OT. Blåst på tradera...
Japp jag tror jag har blivit blåst av en försäljare på tradera. Eller vad sägs om detta?
Jag budar på en dator med tillbehör. Bland annat då ett databord plus datastol i läder. Dessa fick man med om man hämtade sakerna i Bromma. Då personen som lagt ut auktionen inte har omdömen sedan tidigare känns Bromma rätt bra, då kan man hämta själv och slipper sätta in pengar och bli blåst. Detta är då en sak som sonen varit utan födelsedags presenter två år för att få. Vi har inte gått ställt och detta tar hårt på ekonomin så man får gneta.
Jag vinner auktionen. Gör upp om att jag kommer i morgon och hämtar dem. Han säger att han blir hemma till klockan 17.00. Skickar sin adress per sms till min mobil då jag sa att jag måste få en vägbeskrivning utskriven.
(sonen är nu överlycklig som ni förstår) Nu i natt så får jag sms om att jag ska sätta in pengar på hans konto så skickar han datorn. Och om jag promt vill ha databordet och stolen får jag hämta dem separat sedan. Så jag skulle således stå för en bilresa till bromma i veckan för att hämta ett databord och en stol och dessutom betala frakt för en dator.
Hmm, luktar mysko. Då jag vidhåller att jag kommer i morgon och betalar honom kontant så blir han otrevlig, ruskig otrevlig och säger att jag är oseriös och att han skiter i mig.
Jag konstaterade att han måste hålla sig till reglerna och att han inte får bryta denna auktion för då anmäler jag det till tradera. Får svaret att han inte blir hemma i morgon och att jag inte får komma. Vad sjutton gör jag. Jag vågar inte sätta in pengarna och vill inte betala dubbla frakter. Hela affären börjar lukta illa anser jag. Men vad anser ni på sidan om?
När jag hämtade sakerna skulle jag inte få ha någon med mig, utan det var enbart Åsa som fick komma skrev han. Lite smått orolig gör han mig. Och jag vet att man ska lita på sina medmänniskor men jag har inte råd att förlora sonens födelsedagspengar.
Oh, önskar jag kände någon i närheten av Bromma med skinn på näsan som kunde hjälpa mig. Mår så jäkla dåligt över detta. Och jag ska nu sänka min son som glatt sig så för denna dator. Han som är så slagen och mobbad i skolan som verkligen behövde den här ljusglimten. Nu ska jag sparka ner honom igen.
Usch jag är så less på folk.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Oj, det låter verkligen jätteskumt.. Varför skulle du inte kunna få ha någon med dig t.ex..!?
Vad tråkigt, jag kan förstå att det känns förjävligt för dig!
Jag skulle nog inte våga skicka några pengar… =/
Hoppas att det löser sig på nåt sätt!

Sätt inte in pengar och åkt inte dit ensam! Det är min åsikt i det hela. Fick du hans adress eller skickade han detdär smset om att du ska sätta in pengar istället? Om du ändå har adressen… kolla upp snubben!
golf.ifokus.se

#1: Skönt att höra att fler tycker det låter skumt. Ändå har jag bara nämt en tiondel av konstigheterna han skrev. En del kan jag kanske skylla på att hans svenska inte verkar vara den bästa. Men inte allt. Även om jag försöker allt jag kan så kan jag inte skylla bort hur jag kan bli oseriös för att jag vill komma och betala direkt för att så snabbt som möjligt avsluta affären.
Audiatur et altera pars

#2: Han skickade en adress. Smart, ska kolla vem som står skriven där.
Audiatur et altera pars
Självklart sätter du inte in pengarna i förväg, utan tar kontakt med Traderas kundtjänst (eller en konsumentvägledare) och ber om råd angående hur ni ska lösa detta - de kan alla reglerna och kan säga med klarhet vad du har rätt att göra. (Dock skulle jag rekommendera att, om köparen går med på det, dra tillbaka affären helt. Är han så oseriös med att hålla vad han lovat kan man kanske misstänka att grejerna inte nödvändigtvis heller håller den kvalitet han utlovat heller, och att få något ändrat efter avslutad affär är mycket svårare.) Vet inte hur lätt/snabbt det går att få tag på Tradera, men konsumentvägledare brukar man få tag på under arbetstid, på första försöket. Man hittar dem via kommunens hemsida. Brommas vägledare är oerhört bra, numret till honom (Arvo heter han) kan hittas på stockholm.se

