Lite undringar om insulinom
Tjo.
Tänkte höra om ni som har/har haft illrar med insulinom. Hur länge har illern levt efter det konstaterats insulinom och iller börjat äta kortison? Bilbo är nämligen inne på hela två år i januari! Och fortfarande kör han på för fullt hemma, visst han sover mer än dom andra men han busar äter o håller igång allmänt bra. Dessutom har han t.om börjat få lite vinterpäls nu! (trodde inte det skulle bli ngn pga prednisolonet). Oftast säger dom ju att två år brukar vara det längsta en iller lever efter den fått insulinom och det känns ju lite tungt :/ får vara glad varenda dag jag får ha kvar mitt lilla bitmonster

Oj, låter som om ni haft tur iaf.
Alba levde väl ungefär 8 månader efter diagnosen. Men hon hade ev andra grejer som spökade, och det som tillslut tog livet av henne var en tumör i magen. men den var säkert ett resultat av insulinomen. hon var 7 år vid döden.
Hur gammal är Bilbo? Ge honom lite laktosfri grädde från Mig! :)

Vampyrer ska ju vara odödliga. Kanske detsamma med denna vampyr? ;)
Skämt åsido. Jag blev väldigt förvånad när jag träffade Bilbo eftersom han precis som du säger ändå är pigg efter så lång tid med diagnosen. Men upptäckte ni inte insulinomen ganska tidigt?
#1, bilbo är 4 ½ år så han ä inte alls gammal min lille plutt. hehe ska ge honom lite godis, han är mäkta bortskämd här hemma kan jag säga :)
Josefin jo precis, vi upptäckte det ju så tidigt som man kan i princip, blodproverna visade ingenting men jag krävde ett ultraljud iaf eftersom jag visste att ngt var fel och då såg vi en liten tumör i bukspottkörteln. Veterinären sa ju att bilbo är den friskaste sjuka illern han träffat på :)
ja, o att han fortfarande går på samma dos kortison! Det är verkligen underligt må jag säga!
Sist bet han ju nästan tant-Jossan i handen. Men var tvungen att göra honom besviken trots mitt komastadie.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi fick aldrig Pfaffs blodsocker stabilt på kortison så efter 2 månader så beslöt vi att operera henne men då hade blodsockrets hoppande orsakat hjärtmuskelinflammation så hon klarade inte operationen.
#4, jossan ja du är så elak! han måste ju få ta ett smakprov, han hälsar att han förväntar sig det när du kommer hit i januari ;)
#5, liselott det var tråkigt, tycker det är så skönt att bilbo verkligen verkar reagera bra på kortisonet

#5> Huga, vad tråkigt…
Själv resonerar jag så att det kändes onödigt att utsätta min iller för en operation som antagligen inte förlängde livet nämnvärt, då med största sannorlikhet en annan cancer skulle ta kol på illern förr eller senare ändå, pga insulinomen. Medicinering känns som ett bra alternativ… Skulle kanske överväga operation om min iller var ung när den fick insulinom (typ under 3 år)… och om den verkade frisk i övrigt.mKnepigt val det där, alla operationer är ju en stor risk.
Idag har vi varit hos vett med bilbo och tro det eller ej, han kortisondos ska sänkas! Han klämde o kände på bilbo och sa att han kändes jättefin, och eftersom han är pigg och glad och äter o dricker bra så ska vi testa att sänka dosen o se vad som händer! lite längre fram kan det bli tal om ett nytt ultraljud oxo för o se hur det ser ut.
Ash (vår veterinär) är väldigt fashinerad över bilbo :)
Lite tråkigt är dock att Bilbo verkar börja få någon form av starr, som det är nu ser han bra så det är ju bara att ta en dag i taget.
Mitt underbara lilla bitmonster!
Man kan inget annat än gratulera! :)

Om det inte vore så att insulinomet var konstaterat med ultraljud så kunde det varit tal om feldiagnos. Vi får se nu hur det går. Jag antar att bilbo ska bli lite slöare när man minskar dosen, han har ju trots allt varit piggast hemma, kanske för att blodsockret legat väldigt högt?

#8> Låter ju positivt… man får hoppas att det är det! Lycka till med pojken!