Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 642 ggr
Faxlin
0

Albinon inom aveln

Japp snacket går mycket kring hurvida man ska använda albino illrar inom aveln. Nu undrar jag om någon av er vet någon anledning till att man inte ska det. Min erfarenhet och det rör sig om ett par år inom sällskapsdjursaveln, säger mig att det inte är något problem. Dock blir de ofta jämförda med människor som är albinon.
Så snälla alla hjälp mig, kom med mer albino information här. Se om ni kan tillföra något nytt i denna djungel.
Det man får höra är:

Det är en ärftlig sjukdom. (hmm, alla färger är ärftliga, men är det en sjukdom för det?)
De ser dåligt i ljuset. (har aldrig hört om en albino iller som reagerat nämnvärt på ljuset)

Så hjälp!!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det finns ett problem, tyvärr. Albinon bär på en gen som kan orsaka blindhet (även dövhet). Om man parar två albinoillrar med varandra, så är risken hög att avkomman drabbas av blindhet och/eller dövhet. Parar man albinon med en icke albino, så är risken lägre.

Kiara
0

Nu finns inte albinism bland hästar men blir det någon speciell färg om man korsar en albino iller med en "normal" färgad? Om man korsar en häst med dubbla gula anlag (felaktigt kallad albino) med en häst utan gulanlag då får man ju en Isabell eller Bork. Finns det någon sådan likhet på iller eller är albinoanlaget dolt? Man vill i all avel undvika albino då det med för vissa problem för djuret bla är skyddet mot solljus borta. Kan man se att illern är halv albino då är det inga problem man korsar inte en halv albino med en halv albino också slipper man att det blir en albino. Kan man inte se att illern bär på albino anlag då kulle jag inte använda albino i avel utan försöka att bli av med anlaget. Jag skulle då vara så hård att djur som lämnar albino skulle tas ur avel för då bär den på genen.

AmmiG
0

Alla illrar kan bära albinoanlaget, oavsett färg.

Parar man en albino med en "färgad" iller utan albino-gen, så ärver alla valparna en "färgad" och en albino-gen.

Parar man albinon med en "färgad" iller som bär albinogenen, så kommer en del valpar att få en färgad/en albino gen och andra valpar att få två albinogener (= albinoillrar)

Parar man två "färgade" illrar som båda är bärare albinogenen, kan det ge både "färgade" och albinovalpar, helt beroende på hur generna blandas hos valparna. Det fodras två albinogener (en från var förälder), för att valpen ska bli albino.

Faxlin
0

Ja det där med att det krävs från båda håll vet jag. Det skulle ge en albono anlag på 25% om båda är bärare men ingen är det.
Dock är det enligt de rön jag läst inte något som orsakar blindhet eller dövhet. Dock så kan djuret bli mer ljuskänsligt. Men vet enligt tidigare disskusioner på annat forum att ingen albino ägare har reagerat på detta.
Vet dock att de illrar med blaze anlag och blaze färger framkallar dessa döva och blinda illrar. Är det trots allt möjligt att man kan ha förväxlat albinons nackdelar med blazens nackdelar?

Intressant diskusion det här. Skrattande

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Ämnet är nog viktigt att diskutera, men jag har (tyvärr) sett lite för många, blinda och/eller döva resultat av albinoparningar. Tack och lov endast en egen valp under de fem år vi hållit på med illeravel. (Huga vad tiden går, det blir 6e året i år). Sen måste jag faktiskt erkänna, att jag har inte en susning om hur en Blazer ser ut/är.

Ser inte om du är kvar innloggad, den delen kan inte visas, står det. Måste försöka få några timmars söm, ska upp sex imorgon bitti. Sov gott och var rädd om dig. Uppskattar din vänskap väldigt mycket.

Faxlin
0

Vad bra att du delar med dig av din kunskap Ammi, den är värdefull för mig. Ska försöka hitta en bild på en iller med blaze teckning. Men även panda teckningarna bär med sig samma elende.
Så det jag tidigare har fått uppfattningen om att det inte skulle vara någon fara att para en albino hane med en hona utan albino anlag. Är det fel alltså.

