera Zeke i rötmånaden kanske. Men de hade ingen tidigare tid :/
Carpe Diem
Vi får höra vad de andra har och säga. =) Själv har jag som sagt inte så mycket erfarenhet av just kastrering så här års. =)

Orolig för bakterier i såret och att han ska fläcka upp de i slagsmål osv. Min lilla fighter.. :D *kärlek*
Carpe Diem
Men man behöver ju inte ha honom med de andra illrarna. Utan han kan ju vara lite för sig själv.

Han bør nok holdes adskilt fra andre ildere i minst et par dager etter kastreringen så såret får begynt å gro. Etter det er det ingen fare. Hold gjerne et øye med såret, at det ikke blir rødt og betent, men som oftest går det veldig fint. Du behøver ikke å rense eller noe, bare la det være i fred og gro av seg selv. Det er sjelden ildere er interessert i å slikke på såret, noe som kan gjøre såret betent. Dette komer til å gå så fint, så! :)
Men då borde han kunna följa med men att han hålls separat. =)

Jag vill gärna att han följer med. Mina små bebisar tycker inte om att vara ifrån varandra längre stunder. Träffen är ju 2 dagar efter kastreringen så om såret ser okey ut så blir Zeke med ner iaf. :D
Carpe Diem