frågor om löp....
När hon nu går i brunst så ska du genast kastrera henne, annars kan hon förlöpa eller vad det heter. När hon löper så svullnar vulvan och då är det da för en kastrering :)

#1 Aha okej tack, jag har för mig att jag har läst att det ökar i risk att illrar kan få nån sjukdom när man kastrerar dom? Men självklart så kan ja ju minnas fel! =)

Risken för binjuretumörer ökar tydligen vid kastrering, man kan ju ge sin iller p-piller om jag inte är helt ute och cyklar. Men precis som med människor ökar risken för andra åkommor vid hormonbehandlingen. Man ser att dom börjar gå in i löp när vulvan blir svullen….ser ut som en liten rosa boll :)

Leta redan nu reda på en veterinär som verkar kunnig och intresserad av iller, som du känner dig bekväm att gå till. En del veterinärer vill kastrera honor innan de går in i brunst, så då kan det ju bli katastrof om man väntar tills hon gått in i brunst med att ringa. Minimiålder är dock 6 mån, för att hon ska hinna "växa" så mkt som möjligt.

#3 Men vilket är det rätta att göra då?=) Eftersom att risken för binjuretumörer ökar vid kastrering, skulle hon må dåligt av att löpa? =/

#4 Honan vi har är en omplacerings iller på snart två år, vill göra det som är bäst för henne
#6: Då kan det ju vara så att hon redan är kastrerad. Men håll gärna koll på henne ändå.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#6 är hon inte redan kastrerad då? Vet d annars hur dem ridigare ägarna har tagit henne ur brunst?
Ja, tror jag har läst att dem måste tas ur brunst ur hjälp såna fall så dem inte ska förlöpa genom p-iller, p-spruta eller en hane som fortfarande har lutsen kvar. Men inge av hormoner är att rekomendera!!

#7 näe hennes förra ägare berätta att hon inte är kastrerad

#5 Honor som inte blir parade fortsätter att löpa och kan drabbas av anemi, vilket tyvärr kan leda till döden. Mina två flickor är kastrerade.

Jag hade gjort som jag skrev i förra inlägget, tagit kontakt med en bra veterinär redan nu, och efter det bestämma när hon ska kastreras. Ska hon kastreras innan hon kommer in i brunst finns det lite att ta ställning till där också, finns teorier om hur hög/låg hormonnivå i kroppen som är bra..
Det bästa vore om du hittade en veterinär som var bra och vill kastrera efter hon gått in i brunst, då är det bara att invänta brunsten och boka en tid så snabbt som möjligt efter det.

#11 Okej tack, finns det någon i sandviken/gävle området som har en bra veterinär att rekomendera? Vi ska iväg med dom i April för att ge vacinations spruta

du bör ju vänta med detta tills provtiden du har på henn har gått ut=)

#13 jag har pratat med förra ägaren och vi har bestämt att vi ska behålla henne, så det är redan klart

Det var en "bra" bild!!! Äntligen förstår jag hur dem ser ut! :P