Tack, jag uppskattar din vänskap också. Flört

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Eftersom Albino anlaget är dolt skulle jag inte avla på varken albino eller bärare till albino anlag alltså sådana som fått en kull med albino.

Albinism är total avsaknad av pigment, det gör dom känsligare för solljus dom har inget naturligt skydd mo UV-strålning som uppfödare så kulle jag inte villa få albino valpar, jag skulle vilja hålla högre klass än så.

Nu tror jag att de illrar som redan finns och är albino inte lider på något sätt av det framför allt då illrar vistas mycket inomhus och inte mycket i solen. Så inget fel på individen men jag skulle inte göra fler, albinism är en mutation och i vilt tillstånd överlever normalt inte djuret och bara det är ett anledning god som något.

Det skulle vara av intresse att veta on medellivslängden är kortare för en albinos när det gäller hästar har man konstaterat att skimlar (har inget med albino att göra) lever i snitt två år kortare på grund av en färg bunden typ av cancer.

Faxlin
0

Som jag förstått det på illern finns det inga belägg för att en albino iller lever kortare än någon annan. Den enda färg som jag fattat det inte är så hälsosam är silver, där finns det tydligen tecken på fler sjukdommar, eller att sjukdomarna kommer oftare. När det gäller teckningar ska enligt uppgifter blaze och pandan vara i relation till fler sjukdommar också.
Att albinon oftast inte överlever i det vilda beror ju på att de syns bättre och råkar av den anledningen ut för fler rovdjur. Därav anledningen att det inte är så bra att vara råtta ute i naturen och vara albino.
Men tittar man på andra djur arter så finns det de med vit skrud som det inte är något fel på. Finns en bra artikel på zoonen om detta. Om man tar ett vilt exempel som i mina ögon säger otroligt mycket är att om det föds en vit varg i en flock blir hon oftast alfa hona. Och på något konstigt sätt litar jag mer på naturens egen avelsplan än människans. Jag är övertygad att om människan inte lade sig i skulle djurflockarna må bättre. Men åter till vargarna, att en vit varg blir alfa hona innebär att det är den som föder valparna till flocken, den som håller flockens fortlevnad hos sig liksom. Vore det dåligt hade den vargen aldrig blivit alfatik.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Alla vita djur är inte albino, albino är avsaknad av pigment vilket gör djuret känsligare. Pigmentet skyddar mot som jag skrev UV-strålning och det är vi människor som uppmuntrar albinism, det är vi som håller djuren tama och därigenom låter albinos överleva i naturen dör dom men inte alla vita djur. När man går in och avlar på en mutation då styr vi aveln och har lämnat naturen.

Faxlin
0

Nej jag vet att alla vita djur inte är albinon, likaså är alla rödögda djur inte heller albinon. Det krävs att de är vita med röda ögon för att vara albinon. Men det finns alltså albino vargar som blir alfa honor.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Då har du bestämt digFlört

Jag anser att eftersom vi tagit bort det naturliga urvalet i avel (rovdjur och jakt) så måste vi ställa mycket höga krav på oss själva för att få fram sunda individer. Färg avel det är något av det vanskligaste man kan syssla med och det är lätt att stirra sig blind på en egenskap och eftersom jag tror att djur behöver sitt pigment för att må bra så tycker jag man styr för mycket i aveln genom att avla på albino djur det är inte djur för naturen det är djur för människans fåfänga.

Har ni ingen avels förenig och riktlinjer för hur man ska avla och ett mål med hur en iller bör vara, då är det ju bara att rätta sig i ledet.

Faxlin
0

haha, nej, jag har inte bestämt mig. Jag försöker bara förstå hur allt är.
Det håller på att utarbetas ett avelsråd för illrar faktiskt. Och vi har en genetikdag inplanerad. Mycket intressant ska det bli.

