Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 1852 ggr
pyronella
0

pigmenterad nos?

läste precis vad jossanh skrivit om pigmentprickar på nosen och apropå det måste jag fråga:

är det normalt att en från början rosa nos helt plötsligt får en liten svart prick i ena näsborren, som sedan flyttar på sig till utsidan och växer sig mkt större? den täcker nu en fjärdedel av "ytterdelen" på nosen, men inget kvar i själva näsborren. den blir större hela tiden, mörkbrun/svartfärgad.

bör jag oroa mig för typ melanom eller så? är det vanligt att illrar får hudcancer? den är inte "upphöjd", har samma struktur som resten av nosen, och kanterna är klart avgränsade och inte suddiga. kanske är han bara på väg att bli svartnosad?

tyvärr har jag ingen bild, men ska försöka ordna det nästa vecka när jag får tillbaka min kamera.

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Bernard skiftar efter årstid!. Så jag skulle säga att det är fullt möjligt..Hur gammal är din iller? om den är ung så utvecklas den hela tiden :)

Lilla Bernard har blivit stor!

och sen blir den såhär

JossanH
0

många viltfärgade illrar brukar på en eller ett paer prickar på nosen. När pegaus var liten hade han ett snyggt T som var mörkare på hans nos. nu har den blivit lite mer fläckig

Sajtvärd på Iller.ifokus

pyronella
0

han blir fem år i juni, så han är ju inte så ung längre… han hade också ett litet "t" när han var liten, men det bleknade på bort på ett år. efter det har den varit jämnrosa tills i höstas, då den här fläcken dök upp, som då också vandrat omkring lite.

nosarna på bilderna ovan ser lite ojämnt färgade ut, som jag uppfattar som "normalt nosutseende." frithz har en mouche! som ditritad med kajal.

JossanH
0

#3 ja, det finns alla möjliga utseenden på små nosar. De kan ändra färg mellan årstiderna, de kan vara symetriskt tecknade och de kan ha ojämna teckning.
lite charmigt tycker jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

pyronella
0

så då behöver jag kanske inte oroa mig över hudcancer då. tack för era svar! =)

[tiiia]
0

#0 är det fritz som har fått den där "pricken" ?

pyronella
0

#6 japp det är frithz. såg du honom i höstas? kommer du möjligtvis
ihåg hans nos? =)

[tiiia]
0

#7 såg honom inte så länge, men minns inget mörkt på hans nos. Dessutom så är han väl albino och isf borde det väl inte vara en "normal" pigmentering på honom. Bäst att kika med vetrinär kanske?

pyronella
0

#8 nej han är ingen albino, han är ljus silver. var ganska grå fram till han var tre (se bild i galleriet), nu har han i stort sett bara lite morrhår som är svarta, och ögonfransar.

ferretgirl
0

Jag har Kahn som har en väldigt piggmenterad nos, halva nosen är rosa medan den andra halvan är brun fläckig

ferretgirl
0

Sen har jag Jazz som har en helt brun nos, men så är hans pappa vildiller så jag tror nog att det kommer där ifrån.

pyronella
0

finns det någon artikel eller tråd på forumet som handlar om hudcancer på illrar? tycker det verkar mer och mer som om det är en normal pigmentförändring ju mer jag kollar på andras bilder, han kliar sig inte, flagar ingen hud och det blöder inte så jag väntar nog med veterinär. vill dock läsa på.

Sara
0

Jag har märkt att pigmenten på nosen fungerar lite som fräknar. Ju mer de är i solen ju mer/större blir de.

Sara

pyronella
0

#13 oj då? men det är ju vinter nu…. färre promenader då eftersom herrn är petig och inte gillar vatten….

Sara
0

Det kan säkert komma ju äldre de blir oxå. Har själv fler fräknar nu än som barn.

Sara

[tiiia]
0

#9 haha oj då :) då lurade han iaf mig :D

pyronella
0

#16 tog jag ut honom ur buren ens? kommer inte ihåg, var väldigt stressad. men ja, han är väldigt vit!

[tiiia]
0

#17 jodå han var ute och sa hej då till Errol :) + att du skulle visa hur stora båda var :)

pyronella
0

#18 haha! Gladrättare sagt hur liten frithz var trots att han hade hybris!

(OT: jag blir mer och mer övertygad om att det var rätt att lämna bort honom, för fritte blir allt mer elak mot andra och dessutom förstod jag att errol trivs jättebra hos er.  det är aldrig bra med för många flyttar, men  denna gång var det definitivt till det bättre. saknar honom.)