Ta med till affär?
Ja här kommer en lite onödig fråga egentligen, men frågar man inte så får man aldrig veta =)
Jag vill gärna ta med Cinkajou så fort jag ska ut någonstans, även om det bara är en sväng till konsum (vilket inträffar i stort sett varje dag då jag måste fylla mitt chokladmuffin behov).
Men nu satt jag och funderade lite… Får man ta in en iller till en mataffär om man har honom innanför jackan? :)
Undrar bara lite allmänt, inget viktigt direkt då jag kan gå och handla och ta ut Cinka sen =)

De flesta matäffärer tillåter INTE djur i affären pga av smittorisk. Men för att vara alldeles säker kan du ju fråga nästa gång du är där.

Inte i mataffär, det är äckligt! Jag binder Sigge utanför konsum (liten affär) om jag bara ska köpa en liter mjölk, men Sigge vet hur man uppför sig och försöker inte ta sig loss, för han får godis när jag kommer ut :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Själv skulle jag aldrig ta djuren till ställen där jag vet att jag måste lämna dem ensamma utanför. Man vet aldrig vad det är för folk som går förbi…

Tänk att det finns många allergiska människor som inte tål djur! Det är inte schysst att ta med sig djur till affärer, om inte det är djuraffär så klart.
Jag har en kompis som får en astma attack av djur och då blir det tur till sjukhus för henne.
Lite hänsyn kan man visa.
av respekt för människor med allergi skulle def jag säga ett starkt nej. Till en djuraffär har du rätt att ta med dig din iller, men inte till mataffärer, klädaffärer osv.
Jag skulle aldrig ta med illrarna in i en affär, det är fullständigt hänsynslöst. Det finns alldeles för många allergiska människor.

Jag har tagit med mina in där det är tillåtet, dvs där dom inte har skyltat om förbud. Oftast är det hunden som följer med eftersom han är svår att lämna själv längre stunder men om någon säger att dom är allergiska så går jag ut.
Jag har fått 4 starka NEJ :)
Jag förstår nu :)! Tänkte bara förhindra ännu fler svar, det var lixom bara en allmän fråga! Frågar man inte så får man inget veta, eller hur? :)
jag skulle aldrig ta med djur i amtaffär det handalr om respekt. Jag skulle inte heller lämna dem utanför, varken iller eller hund!
#9 Snälla kolla inlägget ovan :)
Vadå? Får man inte säga sin kommentar och föra diskussion vidare om du fått svar?
#11 Jag tyckte bara att det var lite jobbigt att få ungefär samma svar om och om igen.
Men du har rätt! Mitt fel! 

Då kan du få ett annat svar utav mig om du vill.
Jag frågar innan jag ska in i en affär. Oftast är det inga problem i små affärer. Och då bär jag ju illern naturligtvis. Grizzly har varit i varenda bokhandel i Göteborg tror jag. Skulle aldrig ta med mig någon in i en mataffär så klart. Och jag skulle nog inte ställa mig i entrén till någon affär med alla 8 och fråga ifall vi fick komma in.
Jag har haft med ett par av mina i Konsumbutik, det var när jag bodde i Billesholm. Hade då ofta med antingen Laban eller Lilleman, de satt innanför min jacka när vi gick in, så oftast så var det ingen som såg dem. Men ibland så var de nyfikna och stack ut huvudet, och ingen sa mer än åååååå så söt den är.
Just med mat så är reglerna stenhårda mot att ta med djur i lokalen. Sen är det ju en annan femma om butikspersonalen skiter i regeln.
Sara