Ska tilläggas att jag inte för diskussionen på grund av att jag är albino frälst, då jag har träffat ytterst få albino illrar som jag inte tycker ser ut som förvuxna råttor. Ett djur jag är oerhört rädd för. Skulle aldrig vilja ha en albino själv, trots att jag på senare år träffat riktigt trevliga albinon. Jag känner bara för de som faktiskt älskar albino och tycker dessa illrar är underbar. Precis som med angora illrar så anser jag att man ska vara försiktig innan man dömmer ut en färg eller pälsanlag såvida det inte finns rejäla grunder att stå på. Och enda sättet att få någon uppfattning på hur saker och ting ligger till är att man diskuterar för/nackdelar som kommit fram om de olika illrarna man funderar över.
Precis som med de tre teckningarna som finns, blaze, panda och tomte. Enligt vissa i norge ska tomte tecknade illrar såvida de inte hör till de gamla tomtarna med ytterst lite vitt på tår och max lite vitt på tassarna vara lika sjukdomsbärare som blaze och panda. Hurvida detta stämmer är också en intressant vinkling som skulle vara intressant att föra fast i en annan tråd kanske.

Så åter till albinon. Kom med i diskusionen, ge gärna lite exempel mer än att man hört om saker och ting inom andra raser. Lite mer om just illrarna. Har någon kunnat dokumentera att albinon är sjukare? Kan inte säga att jag märkt något alltså måste jag få hjälp. hihi

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Måste lägga in en sak om tomte teckningen du pratar om. Det jag har hört är att den "friska" tomte teckningen är jämna strumpor på alla fyra tassar, antingen enbart hela tassen eller en bit upp på benet, det får inte finnas några vita hårstrån någon annanstans förutom på tassar och en jämn haklapp. Är de osymetriska och/eller har vita fläckar på andra ställen så kommer de från en mutation i KIT-genen (och fråga mig inte vad det är just nu…var ett tag sedan jag läste om det) och är illern kan då föda blaze och panda tecknade valpar.

Amor vincit omnia

Faxlin
0

Japp, det är vad jag hört tidigare också. Det var därför jag förklarade att det nya som sägs om tomtarna kommer från Norge och att uppgifterna inte är verifierade på något sätt.
Ungefär lika luddigt som Albion i avel om man använder en brun med en albino till exempell eller en pastell med en albino. Att använda albino med albino är dock inte bra.

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Det har med de "muterade" generna (som stod i texten som jag översatte åt dig) antar jag. Du bör ju inte använda silver-silver heller. Men får att avla fram pastell lättast så använder vissa albino-pastell kombination, inte lätt att få fram dem med en parning brun-pastell eftersom den bruna färgen är dominant.

Nu vart det nog lite luddigt…hoppas ni förstår=)

Amor vincit omnia

Faxlin
0

haha, jag har ju läst den så jag förstår.
Har du off record hört något om den?

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Silver-silver har en av mina valpar (Ayla) varit i när hon parades med Speedy Gonzales. Det resulterade först i 2 döda valpar och sedan i 1 valp som dog i lunginflamation efter 3 veckors handmatning. Så det kan tydligen påverka något.

Amor vincit omnia

Kiara
0

Jag tycker du ska skaffa boken hästens färger och läsa den då förstår eller förstår att man inte förstår hur genetik är uppbyggtFundersam

Mycket bra bok och begriper man hur mycket som styr färgerna så förstår man hur mycket man måste ta hänsyn till i aveln Flört

Tanken och gener är samma på häst och iller men färgerna är inte dom samma Räcka ut tungan nu har du ju häst ocksåSkrattande

Faxlin
0

okej, ja det låter som en bra bok. Sitter nu och pluggar på om smådjursaveln. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Albinon har sina ljusröda, nästan vattniga ögon. DEW (mörkögdvit) kan ha svarta eller mörkt röda ögon. Andra färger, även bruna illrar, kan ha mörkt röd ögon. Den mörkröda ögonfärgen tycker jag påminner om Maronröd. (osäker på stavningen) 

Komplittering till #5. Den döva/blinda albinovalpen i en av våra kullar, var efter bruna föräldrar.