#5: Tack för förslaget. Ska ta kontakt med konsumentvägledare. Antar att jag inte kan få kontakt med tradera nu under helgen dock.
Audiatur et altera pars
Jag vet inte så mycket om sånt här… men jag tycker det låter skumt! och åk för f*n inte dit själv om du får för dig att åka dit… verkar mysko tycker jag! Men jag hoppas att allt reder ut sig så det blir en bra födelsedags present ändå:)
Lycka till!
#6 Du kan ju alltid slänga iväg ett mail, man vet aldrig om nån supportsnubbe sitter och tjänar in lite helglön. Skadar ju inte iaf. Hoppas det löser sig, sånt där är verkligen jobbigt.

#8: Ja det är skit. Ska försöka att maila dem i alla fall.
Sjutton också vad jag önskade jag hade någon där nere med mitt humör.
Audiatur et altera pars

ne åsa sättt för tusan inte in pengarna och åk inte dit. spara alla sm du fått från honom. bara att du måste komma ensam är ju skumt nog. och fortsätter han messa även om auktionen blåses av från din sida pågrund av detta tycker jag du ska anmäla honom. själv blev jag hotat igår från en köpare till mig på tradera. blev hotat för att jag lämnat negativt omdöme. men jag lämnade det då dom inte betalt auktionen på en månad och dom har inte ens svarat på mina mail och när jag ringt. men igår ringde dom hem till min svärmor och började att tjaffsa att dom skulle blanda in polis med mera.

#10: Usch vad tråkigt det är när det blir sådant här. Annars är tradera bra. Men det är inte roligt när det kommer oseriösa in. Och när de ringer och beter sig illa är det ändå värre.
Audiatur et altera pars
#10 Åsa har vunnit auktionen och är enligt Traderas regler (baserade på köplagen) bunden att gå igenom med köpet såvida säljaren inte godkänner annat. Hon får alltså inte vägra köpa varan utan (enligt reglerna) godtagbara belägg. Däremot har hon (oavsett säljarens åsikt) rätt att kräva att köpet genomförs enligt den beskrivning som fanns då hon vann auktionen. Säljaren har inte rätt att ändra villkoren i efterhand.
Nu är det nog så att om Åsa vägrar köpet slutar det knappast med något värre än ett negativt omdöme, men vill man undvika detta är nog medling genom någon med auktoritet det enda valet, köparen tycks inte vara intresserad av att diskutera vad som är tillåtet och inte.

Objektsbeskrivning
En helt skick bra dator funkar som häst ingen nån defekter eller skador
HP Pavilon 782 .SE
Lite fakta om dator:
**Hp Orginal Windows
En Hp pavilion 782.se som har
# Hp Snabbvägledning (handbok)+ 9 SET HP CD skivor
# 2.26GHz
# Intel R Pentium R 4
# 512MB DDR.SDRAM
# 160GB Ultra DMA-hårddisk(7200rpm)120GB +40
# DVD-rom 16x Max
# Hp cd -writer 32x10x40x
# NVIDIA GEFORCE4 TM TI 4200**
# Orginal Hp Microsoft R Widows R XP Home Edition
Säljer dator med tillbehör:
**Hp Scanjet 4670 för mac eller pc med dialäsare (småbildsformat
# En 19 tum LG platt skärm som har 4 set jak på baksidan bra kopplar samtidigt tex web ipod kamera
# Databord + skinn datastol**
Köpare kan hämtar på plats Datastol+databor annars skickar utan alla andra utan bordet och stolen
OBS: Vid köpt nu frakt fri
Sriös köpare betalar på mitt konto max 3 dag efter sluta auktion
Lycka till med bud
Audiatur et altera pars

Hur tolkar ni den annonsen? Jag har i alla fall kvar smsen där han säger att jag kan komma och köpa dem i morgon. Och jag hade Veronica satt bredvid mig som vittne när vi gjorde upp om tiden och sådant. Även om han ändrade tiden sedan. Men jag fann mig i det med. Jag gick med på alla konstigheter han kom med förrutom att jag inte vill traska hem till någon okänd människa ensam. Jag erbjöd mig till och med att vi kunde genomföra affären ute om han kände sig bättre till mods med det. För vem vet, han kan ju vara lika rädd för att bli nerslagen och rånad han. Men då är alla säker om man träffas bland folk. Men inget verkar gå hem.
Audiatur et altera pars
#0 Jag har för mig att man ska kunna nå någon på Tradera även under helgen. Anmäl han snarast till Tradera innan han hinner lura fler om det är det han gör. Men något annat tror jag inte, för det jag läst nu låter tusans så skumt!
Jag hoppas verkligen att det löser sig och betala inte in någonting till denne, det är inte värt det när det verkar så skumt.
Han skrev ju faktiskt att man kan hämta det hos honom, så du gör ju ingenting fel som vägrar få det skickat :/

