Avel framåt, eller?
Det skulle vara kul att höra hur ni som ska/har tagit en kull tänker kring aveln. Har ni ett långsiktigt avelsabrete i tankarna där ni verkar för att förbättra stammen, eller är det mer "en kul grej"?
Tycker ni att det är ok att ta en kull där man sätter avelsförbud på alla valpar för att man inte vill föra vidare "dåligt" gener. (Alltså enbart avlar på utseende/temprament trots kända sjukdomar)
Hur ser ni på att avla på illrar med knätofsar eller annat som kan sammankopplas med riskteckningar?
Räcker det med att den ena illern har bra stam för er?
Jag hoppas på en givande diskussion där vi kan tala öppet utan att döma! Jag ber därför sajtvärd/medarbetare redigera om det blir påhopp eller utpekande av specifika uppfödare.

kan tippsa om att det finns ett gäng sådanna trådar redan

#1 Jag vill starta en ny tråd där jag hoppas att vi kan hålla en god stämning från start. Vill inte väcka liv i gammalt groll!

#2 nej det är ingen fara att jag ska bråka ville bara tippsa om det så ser du redan i dom trådarna folks åsikter
Men det är nya tider med nya uppfödare som faktiskt har startat sin uppfödning nu och då passar det väl utmärkt med en ny diskussion! Bra intiativ #0!

Själv kan jag inte se någon poäng med att använda samma hona igen efetrsom nästa generation bör vara bättre. Att ta en kull och sätta avelsförbud på alla är i mina ögon förkastligt på grund av det synsätt jag har nämnt ovan. De bör vara så pass mycket bättre att man avlar på valparna istället. Visst om det går ett år och man tar en kull och sen nästa år tar samma par igen och behåller ngn då. Men då ska man veta varför. Är det för att kontrollera avkomman eller bara för att tjäna lite extra pengar? Jag tror ofta på pengar tyvärr. Sen tycker jag nog inte att man ska ta på en ettårig hona utan vänta och se ett år vad som händer med henne.

#5 men hur anser du om texempel jag skulle sätta avelsförbud på mina valpar dom som jag säljer men avlar på den valp jag behåller för att få aveln frammåt?

det är inte alla valpar eller hur?

#7 nej den det avlas vidare på är den jag skulle behålla och det är då inte för pengar utan för att låta generna gå vidare eller hur man ska uttrycka det

igen, jag skrev alla.

#9 jaha så bara för att jag vill avla vidare på mitt material måste jag låta folk avla på alla valpar???
Sätter man avelsförbud för att man inte vill föra generna vidare så finns det ingen anledning att avla alls.
Om det däremot är så att man inte vill att valparna ska avlas på för att uppfödaren inte vill att mer en t.ex en valp skall användas i avel och då av en seriös och inläst person så är det ju en helt annan femma. Och behåller uppfödaren en valp för att avla vidare på och sätter avelsförbud på resten av valparna så är även det en helt annan sak.
Så den bakomliggande orsaken till avelsförbudet är i mina ögon avgörande.

Men herregud vad är det du inte förstår??? Jag pratar inte ens om dig eller det val du gör. Jag skrev att jag inte tycker att man gör rätt om alla har avelsförbud. Du vill ju misstolka allt. Jag har inte ens nämnt ditt beteende. Jag behåller själv en valp att avla vidare på. Du tjafsar om saker jag inte ens pratar om.

#11 det är ju det jag menar. att jag låter en valp ur kullen gå vidare till avel men det är jag själv som avlar på den, och detta är ju för att hålla koll på mitt avelsmaterial för att det inte ska blandas kors och tvärs

Men varflr tjafsar du? Jag har aldrig ens nämnt det du gör. Jag har endast pratat om de som inte låter ngn gå till avel. Lägg ner, du bråkar för bråkandets skull nu. Om ett ämne jag inte ens berört.

#14 öhh jag frågade bara hur du tänkte och jag gav mig själv som ett exempel inte för att det är så jag tänker göra det var som sagt bara ett exempel och jag ville förstå hur du mena med mera men vissa på detta forum kan du ju inte ifrågga sätta nyfiket utan att tjaffsa verkar det som *garv*

Jag citerar dig. #9 jaha så bara för att jag vill avla vidare på mitt material måste jag låta folk avla på alla valpar???
Nu lägger jag ner det här eftersom du inte förstår.

jag citerar mig själv
"#5 men hur anser du om texempel jag skulle sätta avelsförbud på mina valpar dom som jag säljer men avlar på den valp jag behåller för att få aveln frammåt?"
där skriver jag ju att jag tar mis själv som exempel…ja jag lägger ner jag med eftersom man får visst inte fråga utan att få skit och pajj kastning där det påstås att man bråkar

TACK FerretCrow för att du lyckas förstöra ytterligare en tråd! Någon gång måste du lära dig att läsa inläggen bättre istället för att tända till direkt.
Du är väldigt snabb på att döma andra för att de är otrevliga och trycker ner folk, när det egentligen är du själv som gör det jobbet bäst!
Kanske dags att en liten funderare på hur du upplevs här på forumet?
putt?