Nej man får inte ta med djur i affär. Däremot har jag tagit med illerburen med in på pressbyrån då jag varit på resande fot ensam med dem. Inte vågar jag lämna dem utanför. Ingen har hitills sagt något….
#12 ingenm fara, tyckte bara att diskussionen kunde fortsätta så man kunde höra hur andra ressonerar ;)
Jag förstår dig, jag vill oxå ha med mina illrar överallt.. Men jag vågar inte lämna dem utanför, men ett tips är ju att släpa med en kompis som kan stanna utanför med lillkillen din medan du handlar =)
Själv reser jag mina 20 mil hem över varje helg, och brukar gå in en sväng på statoil, då tar jag med illerburen och ställer den aldeles innanför dörren.. Jag vill inte lämna dem utanför, det finns för mycket konstiga människor för det.. Ingen i personalen har sagt något, men skulle de görsa det är de ju inte mcyekt att välja på.
Paulina
skulle aldrig våga lämna varken iller eller något annat djur utanför, då det finns idioter till människor som till och med snor hundar i denna staden…

#18 ja man brukar kunna ställa innanför dörrar på mackar medans man handlar lite snabbt det har jag oxå gjort. för det är ju inte så att djuren i transportburen hårar ner

Jag skulle aldrig ta med på en större affär, men inanför jackan på snabbköp som statoil har jag haft med många gånger.

jag har för mig att enligt hälsovårdsmyndigheten så får man inte ta med djur i affärer med mat.

i konsumbutiken i mitt kvarter får man inte ha djur "på golvet", det går således att ta in illern om den är i transportbur, eller om den åker jacka eller väska. vet inte om det är de generella reglerna, men det är vad de sagt till mig.
personligen kan jag tycka (och min superallergiska syster också) att en person med ridkläder, ladugårdsoverall eller katthåriga kläder orsakar mkt större problem för allergiker än en sovande, icke-fällande iller innanför jackan.

#23> håller med dig helt! :)
Det jag har tänkt på när jag pendlar med mina är det ständiga problemet med tunnelbanor och pendeltåg!
Jag vet aldrig i förväg vilken vagn jag får vara i med mina djur! Så kommer det en tunnelbana så hinner jag inte springa förbi alla vagnar för att se vilken jag får sitta i, det är en knepig sits. För det finns alltid folk som pekar på symbolen som säger "inga djur i den här vagnen". Det finns ingen självklar kod som säger att vagnen längstfram eller längstbak är djurtillåten!
Tilläggas bör väl att jag bor i sthlm ;)

#25 jag har frågat om det, och det är meningen att man ska springa utanför tåget och leta upp symbolen på dörren innan man går på. så det gäller att komma i tid… =/

#25 #26 Orkar bry sig? Jag har minsann aldrig tänkt på en djurskylt…om någon i framtiden klagar kan jag väl byta vagn. Vad händer om en kontrollant kommer? Man lär väl knappast få böter? Man kan alltid skylla på att bussen var sen, så man inte hann hitta skylten =P
#25#26 Det är verkligen skitdåligt! Jag åker också tåg ofta och har samma problem. Om det är tajt med tid (vilket det är 9ggr av 10) så stiger jag på första vagnen och går genom tåget och letar efter rätt vagn och håller tummarna för att det inte sitter någon superallergisk person på vägen…
#27 Inte ens kontrollanterna vet (så böter lär man knappast få):
-Har ni nån logik i var era djurvagnar finns?
-Djurvagnar?? Jahaa… den här? Näej, jag vet inte!
#26 Men tåget står ju inte så länge på plattformen :)
#27 Jag försöker att bry mig för jag vill inte förstöra dagen för ngn som är allergisk. Jag typ Hatar röklukt och klarar inte av att sitta brevid en människa som röker, dem stinker. Det borde finnas speciella vagnar för dem också..
Jag menar bara att jag försöker visa hänsyn, men det går ju inte om Sl inte informerar på ett smidigt sätt..

#27 konduktörerna säger ingenting, men jag tycker allt man ska orka bry sig. att sitta på en flera timmar lång tågresa i samma kupé som ett pälsdjur om man är allergiker är både jobbigt och potentiellt livsfarligt. det är ju därför de finns, djurkupéerna… ?