Och söndagen är dag tre också. Så inte ens det har jag överskridit. Skulle aldrig kunna få in pengar så snabbt med överföring då det är helg.
Audiatur et altera pars
Du tar med en kompis och åker över och ringer på hos honom. Vad spelar det för roll om du tar med en vän som är en sumobrottare eller ej. Har inte han med att göra och det vet han inte försen det är försent.
Du kan även skicka över all info och berätta för tradera om detta. De kommer hjälpa dig.
MEN BETALA honom inte!!.. Det ska man aldrig göra med större summor pengar.
Ska du betala honom så kräv payson med payson garanti. Då får inte han några pengar om inte du får någon vara och du får tillbaka pengarna om så är fallet utan strul.
Men enklast är ju att säga till honom att i morgon kommer jag och min kompis för att hämta detta. Är du inte hemma så anmäler vi dig till tradera helt enkelt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#18: Har jag faktiskt gjort. Jag har gett honom till klockan 11 på sig. Sedan anmäler jag det. Det är ändå 20 mil drygt för mig att sitta och åka, och är han då inte hemma då är det inte så lätt. Därför man skulle känt någon som bor där nere som kan hjälpa en.
Audiatur et altera pars

åsa har full rätt att backa ur denna affär då köparen redan brutigt reglerna då hon först får betala frakt för datorn sedan hämta resten av grejjerna. han bryter ju som sagt mot sin egen annons.
#20 Faktum är att det ser ut som att han inte bryter mot auktionsbeskrivningen med sina krav.
Det står i annonsen att köparen ska betala till hans konto. Och att allt skickas utom stolen och bordet som kan hämtas på plats (se nedan). Hade säljaren klickat i alternativet "köparen betalar frakten" (som syns i auktionen men inte i beskrivningen) så har Åsa genom bud godkänt även detta, såvida hon inte vann auktionen genom "köp nu"-alternativet, vilket enligt säljarens beskrivning befriar köparen från fraktkostnaden.
"Köpare kan hämtar på plats Datastol+databor annars skickar utan alla andra utan bordet och stolen". Detta läser jag som "Köpare kan hämta datastol och databord på plats, allt annat skickas utom bordet och stolen" och det är nog så han menat. Dock kan ju Åsa naturligtvis hävda att hon missförstått detta, vilket kanske ger henne rätt att häva köpet eller åtminstone komma på en annan lösning med säljaren (där vet jag tyvärr inte vad som gäller).
(By the way… Det är så att alla säljarens krav och beskrivningar är underordnade Traderas regler. Alla krav som bryter mot reglerna är därav ogiltiga. Och jag har för mig att det någonstans i Traderareglerna står det att köparen har 14 dagar på sig att betala innan säljaren bör vidta åtgärd, vilket isåfall skulle göra kravet om 3 dagar ogiltigt då det motsäger Traderas regler. Är dock inte 100 på om det är en regel eller en rekommendation med 14 dagar, men det kan man ju läsa sig till på Tradera om det är intressant.)
Och om du nu far ditt så ta med dig någon som kan datororer och kan kolla att allt funkar och stämmer, samt att han gärna får vara lite biffig. :D
Har lärt mig en sak om bud på tradera också och det är att verkar priset är otroligt så är det oftast inte det. (blev blåst, men dock bara på 300kr)
Och framförallt lita på magkänslan, bara att du frågar här visar att du är osäker så då bör man vara extra försiktig och blir det mer strul så är det bättre att skita i affären och leta efter en annan.

Du kan ju bussa dina illrar på honom istället, tycker jag 
Var det idag som du krävde ett svar innan 11?
Hoppas det löser sig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

jag e från bromma :)

#21 ja men varför ska han skicka datorn med posten om hon ändå ska behöva hämta stolen och bordet. då kan dom ju skippa fraktavgiften och hämta allt samtidigt som dom till början hade kommit överens om.