Faxlin
0

Hur var stammen på de bruna föräldrarna då Ammi? Båda måste alltså ha varit bärare av albino anlagen enligt vad jag har lärt mig om genetik.
Och då kommer vi till det jag inte vill att man ska göra. Para två med detta anlag.

Audiatur et altera pars

*L*
0

detta är jätte intressant att läsa

jag lär mig mycket!

Kiara
0

ÅsaF du har rätt albino anlaget är recessivt och syns inte om det inte finns två anlag, ett anlag från mamma och ett anlag från pappa. Albinon kan då vara dold i generationer innan man kan helt plötsligt får albino valpar. Vad man då vet är att båda föräldrarna är albin och 50 % av valparna saknar albinogen och 25 % bär genen men har färg och 25 % är albino.

Albino genen är en annan gen än den som styr huvudfärgen, det är en gen som är av eller på gen. Färg av och färg på…alltså albinon har färg gen men bägge "knaparna" är intryckta så ingen färg kommer fram.

Det är en serie gener som samverkar för att skapa djurets färg eller avsaknad av färg. Vill man undvika en ny albino kull så ska man ta föräldrarna ur avel och albino valparna. Men dom med färg är helt OK att testa i avel för dubbelt så många saknar albino gen och har två färg på gener än som har en albino gen och kan ge albino.

Att helt avla bort albino är svårt men om man för stambok och går in för det så går det men vill man lyckas så måste man vara konsekvent och ta bort även färgade djur som ger albino valpar. Man skulle också kunna tänka sig att ren avla albinon det är enklare men då måste man konsekvent ta bort de djur som ger dövhet. Om man då väljer att dela på illern i två raser/varianter så kan man enklare få sunda individer i bägge "raserna". Det man då måste vara konsekvent med det är att inte blanda raserna.

I albinoaveln kan man då även använde de enfärgade djur som gett friska albinos. Dom bär då på en albino gen och korsar man en sådan med en albino då blir 100 % bärare och 75 % visar att dom är albino för dom har två på gener.

Det krävs nog två stam böcker en för och en emot albino för att man ska lyckas med aveln. Sen får efterfrågan styra vilken variant som blir populärast. Jag hade satsat på icke albino men det är svårare och kräver mer konsekvens för att lyckas.

Med två rasböcker så behöver inga avelsdjur kasseras, men avlar man med albino så ska vid all parning minst en förälder vara albino. Den andra rasboken måste föra över alla djur som har gett albino valpar till albino aveln.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!!!
Ang albinos i avel får jag väl säga att jag bara har haft postivt att säga. Använde 2 albinohanar förra året på mina 2 tikar jag hade i avel, och alla 10 valparna blev jätte bra. Ska även i år använda en av dom båda hanarna jag hade förra året till min återstående tik i avlen. Hon paras om ca 1 vecka med en stor snäll och frisk hane. Bifogar foto på honom.

Trollet

Faxlin
0

Ja, vad bra Kiara att du skrev upp det jag inte orkade. hihi
Tänkte göra det i dag, men det du skrev var så bra att nu behöver inte jag det.
När det gäller iller i avel har vi i dag problemet med att det finns otroligt många djur som har rätt färg men som ändå är höga bärare av canser och hjärtsjukdomar, detta gör att otroligt många inte lämpar sig för avel i alla fall.
Att då kunna använda en albino för att korsa två bra stammar och två föräldra djur med avelsförbud satt på den när det gäller albinon i forstsättningen vore kanske en lösning på att kunna få fram det man vill.
Lite kul det här, vilken diskussion jag dragit igång, jag som har två bruna honor som ska paras med två bruna hanar. hihi