#19 Verkar inte vara någon som "vågar" ge sig in i en avelsdisskussion för tillfället tyvärr..

Diskuterar gärna det här eftersom jag anser det vara en ganska viktig poäng. Jag håller med dig i allt bnoffan ;)
jag anser att man i praktiken skulle kunna avla på illrar som lämnar bra valpar (så pass bra att de är lämpade för avel) men att man sätter totalt avelsförbud på dessa pga att dessa illrars gener är för utspridda… MEN det är alltid en risk att valpar hamnar i avel plus att det känns som en helt onödig kull då inte valparna avlas fram för att förbättra stammens framtid.
tycker att man helt ska avstå från kullar där man sätter avelsförbud pga av mindre lämpade föräldrar där man ej förväntar sig förbättrade valpar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag blir så less på er allihop, först vill ni föra en diskusition, men när någon försöker att diskutera så anklagas dom för att vara tröga, man måste väl få stöta och blöta saker för att komma till en insikt. För du kan ju ha en åsikt, men du kanske måste få diskutera saker grundligt för att komma till insikt. Ni behöver väl inte tända till någon!
Sen har jag läst igenom detta och allt jag ser att FerretCrow gjort är att ge ett annat exempel av avelsförbud och undra över hur det går till eller?
Ni har ju som jar ser det 2 frågeställningar:
- Tycker ni det är ok att ta en kull som man sen sätter avelsförbud på (hela kullen)
- är det ok att ta en kull sätta avelsförud på alla utom sin egen. (den "jag" själv väljer att avla på)
Varför bråka när ni talar om var jag kan förstå två vitt skillda saker?

1. Endast och åter endast om det finns en plan i det och att man fortsätter linjern efteråt. Jag tycker inte att det är ok att ta på samma avelspar/hona år efter år utan att komma framåt i aveln. Att ta en kull där alla har avelsförbud ska vara för att se vad som händer med valparna. Men då är det i mina ögon läge att vänta två år och se hur linjen mår.
2. Ja det är helt ok. Det är många uppfödare som vill behålla en valp för att sedan fortsätta på avkomman och därmed värnar om sin linje. Den bör ju vara bättre än generationen innan, annars finns det idag ingen vits att avla över huvud taget.
Jag håller med dig på båda punkterna, MEN hur ser man till att avelsförbudet följs?
ex. Jag köper en tio veckor gamal valp av dig, har den ett halvår, omplacerar den, dom har den i 1½ år och omplacerar den inge, den personen vill avla och tar en kull på illerna eftersom informationen ramlat bort på vägen?
kan det gå till så eller hur följs ett avelsförbud?
Jag är inte inne i några planer på att avla, mest nyfiken av mig, men inte alls kunnig. Men jag håller absolut med Sarah!
någon som föresten har ett förslag hur man ska lösa aveln på dåliga linjer i sverige? Radikalt eller inte, behöver ju inte vara 100% realiskist eller "seriöst". eller snor jag tråden av dig nu bnoffan?

I de flesta seriösa uppfödares kontrakt så får du inte omplacera hur du vill. De ska då tillbaka till uppfödaren. Själv skulle jag dra det till tingsrätten om kontraktet inte följdes tror jag.
Mitt radikala förslag är att avla med hybrider till att börja med. Valparna jag väntar om fyra veckor kommer att vara ca 28% vildiller. Hannen är från Storbrittanien. Jag tog en kull för två år sedan. Nu avlar jag på den kullen. Väntade två år för att se vad som hände med linjen. Tyvärr är få linjer i Sverige utmärkta, men jag tycker att den är helt ok och defenitivt inte sämre än andra. Med den här kullen hoppas jag få bättre avelsmaterial och om två år hoppas jag att det blir en ny kull som är ännu bättre.
Hon som äger hannen vill inte att de går vidare till avel utom en till mig och det ämnar jag se till att det hålls. Men visst är det ett lotteri att sälja till folk. Man har ju ingen aning om de följer kontraktet utan får hoppas att man väljer bra människor och att de tror på hotet om rättegång ;)
Okej, ja det låter som ett bra radikalt förslag! Men om man nu bara började avla med hybrider för att få bättre, friskare stam, vad händer då med lynnet? har aldrig haft något med en hybrid att göra så vet inget om deras temprament!
hehe… ja, varför inte tingsrätten? Det är ju ett kontraktsbrott, skulle vara intressant att veta hur dom såg på en sån där sak! fast dom skulle säkert "diskriminera" illrarna pga okunskap om djuret som vanligt….

