Hjälp!Viktminskning!!!
hej på er alla.
jag behöver verkligen lite hjälp nu.
Som dom flesta vet är thyra och miilo separerade sedan en vecka tillbaka för att thyra ska kastreras.
men nu är det så att miilo har börjat tappa apptiten helt. han dricker mest baar vatten.
han är fettig i pälsen och bärjar se tuffsig ut och det är ju för att han inte får i sig tillräckligt med mat. han har på 1 vecka alltså gått ner 400gram. dom har startat lite smått båda två att tappa lite vinter päls har jag märkt då det är mer hår här hemma men dom kan väl inte gå ner så kraftigt när dom bara börjat smått.
så nu undrar jag om någon har något bra recept på blötlagtfoder med oljor som kan få igång hans aptit? så får jag prova att tvångsmata han med det provade med kyckling nyss och det funkade inte men jag fick i han lite vitaminpasta som jag köpte på yran iaf. och som sagt vatten dricker han mycket och bra av så han är inte uttorkad.
ska tina lammkött oxå nu oxh se om han äter det för det är det bästa han vet.
åhh är så ruskigt orolig nu. gör han detta för att han inte får vara med thyra? för han sover mest hela dagarna. Ändå är jag ut med dom på promenader och då får dom ju vara tillsammans.
tack på förhand. och snälla låtbli onödiga och dryga kommentarer dom kan ni hålla för er själva, vill bara ha råd och tips nu. känns som jag provat det mesta.

Har inga tips matmässigt det får andra svara på. Men han tappar inte i vikt för att han saknar Thyra. Han gör väl det för att han har sju miljoner hormoner i kroppen som han inte får utlopp för. Han vill ha sex helt enkelt och när han inte får det så blir han deprimerad. Det är väl därför de flesta väljer att kastrera sina killar för det är så jobbigt för dem i brunstperioden. Vet inte hur länge det kan hålla på eller hur de som håller sina hanar okastrerade gör. Hoppas du får fler svar.
har själv 2 styck här hemma som gått ner mkt i vikt, och jag jobbar för fullt på att få upp dem…här e några av mina recept:
A/D blötmat, äggröra (utan kryddor), laktosfri grädde
A/D blötmat, Ister, laktosfri grädde
A/D blötmat, "kyckling korv" (jipotimas), hönsfett
A/D blötmat, Hönsfett
Fett från kyckling + kött
För att få upp dem i vikt krävs mycket porteiner samt animaliska fetter. Laxolja/fiskolja innehåller animaliska fetter
A/D blötmat är lättsmält mat, med högt energi innehåll, vilket gör att de får upp aptiten och ofta orkar äta mer vanlig mat.
Kött med mycket fett på funkar också, men håll koll på avföringen. Blir de dåliga i magen går de ner ännu mer i vikt. kompletera med benmjöl för att fasta upp avföringen.

#1 Miilo har vare i brunst sedan flera månader tillbaka och detta startade då han blev sepparerad från thyra =(
#2 A/D? tack för alla tips sarae=)

#1 Jomen innan har han ju fått lite utlopp genom att släpa omkring på Thyra. Nu har han ingen.

#4 nepp han har inte släpat omkring på henne heller det som är problemet därför jag blir så fundersam=(
#3 A/D är guld värt. säljs hos veterinären i burk. Tillverkas av Hill's, kostar runt 18 kr burken. men det är helt klart värt det

#6 va tusan oxå lite svårt för mig att få tag i nu då jag har 22 mil till vetten=( men får försöka med dom andra sakerna och försöka fixa en sådann burk senare

Inte för att vara dum eller någonting nu. Men du har skrivit i någon tidigare tråd att Miilo har försökt att para sig med Thyra. Vet inte ifall det bara var en gång eller fler, eller ifall han lyckades tom någon gång. Men det betyder ju att han vet vad det innebär och han vet också att han inte får det längre. Tro fasen att han blir deppig.
#7 ja gör det..kan vara bra att ha ett litet lager hemma, eftersom du har så långt till vet. Perfekt att ha när de är dåliga i magen, återhämtar sig från operation, efter valpning eller bara för att lägga på sig lite i vikt

#8 japp men det började ju han med det var då jag särade på dom. men han har som sagt vare brunstig hur länge som hellst men inte fören hon satte igång med sin brunst försökte han så att säga.
#9 har någon en bild på hur burkarna ser ut eller kan beskriva dom bra? för jag är ju värdelös att hitta saker ibland=( men ska fasen köpa hem 20st eller liknande då jag är hos vetten. jag har ju akut vettar 30 minuter bilfärd från mig om jag måste ha en akut men själva kliniken och affären dom har så måste jag åka 22 mil med bil =(
men ska prova med lammkött och lite uppblött foder med lite ägg och sedan imorgon direkt när affären öppnar ska jag vara där och köpa laktosfri grädde. nu ska det skämmas bort vill ju att min go bubbe ska bli bra.
alla veterinärer ska veta vad A/D är för något, används på både hund å katt

testa även lite ister…animaliskt fett
Inte för att det är till någon som helst tröst alls så kan jag bara informera om att en sjuk, eller ja snarare riktigt sjuk iller kan tappa 50 gram per dag i vikt. Jag har varit med om det 2 gånger på 2 olika illrar och det är vidrigt att se.
Hoppas han hade ett ordentligt fettlager innan, kan han inte ha ätit ngt då? helt säker på det? för även om han skulle sluta äta för att han saknar Thyra så tror jag inte att en iller kan dieta så snabbt och sammtidigt vara frisk, förstår du hur jag menar?
Lycka till!
Jag tar förgivet att du har koll på om han är uttorkad och om han bajsar och så?
Hur har det gått? :(

#11 ja men tyvärr så djurkliniken i sundsvall så är det bara receptionister man får tag i och dom kan inte ett skit när man frågar efter något dom har på butiksdelen säger dom bara du får gå och kolla och dom tyckte att jag skulle fasta thyra från 12 timmar innan jag skulle lämna in henne oxå även fasst jag förklarade deras system.
#12 ja som sagt så vägde han 2100 innan yran sen nu igår låg han bara på ca1750 så han kan ju ha börjat magra av vinterhullet redan efter yran, men han har iaf äte lite nu och dricker gör han super bra och är konstant där och kollar hur det är med vätska i hans kropp. men nu är han iaf gossjuk som vanligt så snart ska vi ta en liten promenad bara han och jag så får thyra stanna hemma för miilo vill tokbusa när vi är ute och thyra ska hellst bara gå och strosa så då tar kopplet slut för miilo=/
#13 som sagt håller jag koll på att han dricker. han bajsar helt normalt men lite mindre korvar än vanligt men det är nog bara för att dom gått över på mer barf då blir ju bajsarna mindre men dom ser helt normala ut och kissar gör han oxå.

kan även berätta att han äte en hel kycklingfilee nu på morgonnen så han ska få lite mer kyckling efter promenaden senare idag=)

japp då trycker han i sig mer kyckling nu =)
Vad bra att han äter iaf =) Hoppas det ordnar till sig.
Paulina

#17 japp men gosa vill han inte riktigt efter att mamma tvingat han att äta=P