Audiatur et altera pars

Kiara
0

låt mig tippa du får 12,5 % Albino, en av åtta valparFundersam

Faxlin
0

Ja, så borde det bli. Så resultatet borde i det långa loppet inte skada stammen.
Men allt beror ju på hur hårt man drar sitt avelsarbete. Jag är stenhård när det gäller mina avelsdjur. Men är samtidigt realist då jag vet att linjerna i sverige är dåliga.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Tur att deta är illersidanSkrattandejag är också stenhård när det gäller avel, men det är häst så det får man inte säga högtHemlis

AmmiG
0

#21 farmor var albino. bakom mamman finns inga kända albinoillrar.

#24 Det var en fin kraftig kille. Är det muskler, eller som på min egen älskling, mest daller? Jag hurrar väl inte direkt över avel (som den är nu) på albino- och angora-illrar, mycket pga de erfarenheter jag haft själv. Men jag har träffat många mysiga albino- och angora-illrar (även haft några av var).

*L*
0

Jag tycker att albinon är jätte mysig…skulle ni avlivat en albino valp om ni fick en kull? nej jag tror inte det

för mig spelar det ingen roll om det är en albino eller inte fast ioförsig jag är inte uppfödare

Faxlin
0

Nej *L* jag skulle inte avliva en albinovalp om jag fick någon i en kull. Men som uppfödare anser jag att det är viktigt att se till att vi alla jobbar för en friskare illerstam. Och det kräver att man för diskussioner om vissa färger och teckningar för att utbyta erfarenheter och dessutom få hjälp av varandra med tips och råd. Denna tråd är helt och hållet riktad mot avelssynpunkt och ingen av oss som skriver här har mig veterligen något emot någon iller oavsett päls eller färg. En iller är i sällskapssammanhang alltid en iller, och det sötaste lilla djur man kan ha.

Audiatur et altera pars

*L*
0

Det var inte så jag menade jag förstår att ni vill ha friskare stam på illrar

Kiara
0

Nej man avlivar inte, ett liv är ett livSkrikandes

Det man gör det är att inte använda illern i avel Kyssman kastrerar. Jag skulle inte avlivat en döv heller man jag skulle ha skrivit in i kontraktet om kastrering.

Om man skulle avliva alla hästar som inte duger till avel så skulle det bara bli 10 % kvar. Steget mellan att inte använda i avel och avlivning det är oändligt. Jag skulle kunna tänka mig en döv kastrerad albino iller, inga problem det skulle bara vara ett sällskapsdjurSkrattande

Hoppas jag inte blir utslängd nuGenerad

*L*
0

varför skulle du bli utstlängd?

Åsa finns det illrar som lever med ett ben?

Kiara
0

Det finns ju hundar på (ett förlåtGenerad) tre  ben det funkar utmärktFlört

Jag säger vad jag tycker när det gäller avel men det tycks vara högt i tak, om ni tröttnar på mig så säg tillKyss

Faxlin
0

Det är ingen fara Kiara, här är vi öppna för disskusioner. Och att alla människor inte tycker lika om allt får vi leva med allihopa. Men dina åsikter har varit intressanta tycker jag.
Finns ingen chans att bli utslängd härifrån så länge man inte går till personangrepp på person.
Och det vet jag att du sätter dig över.

*L* Har aldrig hört talas om illrar med ett ben, men med tre ben har jag hört talas om.

Audiatur et altera pars

*L*
0

jag menade 3 ben :)

AmmiG
0

Nej man avlivar inte ett djur, inte ens en blind och döv liten illervalp. Dom utveklar sina andra sinnen till perfektionism och kan ha ett mycket bra liv. Det som är extra viktigt är att illern har ett stabilt hem, där det inte sker så mycket förändringar.

Johannah
0

"Den enda färg som jag fattat det inte är så hälsosam är silver, där finns det tydligen tecken på fler sjukdommar, eller att sjukdomarna kommer oftare. När det gäller teckningar ska enligt uppgifter blaze och pandan vara i relation till fler sjukdommar också."

