Bästa selen för valpar?
Hej!
Jo, det är så att jag ska köpa iller valp och jag undrar vilken sele som är bäst att använda till en valp? Vet ju att de är väldigt små och sen när jag ska börja gå ut med plutten vill jag ju helst inte att den ska komma ur sin sele.. Det skulle ju inte vara så jättekul. Det är dessutom min första iller, så jag vill ju att allt ska gå bra. Kan man ha sån där Hagen sele till en valp? Och när får man börja gå med sin bebis i sele? Säkert har dessa frågor kommit upp förut, men sökfunktionen ville inte alls fungera för mig idag!
En liten OT fråga eller några.. Var hittar man Parafinolja (stavas det så?:S)? Hittar inte var man kan köpa sånt. Care +, hur bra är det fodret egentligen? Finns nämligen en affär som säljer det illerfodret. Jag ska höra på stället var de säljer James wellbeloved hund och kattfoder om hon inte kan ta in illerfoder också. För det är väl ett bättre foder? Vad jag vet är det ett bra hundfoder iaf och jag ger det till mina hundar.
Det var nog allt jag undrade för tillfället..

hagen sele hade jag till göran när han var "valp". Finns ju i flera olika storlekar och de flesta går att ställa in storleken. Paraffin olja går att köpa på apoteket för 83 kronor. Foder frågan kan ja tyvärr inte svara på:D
"Chaos is a friend of mine."

hagen sele har alltid blivigt använd här. passar från allra minsta till största illern =)

när får man börja gå med sin bebis i sele?
Det är nog bra om valpen får va inne i några dagar iaf eller helst en vecka innan man tar ut valpen. Det är bäst då allt är nytt just då och h*n behöver känna sig trygg i hemmet först.
Lycka till med valpen!

#3 öhh varför det? jag har utan problem vare ute med mina illrar och det har inte vare några problem. undrar varför du tänker så då varken vad jag vet att saga eller miilo tog skada avv att vi var ute en massa och badade med dom med mera dagen då vi fick hem dom.

Ta med valpen eller inte.. ja, känn efter, kolla beteendet. om valpen i fråga sitter i ett hörn eller gömmer sig för allt. Låt valpen vara inne och bekanta sig med miljön innan man tvingar ut den i ännu mer främmande miljöer..
Diten tog vi med ut på resor tidigt, han bara sov ändå under färdvägen. Och när vi var framme undersökte han allt, och sen gick och la sig igen.. Jobbigt att vara liten :P Men det är inga problem alls att ha med sig Diten överallt. Dock har han aldrig övernattat nånstans utan mig.. Första gången blir nu i helgen.. *lite nervös faktiskt* han är ju inte ens ett år.. ^^
Inanna Diten fick följa med ut och gå i sele så testade vi selen inomhus, ingen hit alls! Men när han sen kom ut nån dag senare glömde han bort selen, och efter det kunde han ha den inomhus med. Han tänkte inte mer på den.

Care+ är inte ett bra foder, det är inte nog näringsrikt innehållsmässigt och innehåller dessutom laktos som illrar är intoleranta mot!
Köp hem Vitalin härifrån eller härifrån, eller Totally Ferret härifrån. Helst båda två, och blanda dem. Orijen heter ett kattfoder som finns på djuraffärerna, det fungerar också bra att blanda med illerfodren! Då ger du kanonfoder till din iller.

men vetegrods olja får du ju tag på en vanlig grangården eller nå liknande :) heheh men det är mycket mer än det du behöver till din iller

Tycker inte heller att man ska ta ut sin valp den första veckan iallfall. Då känner den inte dig alls och blir den skrämd och lyckas rymma iväg ser den inte dig som tryggheten att komma tillbaka till utan bara ännu någonting skrämmande. Stor risk att den aldrig kommer tillbaka då.
Hagen-sele funkar bra till valpar, de är inte så himla små vid 10v. Paraffin-olja köper du på apoteket. Bra foder är Vitalin och Ferret Complete. James Wellbeloved illerfoder går inte att ta in till Sverige längre.
#1 & 2 Tack så mycket! Då ska jag köpa en sådan sele åt bebisen.
#3 Jo, det tänkte jag också, vill ju absolut inte att den ska smita och sedan kanske man inte får in den igen..
#5 Ja, det ska jag göra. Tänkte jag inte ens på. Tack för tipset! Hur lång tid tar det innan man får maten när man gjort en beställning? Om det tar lite längre så är det nog bäst att jag beställer nu i så fall.
#6 Som jag misstänkte, för det såg inte ut som ett bra foder. Men annars är dina tips bra =) Jag hade faktiskt tänkt blanda 2-3 fodersorter ifall ngt tar slut, så att den inte blir dålig i magen.
#7 För det första - var någonstans i tråden frågar jag efter vetegroddsolja? Jag kan i alla fall inte se det någonstans =) Jag kanske har blivit blind eller senil?:P Och för det andra - tack så hemskt mycket för att du idiotförklarar mig! Bara för att jag ställer några frågor som jag vill ha svar på, betyder ju inte det att jag inte har läst på! Jag HAR läst om iller. Du kanske borde tänka på vad du skriver nästa gång? Nog fattar väl jag också att man måste läsa om det djur man skaffar och jag HAR redan allt det andra klart här hemma! Onödigt för dig att ens svara i min tråd när du inte hade ngt vettigt att komma med..
#8 Ja, precis det jag tänkte. Men jag tänkte mest prova lite inomhus först, så att den vänjer sig lite vid sin sele. Fast först ska den få bli trygg här. Hm.. Varför kan man inte ta in James Wellbeloveds illerfoder till Sverige längre? Hade varit såå bekvämt för mig om det hade gått.. Tråkigt att det inte går!

Tillverkarna av James Wellbeloveds illerfoder ansåg inte att fodret sålde tillräckligt mycket i Sverige för att det skulle vara värt att fortsätta leverera hit. Men jag tycker ändå att tex vitalin är ett ännu bättre foder.
#9 Kul att du är intresserad av iller.
Var i Sverige bor du?
Jag driver Hungry Ferrets och säljer Vitalin har du frågor eller funderingar kring ett ev köp är det bara att maila info@hungryferrets.se
Kan tillägga att ja använde en hagensele till mina bebisar förra sommaren oxå.. På Harley passade den bra men fiona va den lite stor för men då promenderade ja med henne hos uppfödaren kanske redan runt 8 veckor..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#4 Ser nu att jag glömde skriva att man får se hur framåt valpen är. Är det en nervös valp så är det bäst att inte gå ut med den första tiden så h*n känner sig trygg i hemmet först men som Saga var och är frammåt så kändes det okej att ta ut henne.

#12 okej ja men då förstår jag va du menar. ja miilo och saga kunde ju vi ha lösa på gräset vid oss redan efter någon timme med dom i bilen =)