#29 Håller med dig om rökare! Överparfymerade tanter borde ha en egen vagn också. Jag åker tåg oftast bara 1-2 stationer så folk hinner nog inte allergia sig så mkt då.

#29 #31
exakt, likadant med rökare och parfymerade personer (upplever dock att det är mest unga tjejer och killar som parfymerar sig lite överdrivet…). synd att jag ogillar dem, annars kunde man satt dem i djurvagnen också! =)
eller; så kan sj/arriva/connex/whatever införa allergikupéer, där starka dofter, djurhår i kläder och rökare är bannlysta. nu har jag gått lite väl o.t. kanske….
Hoppas trådskaparen inte känner sig förbisedd! Säg till då Tokage! :)
#32 det svåra blir ju att just "hitta" den vagnen man hör hemma i. Fick jag välja så skulle det finnas många olika vagnar för olika kategorier. Men då blir det diskreminering istället ;)
Rökare, parfymöverdrivande, småbarn/dagisklasser, djurägare och stallmänniskor, högpratande mobilanvändare, tonåringar ;)

#33 vet du vad=) i dom "nya" tunnelbanorna gäller mitten av samtiliga vagnar för djur. Samma sak med nya pendeltåget… alltså mitten av alla vagnar är djurtillåtna. Jag åker med djur så många gånger i veckan så placera dig där mitten på vagnen hamnar så är det lugnt, det är mellan dragspelen på tunnelbanrna

#25 Jag åker tåg ofta, och jag vet att på de gamla tågen ät det antingen längst ram, eller längst bak.. oftast står tågen på samma håll.. ibland vänder de ju på allting :/ Så jag har lärt mig det.. Men på de nya är det nästan i mitten.. liten kupé.. lätt att ha hundar och katter och illrar- allt i samma vagn- på 20 sittplatser eller vad det kan vara.. Inte särkilt lätt att sprida ut sig.
sist jag åkte skällde en "lassiehund" på diten… Inte argt eller så- men skulle tala om att det luktade något konstigt.. hunden hade inte sett Banditen. och diten sov i mitt knä.
jag kommer ihåg en gång när jag åkte tåg ifrån stockholm till göteborg och hade betalat min biljett långt innan jag skulle åka så jag hade en sittplats, jag och min kompis ville ju sitta tillsammans så vi fick plats i en kupé där djur var tillåtna(alltså i en liten kupé med 6sittplatser och utanför i vagnen var det inte tillåtet med djur)
men så hoppade det på ett par inte många stationer efetr stockholm som inte hade köpt biljett men betalade på tåget så ställde de sig i kupén och tjatade på att vi inte fick sitta där(alla vi 6som köpt våra biljetter) konduktören kom och sa åt mig och min kompis att vi skulle flytta på oss(de andra var äldre damer och herrar så de skulle ju ha mer respekt enligt konduktören) det var ett fullsatt tåg och vi hade betalat för våra biljetter.
ska vi då resa oss upp och stå hela resan för att två hundägare hoppar på tåget utan biljett och inte förbereder sig på att tågen ifrån stockholm till göteborg oftast är fullsatta på söndagar?
jag tycker det är fel och det slutade med att de satte sig på golvet utanför kupén, jag tänkte föreslå att hålla hundens koppel så den kunde vara inne i kupén men äknde inte för det då de var väldigt otrevliga mot oss och sa att vi inte hade rätt till våra betalde platser.
det jag vill komma fram till om man ska resa med ett tåg som alltid är fullsatt och är så mån om att sitta i djurkupén så får man faktiskt se till att planera resan och köpa en biljett innan!! man kan inte tvinga andra att stå när de har betalat för att sitta ner. (blir tillochmed billigare med sista minuten än att betala direkt på tåget)
#31 Det stämmer inte. Är någon tillräckligt känslig reagerar h*n direkt!

jag skulle också vilja ta med Miley o Stewart vart jag än går, men tyvärr kan man inte det eftersom det är så många som är alergiska m.m