Just färgen silver ska det inte vara något "fel" på. Problemet är att det idag finns ytterst få silverillrar som inte är tomtar. Det är däri problemet ligger.

Utan det är de vita fläckarna som kan orsaka alla problem. Men just eftersom att typ alla silverillrar har vita fläckar så tänker nog de flesta så.

Ingvill
0

Jeg er overhodet ingen ekspert på genetikk, men har lest mye litteratur og snakket med mange erfarne ildereiere om albinoildere siden 1998. Etter den informasjonen jeg sitter på, er det ingen vitenskapelige bevis for at en albino ilder har dårligere helse eller lavere levealder enn andre ildere. De er i prinsippet helt like som andre ildere, men mangler evnen til å få farge/pigment. Det er heller ingen vitenskapelige bevis som jeg kjenner til på at parring av to albino ildere øker risikoen for helseproblemer. Ekspertene blir dog fortsatt ikke enige om de er mer følsomme for lys/UV stråler enn andre eller om de har redusert synsevne enn andre ildere.

Eksempelet Chaoticas Ayla som ble parret med Speedy Gonzales: Aylas norske eier parret Ayla i hytt og pine. Ayla ble ikke forberedt på parring/svangerskap via kosthold eller tilretteleggelser av miljøet rundt seg, hun ble parret altfor ofte og en gang ble hun parret to uker etter at et kull døde. I tillegg ble Ayla dårlig behandlet av eier generelt sett (ikke fysisk mishandling, men mangel på omsorg og ivaretaking). Jeg tror at Ayla ikke ble en god avlstispe fordi hennes eier drev rovdrift på henne og ikke behandlet henne særlig bra, ikke fordi hun var silver og ble parret med Speedy som også er silver. Ayla er nå sterilisert og omplassert. Aylas tidligere eier har heldigvis ingen ildere i dag.

Jeg har parret min egen ilder med Speedy i 2004, kort tid etter den mislykkede parringen med Ayla. Min ilder MacKenzie er "andre farger" med stort silver-preg og med en god del både silver, dew og albino i genene. Hun fødte et vellykket kull på to tisper uten noen form for problemer, begge ble litt mørke utgaver av viltfarget. MacKenzies blodlinje er nesten 100 år gammel og hennes forfedre har vært alle typer av silver, dew, albino, pastell, viltfarget og polkatt. MacKenzies mor og far er silver og dew. Det har aldri vært helseproblemer/arvelige sykdommer som man kjenner til i blodlinjen og ilderne har blitt fra 9 til 13 år gamle. Levealderen har ikke vært ulik for silver eller albino kontra andre farger. MacKenzie og hennes to døtre har til dags dato ikke hatt noen form for sykdom eller helseproblemer de heller.

Det finnes nok mange eksempler på vellykkede albino/albino parringer og silver/silver parringer, og det finnes sikkert mange eksempler som ikke har vært så vellykkede. Jeg er ingen ekspert, men jeg mistenker at det kanskje ikke er selve krysningen av albino/albino eller silver/silver som er årsaken til et mislykket eller et vellykket kull. Jeg tror selve genene de bærer på er av høyere betydning. Er genene helt friske er sjangsen høy for et vellykket og friskt kull, er genene mindre friske, er sjangsen større for å få et mindre friskt kull…uavhengig av fargene.

Er det noen her som kan forklare meg hva KIT er? Er dette spesifikt for ilder eller for pattedyr generelt? Er det kun silver som får dette? I så fall hvorfor? Hva kommer KIT av og hvilken funksjon har det? Det har vært mye snakk om dette i senere tid, men jeg har ikke funnet noen som kan forklare dette på en "folkelig" måte. Setter pris på om noen vet noe mer:-)

Diskusjoner om at det er "farlig" å parre silver og silver eller ikke har kommet og gått i flere år nå. DEW har også vært mye diskutert til tider. Men det har ikke vært diskusjon om pasteller som jeg har fått med meg. Er det noen her som vet hvorfor ikke pastellene blir diskutert/vurdert?

