Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 364 ggr
Aviendha
0

Torkat kött

Avienda blir eld och lågor när hon känner lukten av "spichekött" dvs torkat kött, men eftersom det är saltat har hon bara fått smaka en minimal flisa en gång, och nu kan man knappt ha henne i samma rum som en bit torkat kött.

Min undran är om jag kan göra eget torkat kött (brukar gra det annars) men utan saltet. Så köttet är "rent", då borde hon kanske kuna äta det? Det måste ju vara ett bra godis, hon som vägrar rått kött i vanliga fall.

Vad tror ni?

(tråden kanske är felplacerad, bara att ändra isf)

sarae
0

det kan du absolut ge som godis, men som du säger, utan några tillsatser. Man kan även torka t.ex lever och hjärta, det brukar vara uppskattat. Nyttigare med sånt godis än komersiellt tillverkat iller och kattgodis

FerretCrow
0

men var det inte någon som hade kanon recept på hur man gjorde lever bitar i ugnen? alltså torkade

Aviendha
0

#1 Vad bra =) Man kan ju göra på de "slarv bitar" som blir över när man gör de åt sig själv, tror inte hon dör av att det är lite fett och senor med..

#2 Det vore bra att ha =)

FerretCrow
0

#3 fettet och senorna är ju kanon=)

#3 jo skulle själv vilja prova det=)

sarae
0

det är bara stt skära upp små bitar av levern, och lägga in det på "rostning" i ugnen ett tag…ska se om jag inte hittar recepten

sarae
0

går inte att putta upp artiklarna, men under artikel flicken ligger detrecept under kategorin "iller recept" …personligen skulle jag skippat vitlöken, eftersom det ännu är osäker om vitlök är farligt för iller

Gilla
0

Jag gjorde en massa torkat lever…som…ingen ville ha *snyftar*
Kräsna kräk Flört
Torkad blodpudding var bättre…men ingen toppenhit.
Vet faktiskt inte vad som skulle gillas egentligen…som är "tillåtet"
Köpte strömming åt den häromdagen o skar upp i bitar.
La en på Marwin som låg o sov (jag vet…jag är grym ;o)
Hittade den sen i matskålen för..han är trots allt en pedant *s*
Så även om deninte gick att äta…så fattade han att det var mat.

LiindaLarsson
0

torrkött  som är renkött?

Guteillern
0

Torka kött…Det går att torka det mesta, har torkat kyckling-kött, -hjärta och -lever enl. nedan.

* Skiva köttet i så tunna skivor som möjligt (spar in flera timmars torktid)
* Ugnen 50 grader
* Sprid ut köttet på en bakplåt
* Lägg något mellan luckan och spisen, så att fukten kan komma ut.

Hur lång tid torkningen tar, beror på hur tunna skivor man lyckats få. Räkna med ett heldagsjobb.

Mvh
Ammi

FerretCrow
0

då kanske man ska ta lite av varje sorts kött när man rostar så att man ser vad dom gillar innan man gör stora sattser så att säga

Guteillern
0

#10 Jo, det går alldeles utmärkt, det torkade köttet är godis, inte fullvärdig kost.

Mvh Ammi

FerretCrow
0

#11 nej men det är ju dumt att torka en hel påse med kyckling fileer och sen vill dom inte ha det. bättre att bara torka en då. så jag menade

Guteillern
0

#12 Det är fler som läser inläggen. Det vore synd om någon som provar att torka kött, skulle ge det isf. riktigt foder, då torkat kött inte är fullvärdig kost.

Innan man vet att illern gillar det nya man tänker bjuda på, är det alltid bäst med små mängder. Viktmässigt blir det nästan ingenting kvar av kycklingen, när man torkar den.

Klappar till Thyra och pojken :-)

Mvh Ammi

FerretCrow
0

#13 thyra pussar i massor tillbaka hon har precis satt igång och pussas med mig i massor förut va de bara killen hon pussade. och imorgon ska hon jag till vetten