Tillrättavisa envis iller
Min lilla Lakrits är en riktig mysboll. I 95% av fallen då hon gör något matte/husse inte godkänner räcker det med en skarp tillsägelse (enbart med rösten). De gångerna hon mot förmodan inte lyssnar och man plockar upp henne blir hon som ett monster- hon klöser med klorna, hugger åt alla håll, snurrar med kroppen. Att försöka ta i nackskinnet ger samma effekt. Eftersom det i princip inte går att hålla kvar henne längre än kanske 1-2 minuter innan man har en trasig hand, så släpper man ner henne och hon börjar med små utfall mot nedre delen av kroppen (dessa brukar dock sluta då man ryter till rejält). Några förslag på hur man kan tillrättavisa en iller som endast blir triggad av att bli skälld på i handen?

vi brukar bara hålla henne under armhålorna på framtassarna och säga med lite besviken röst varför håller du på så här det är inte snällt,,

#1 Det är ju just det som inte går.
Finns ju flera som tillämpar Time out då illern får sitta instängd i transportbur eller liknande en stund då den varit stygg.. har inte själv testat denna metoden så ja vet inte hur bra den funkar.
Finns en tråd som heter KT bitträning med många tips och ideer..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Smätta försiktigt med fingret på nosen.
#4 Man ska INTE smätta en iller på nosen! Detta kan vara farligt för illern, förr användes denna metoden ofta men är inget man ska göra… Står bla i boken iller hemma att mans ka göra så men detta är som mycket annat i den boken tyvärr ouppdaterat och felaktigt..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
För mig så funkade inte timeout speciellt bra alls.. Först provade jag 5 minuter, ingen skillnad. Sedan blev det upp mot 20 minuter en halvtimme, men inte fan hjälpte det..
Jag brukar försöka vara lika envis. Ex Nopan sitter på bordet som en blixt om det finns mat där. Så jag plockar ner och hon hoppar upp ett antal gånger. I början så fick jag hålla på under hela måltiden men nu behövs det bara 3-4 gånger innan hon lägger av.
Nått som oxå kan hjälpa är om du gör nått annat med henne så hon "glömmer" det som var intressant. Ex lek lite, sätt henne i ett annat rum, ge en godis..
Sara

Här hemma så kör vi på rösten. Om Sigge ex hoppar upp på bordet så morrar alt skriker vi vi "gå ner" och tar och går mot honom och han sticker och gömmer sig.
Vi brukar knäppa fingrar och peka och säga fy om han ex biter efter byxor och håller fingret nära nosen (aldrig slå eller röra honom). Ibland så kan ett nackgrepp behövas och mer morr eller fy.
Det funkar jättebra och tim out blir det ibland om han envisar. Vi vet att Sigge ger sig när han fräser åt oss när vi fyar, men ibland så fräser han fast han sitter kva rpå bordet, då fyar han oss 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Väsa åt mig brukar Bus göra när han anser att nått är hans och jag vill ta den. Moppen brukar vara hans 100 % men igår snodde han Norpans matskål och vägrade släppa fast han inte ville ha maten.
Sara

Time out i transportburen fungerar ganska bra när Strumpan är på sitt destruktiva humör och t.ex. river på soffan. Det räcker med att sätta henne i transportburen några minuter, så är hon lugn igen när man släpper ut henne. Ibland kan man få upprepa.
Om hon t.ex. biter någon brukar vi väsa åt henne. Ibland ser det ut som att hon tar åt sig av det, men ibland blir hon bara uppspelt och tror att det är lek.

#5 Japp du har helt rätt, jag menade iockförsig inte att man skulle ge den en rak höger men visst den kan ju även bli döv av högljud tillrättavisning;)

jag brukar säga "nej" skarpt en gång, sen skarpare gång nr två, och tredje gången (inte alltid det går så långt) jag nejar tar jag honom och lägger honom på rygg med fingertopparna fast men inte hårt mot halsen och väser. då ger han sig.
funkar bara när jag gör det på honom, försöker någon annan dominera honom på det viset blir han bara provocerad och biter.

Jag har provat allt och vissa illrar vill helt enkelt inte lära sig, verkar det som ;)
Har en riktigt envis hona nu som aldrig slutar upp och bitas om hon inte får som hon vill…
Har fan provat allt !