Tar gjerne imot tilbakemeldinger:-)

Med vennlig hilsen, Ingvill Andersen.

Faxlin
0

Ingvill, vad fantastiskt roligt att du har hittat hit.
Kram på dig, måste jag bara få säga så här spontant, längtar till att få träffa dig på yran. Hmm, nu tappade jag tråden jag vet. Men jag blev så glad bara. hihi

Intressant läsning var det också, men så kommer vi till min urusla norska som ställt till det för mig förrut, så nu frågar jag innan jag chansar. KIT, vad är det?

Audiatur et altera pars

Veronica
0
Veronica
0

http://www2.hik.se/dokument/pressreleaser/Amelie%20Johansson%20-06.pdf

För att kunna öppna dokumentet behöver ni acrobat reader. 

Vill ni ha mera =)?

Det finns myckt info om genetik på Ferret Genetiks http://groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics

Amor vincit omnia

Ingvill
0

Hei Åsa!

Ammi tipset meg om dette forumet..og jeg er svært glad for det:-) Stor klem til deg også..vi sees snart på Yran:-) Jeg gleder meg som en liten unge…men gruer meg litt til den lange bilturen….

Jeg har dessverre ikke Acrobat…. Og disse linkene er jo uhyre komplisert skrevet…Er det ingen som kan hjelpe meg med en ordentlig og lett forståelig forklaring av KIT hos nettopp ilder? Pliiiis?:-)

Hilsener fra Ingvill

Veronica
0

Från Ferret Genetics:

"<<3) What is the KIT gene responsible for? I gave up looking, couldn't figure it out.>>
       KIT is a specific gene that is responsible for cell growth, cell survival, and cell differentiation. When mutated or expressed it causes white spotting, piebaldism, gi problems, deafness, etc.  Also if it is mutated at the W locus (white spotting locus) it causes some sort of deletion of amino acids, which then messes up the migration of cells from the neural crest area.  It works by interfering with the migration of cells from the neural crest to the right places and to do the right things in other words.  You ever see really splotchy ferrets?  It is thought that they may truly have this form of piebaldism caused by a KIT gene, rather than Waardenburg syndrome caused by the Pax3, and others genes (supposedly such as the MITF gene)….. or that these ferrets may have both.  I think that may all be theoretical, generalized over from basic genetics and studies of many other mamals."

Amor vincit omnia

Veronica
0

Amor vincit omnia

Madde
0

Måste säga att jag tycker att det här var en intressant tråd och läsa. Först idag har jag haft ork och göra det. Men det fanns mycket intressant och läsa om här. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Ja, den här tråden kräver lite ork av en. Men den är verkligen intressant.

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Knuffar upp den här tråden igen eftersom ämnet är på tapeten igen.

Spesiellt inlägg nummer #40 tycker jag är väldigt intressant.

Jag ser fortfarande inte var det står att just albinofärgen skulle vara mer drabbad av dövhet. Jag ser mest en massa påståenden.

Therese-jhfd
0

Efter att ha läst igenom tråden igen så börjar jag fundera på om inte det "farliga" med albinismen är att de vita fläckar som kännetecknar KIT inte går att se på ett albino djur, medans man kan se det på ett färgat. Och i sådana fall så är det fortfarande inte färgen (eller färg är det ju inte heller utan snarare brist på färg) albino som orsakar dövhet.

ronja
0

#51 intressant tanke therese.. kan ju kanske vara så.. ser fram emot att få läsa mer om detta ämne, då jag tycker det är så otroligt intressant! =)

JossanH
0

Väldigt intressant! Aveln på våra tamillrar behöver ju verkligen det här. Människor måste lära sig mer och en sån här tråd hjälper mycket.

Jag har lärt mig mycket!!

Sajtvärd på Iller.ifokus