Sommar och värme..
Undrar hur det är med illrarna när det är så varmt ute.
Tål de att vara ute när de är ca 25-30 grader?
Eller är det lämpligast att lämna dem inne?
Och hur länge skulle de klara av att vara utomhus?
Kram

Svår fråga. Mycket beror ju på under vilka omständigheter de är ute. Om de har skugga om det fläktar. Eller är gassande sol.
Mina får följa med ut, men vi håller oss i skuggan. Försöker välja det som är bäst för dem med tanke på vädret dag för dag. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo de ju sant..
Man kan ju tänka sig själv hur de är att vara ute i gassande sol!!
Tackar :)
Jag ser alltid till att dom har skugga när dom är ute en sommerdag! Att sedan ställa ut en balja med kallt vatten att plaska i brukar vara populärt!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har ett svalt rumi stallet (betong gör det svalt) som ronja är i på sommren när hon inte är inne… hon trivs bättre där med=)

Tyvärr har vi det väldigt varm i vår lägenhet (25 grader klockan sju imorse) så när jag kommer hem från jobbet ligger dom alltid och sover och är lite orkeslösa så jag brukar ta med mina ut på promenad även om det är lika varmt ute för att dom ska få röra lite på sig. Jag ser alltid till att dom dricker innan vi går och sen har jag alltid med mig en flaska vatten och försöker gå på ställen där de själv kan välja om de vill vara i solen eller skuggan. När vi kommer tillbaka hem ställer jag ut en balja svalt vatten på balkongen.
På vintern då? Hur kallt klarar dom..? Fryser dom små liven inte?
Sett så många söta vinterfoton nämligen =)

Ildere tåler kulde bedre enn varme. Jo mer du har dem ute i kulda, jo tykkere vinterpels får de. Den første vinteren jeg hadde Speedy, måtte jeg gå lange kveldsturer med ham da han kom i brunst. Og han fikk virkelig en tykk og flott vinterpels. Som han ikke kvittet seg med før han ble kastrert i juli, 7 måneder etter at han kom i brunst. På bildet har jeg ennå ikke begynt med kveldsturene, men han har flott vinterpels likevel.

En iller byter ju som du säkert redan vet till vinterpäls. Ju mer du är ute med din iller under sensommaren/hösten när det börjar bli lite kallare dessto bättre anpassar den sig till kylan (får tjockare vinterpäls). Men det betyder ju inte att bara för att en iller inte fryser gör inte resten det heller. Det är individuellt =) Skakar illern mycket och inte är villig att gå långt under vintern kan man misstänka att den fryser =)
Misstänker man att illern fryser så brukar dom tycka det är skönt att få krypa ner under jackan och värma sig!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#9 börjar inte illrar skaka då också om dom fryser?
eller varför skakar illrar om det inte så att dom fryser?

Ildere skjelver ofte når de nettopp har våknet for å få opp kroppstemperaturen etter å ha sovet i mange timer. Mine skjelver også når de får noe godt å spise.