Hur ska jag göra?
Min illertjej Antoinette har varit könsmogen nu i några veckor och det är på god tid att jag bestämmer mig för hur jag ska göra. Jag hade först tänkt att kastrera henne, men sen läste jag om att man kan para en könsmogen hona med en vasektomerad hane så att hon går ur brunst. Någon som vet mer om det?
Det ska gå. Men innan hanen är "test-parad" vet man tyvärr inte om han verkligen är steril. Sarae har ju en nyvasketomerad hane, hon borde kanske veta lite mer på den fronten.
Det är kanske enklast att kastrera henne, men hon kan ju må bättre av att vara fertil med. Svårt val.
Paulina

Sarae! Vart ääär du? :P
jag är här ;)
ja, ludde är vasektomerad. men ännu inte testad. Så Obesläktade testobjekt sökes. Har redan en inplanerad, och en eventuellt planerad.

Okej. Men hur länge kan jag vänta med kastrering/parning egentligen?
Jag önskar att jag visste vart Antoinette kom ifrån. Jag har försökt få tag på förra ägaren och höra med henne om hon vet något, men har inte fått svar. Rätt typiskt.
efter ca 3 veckor i brunst ökar risken för aplastisk anemi markant. men det finns även honor som har fått det tidigare än så, smat dem som inte fått det alls.

Usch, då får jag nog boka tid till veterinären för en kastrering iaf.