Visst är det en konflikt mellan psyke och hälsa idag. Jag har avlat på en supergo hona och hannen var mycket trevligare och lugnare än jag väntat mig trots sina 50% vilt i. Blev verkligen positivt överaskad.
Men, man ska inte underskatta en hybrid. Jag har en som är runt 10% och hon var svår som liten. Eller svår är en underdrift. Men, nu när hon är fyra är hon min absoluta favorit om man nu får säga så. Hon har varit svår och krävt mycket stimulans, men det betalar sig i att du får en känslig och go iller om du lyckas med dem.
Framförallt är det att de kan vara mer nervösa om man får tro folk som har hybrider. Min hanne som jag har efter min kull för två år sedan har verkligen fått det nervösa. Han är underbar (trots att han är för atletisk) men nervöst lagd. Mina har sina saker i källare och sen en kattlucka upp till huset. De väljer oftast att sova i källaren där det är svalt och skönt. Den här hannen börjar sina dagar med att springa från kattluckan till att gömma sig nder byrån för att kolla läget. Hans syster som jag avlar på nu är precis tvärtom. Hon är lugnet själv.
Det är egentligen omöjligt att säga skulle man kunna samanfatta det med ;)
Jag tycker du lyckats samanfatta det bra!;) Vet som sagt inte så mycket om hybrider, men kan ju tänka mig vilken tid det kan behövas om dom är "jobbiga". Men samtidigt så anser jag lite att svårast blir bäst senare, för man lägger ner så mycket mer tid i ett svårt djur än på ett lättsamt, och tid betalar alltid tillbaka sig! Men hur som helst så kankse svårare illrar skulle vara bättre? Skulle färre oseriösa köpa en svårt iller? så illranra nu kanske helt enkelt har för bra ryckte och folk köper för lättvinnligt? ´
Svåra frågor allt som har med avel att göra egentligen!

#24 Bra svar! Fast kan det inte vara okej att avla på samma föräldrar flera gånger ifall avkomman blir "bra", istället för att hela tiden sträva mot "bättre"? Jag menar, istället för att experimentera med aveln, låta den stanna upp då man anser sig fått en stabil iller?
#29 Min ena är en "hybrid" och är en riktig mysboll, det enda som skiljer henne från min andra iller är att hon är lite nervösar/skyggare. Dock har jag inte haft några problem alls med henne när det gäller toa-, eller bitträning!

Jag skulle nog ha svårt att sälja itll någon som inte haft iller förut. Vill att man ska veta vad man ger sig in på och lite till. Håller med om att det är kul med lite knepigare djur. När man väl fattar så fattar man helt enkelt. J
ag hörde en siffra då jag köpe min första iller. Att 75% av de som köpte sin första iller omplacerade. Vet inte om det stämmer, men om det gör det så köper folk defenitivt lättvindigt.
#32 Hur vet man att avkomman är bra efter ett år? Om man vill ha samma avelspar, bör man inte vänta lite och se att det verkligen var en bra match? Det ser man inte på direkten.
Din Lakrits var verkligen en skönhet. Kul att höra att hon varit så pass trevlig.

#27 Bara kul att att vi äntligen får en disussion.
#32 Problemet med det tankesättet enligt mig är att risken för inaveln ökar. Tar du fler kullar kullar på samma föräldrar blir det inte samma spridning av gener. Om du däremot "exprimenterar" är chansen större att vi får ett bredare utbud av illrar. Förstår du hur jag tänker? Lite klurigt att förklara.. ;)

#33 Sant! Man borde vänta för att se hur avkomman faktiskt yttrade sig, första levnasåret är ju inte allt för mycket att gå på.
#34 Fast ifall aveln begränsas på sånna kullar resulterar det ju inte i inavel, eftersom avkomman inte kan föröka sig. Fast jag förstår hur du menar.
En sak som jag funderat över är varför det inte är "okej" att illrar dör av cancersjukdomar…jag menar, vi människor dör ju av antingen cancersjukdom eller hjärt-,kärlsjukdom. Förvisso sker ju oftast det på ålderns höst, problemet ligger alltså mer i att illern utvecklar cancer i ung ålder- eller? Förstå mig rätt nu :)