Busan har rasat i vikt!
Jag är lite orolig då Busan har rasat i vikt på sitonde och hon börjar bli väldigt tunn över ryggen mot vad hon har varit innan.
Vet att det kan med pälsbytet att göra men vill ändå skriva om det hela och få tips på hur man kan få upp hennes vikt igen.
Hon äter som vanligt och det är mycket av allt. Hon är väldigt mat glad!
Många illrar tappar vikt just nu och det är helt normalt så man behöver inte "fetta" upp dem.
Hur gammal är hon?
Sara

Hon är tre år men hon ser så mager ut då ryggraden börjar träda fram.
Hon har aldrig varit nere i den vikten hon har nu. Ca hur mycket kan en iller gå ner i vikt på våren?
Det beror lite på hur stor illern är men 100-200 gram kan de nog minska.
Jag har inga problem att känna både ryggrad och revben på mina helt friska illrar men är hon 3 år så börjar hon komma in i en ålder där risk för insulinom och binjuresjukdom börjar bli större.
Mina illrar som har haft insulinom och binjuresjukdom blev tunna som ett symptom i början.
Blir hon slöare och/eller får andra symptom så kanske du bör söka veterinär men det är inte akut bara för hon blivit tunn. Det är sannorlikt bara vinterfettet som försvinner.
Vad får hon för foder? Vissa foder behöver de äta mer av än andra beroende på innehåll.
Sara

Det är full fart på henne hela tiden förutom då hon sover…
Men vad är det mer för symtomer på binjuresjukdom och insulinom ?
Jag ska till vetrenär med henne för det är dax att vaccineras och då jag ändå är hos vetrenär brukar jag be de göra en grund koll på henne med så man vet att allt är bra.
Hon får en blandning av vitalin och sen i katt foder royal, hills, orjen minns ej stavning på den sista.
Sen får hon annat som lever, ägg, köttfärs, olja ja och så vidare.
Det låter som en bra foderblandning.
Insulinom symptom är bl a trötthet, dreggling, illamående (spyr), kramper, vinglighet, att illern "försvinner" bort en liten stund alltså står stilla några sekunder utan anledning.
Symptom på binjuresjukdom är främst att illern bli tunn i pälsen på svansen och upp över rumpan.
Vill du så be veterinären ta en blodanalys på henne när ni ska vaccinera. Men har hon inga andra symptom så skulle jag tro det är vanlig viktminskning nu på våren.
Sara

Ja kan va att hon gått ner mer i vikt denna våren bara. Men jag är sån som vill ha jätte koll o de minsta som inte är helt som det ska så frågar jag o tar reda på om det är som det ska ändå.
Det sista man vill är ju att det lilla yrväder ska bli sjuk!
Vet precis vad du menar. 
Sara