Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 621 ggr
ferretgirl
0

En liten undran bara.........

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar först med att säga att jag viste inte vart jag skulle sätta denna lilla fråga, men då det delvis har med avel( på sätt och vis) att göra, så fick det bli under avel.

Frågan som det gäller är:

Kan en tik gå ur sitt löp själv efter att ha löpt i ca 3-4 veckors tid??? Min Tiffanie har iallafall gjort detta.

Upptäckte att hon löpte för ca 3-4 veckor sedan, så det var meningen att jag skulle ha kastrerat henne nu på fredag. Men när jag tittade på henne i fredags, så hade hon redan själv gått tillbaka. Har aldrig varit med om att en löpande tik självmant går ur ett löp, med mindre att hon tidigare under säsongen har haft en valpkull. Detta gjorde både Lina och Tilly ett år. De fick en kull på våren, och ca 4 veckor senare så gick de i löp igen, men gick av det själv igen efter ca 10 dagar. Men jag har aldrig hört att en tik har påbörjat sitt löp för att sen någon vecka senare gå ur igen. Någon som vet??? Så får ni gärna komma med svar.

Sarah
0

Ja det kan de, om de exempelvis har bråkat med en annan iller så att kroppen trott att det var dags för parning. Jag har Skitos här hemma som inte tycker om Cathys attityd då hon är i löp. Han tog ur henne förra året. Inte genom att para sig, men genom att spöa upp henne.

FerretCrow
0

Japp thyra har själv gått ur löp nu idag har hennes vulva gått ner och ser helt normal ut men kastrering på fredag blir det i vilket fall

[jenkass]
0

undrar om inte detta har hänt tuuva oxå, är inte säker på det men för några månader skrev jag en tråd att det nog var dags för kastrering, (då vulvan hade vuxit lite lite, tror jag iaf) :S men nån dag efter så var vulvan "normalstor" igen. Hon har ju inte träffat andra illrar sedan dess och hon och toxi bråkar ju inte direkt.. Kan vara jag som missbedömt det första gången oxå men nu har vulvan börjat växa iaf så här blir det kastrering på torsdag.

FerretCrow
0

oj vad kastreringar det blir nu på torsdag och fredag tror halva ifokuset ska kastrera en iller då =)

KerstinL
0

Japp, Skorpan ska oxå in på torsdag ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sarae
0

en hona kan gå ur löp själv, men vanligast är att vulvan går ner, men "inombords" är honan egentligen fortfarande i löp. Så vulvans storlek är inte helt hundra att gå på

FerretCrow
0

#6 nej jag tror fortfarande att Thyra är i löp eftersom hon fortfarande viker ut sig på samma sätt som när vulvan var uppsvälld om man säger så

UlrikaD
0

Jag tror faktikst inte att Thyra är vare sig i eller ur löp om man säger så. Jag skulle tro att hon är parad o dräktig.

FerretCrow
0

#8 ja men hon har ju inte blivigt parad så det är tyvärr fel

UlrikaD
0

Det lär du ju i vilket fall som helst få reda på när du kastrerar henne.

FerretCrow
0

#10 OMG

UlrikaD
0

#11 Vad betyder det? Omgående? Eller vad? Jag trodde förut att en illerparning tog låååång tid. Efter att ha sett hur fort det gick hemma hos Sarae så har jag fått ändra åsikt.

skrollan
0

men det ska hon väl inte vara, om hon gått i löp så måste erica hålla dem isär i olika rum ju, då ska det inte vara några valpar?!

FerretCrow
0

#13 som sagt hon gick i löp och har sedan dess bott i ett helt eget rum och det enda hon har vare med miilo dom senaste tre veckorna är 1 ynka promenad och då nosade dom lite på varandra sedan gick dom bara som vanligt. tänker inte disskutera detta mer. Inte första gången jag förklara detta på forumet

[jenkass]
0

#12 omg = oh my god

skrollan
0

Ja, men dåså, då är hon ju inte med valpar, var ju just detta jag menade ju.

ferretgirl
0

Tack för alla svar jag har fått av er alla, är jätte tacksam för dem. Ska nu ta ställning till om jag ska kastrera henne på fredag eller om jag ska vänta ett tag till. Kommer i vilket fall som helst att hålla stenkoll på henne, och skulle hon bli hängig så blir det kastrering om inte på fredag så iallafall om och när hon går i löp igen.