Japp det var i dag som jag hade satt gränsen klockan 11. Och inte ett ord från honom. Har dessutom försökt ringa, han svarar inte på telefon.
Jag känner en otroligt stor orolighets känsla över detta. Så det är något som är riktigt fel här.
#26: Är du stor och kaxig? Tror man måste vara det :-)
Audiatur et altera pars

#28 men du kan ju inte göra mer än att försöka ringa och se om han svarar. jag anser som sagt att han bryter mot reglerna med mera själv

Nu har jag lämnat negativt omdöme och han har gjort det samma. Så nu har vi ett varsitt negativt omdöme han och jag.
Audiatur et altera pars
Jag tycker du ska ta kontakt med Tradera om vad som hänt och berätta det du har skrivit här. Om de tycker att det är groft så blir han bannad från Tradera.

Jag ska ringa tradera i morgon. De har öppet mellan klockan 9-12. Så får jag se vad de säger.
Audiatur et altera pars

#32 ja helt klart ska du ju inte nöjja dig med att bara ge honom ett negativt omdömme utan han ska anmälas riktigt då han tex säger att du måste komma själv med mera

Innan jag köper/säljer dyra saker på tradera brukar jag titta upp om personen har anget rätt adress och betalningsanmärkningar via ratsit för att få en någorlunda bra bild av köparen/säljaren. Okej man behöver ju iof inte ha betalningsanmärkningar för att vara oseriös o tvärt om men det känns skönare att veta… Men jag är också lite paranoid….
"Chaos is a friend of mine."
#21 Det kan ju bero på att datorn finns på hans jobb eller liknande och att han inte har möjlighet att själv ta hem den och sälja hemifrån, eller vad som helst. Egentligen är det inte relevant varför, hur orimligt det än verkar, för han skrev ju vad som gällde i auktionsbeskrivningen, och detta kunde endast ifrågasättas innan vunnen auktion.
Reglerna säger att det som står i auktionsbeskrivningen godkänns av köparen, och att köparen binder sig till att följa upp detta avtal. Därav finns det inte nödvändigtvis orsak att anse att säljaren brutit mot Traderas regler baserat på att han vägrar låta Åsa hämta datorn, då det kan tolkas att han skrev så i auktionen. Däremot kan det vara så att han i efterhand lovat att Åsa får hämta allt hos honom och därefter ändrat sig. Det kan ev. ha relevans, men risken finns att Tradera enbart går på vad köparen bundit sig till genom auktionsbeskrivningen, och i enlighet med denna tycks säljaren inte ha begått något fel. Dock kan Åsa idka på att hon missförstått hans beskrivning, då den var i högsta grad svårtolkad.
Jag har hållit på med en liten verksamhet på Tradera i ca 5 år och min erfarenhet är att det allra oftast löser sig bra om man bara är vänlig och tydlig och utförligt förklarar vad som gäller enligt reglerna, utan att blanda in vad man själv tycker är rätt och fel. Har än så länge lyckats lösa alla tvister utan att dra på mig några negativa omdömen alls, även om Tradera och konsumentvägledare behövts kopplas in i några fall. Har fått ett par medlemmar avstängda då de försökt sälja stöldgods, och även råkat ut för hot som jag polisanmält. Men det har alltid löst sig.
Tyvärr är det alldeles för vanligt att oerfarna Traderare beter sig märkligt eller oetiskt, och det kan vara nyttigt att minnas att de flesta - dock inte alla, tyvärr - faktiskt inte försöker blåsa någon, utan bara är okunniga och reagerar alltför personligt när man ifrågasätter deras inkompetens.
Liksom när det gäller uppfödare som svartmålas här men inte kan förklara sig tycker jag inte personer som inte talat med båda parter och försökt förstå, samt sett och tolkat eventuellt bevismaterial (sms) ska döma ut den här säljaren eller rekommendera Åsa att "anmäla honom". Visst finns risken att han är oseriös eller t o m kriminell men det är upp till Tradera att avgöra, och då med alla fakta i hand samt med möjlighet för säljaren att förklara och försvara sig.

Hur gick det?

28…
Jag e stor o jävligt kaxig ;)
102 kg gammal boxare :)

#35: smsen kan inte misstolkas. Inte bevisen från annan medlem inne på iFokus heller som var med vid samtalet. Den här säljaren är otrevlig och i högsta grad oseriös.
#36: Får se vad tradera säger i morgon. Han vägrar fortfarande svara. Så den biten har jag gett upp.
Audiatur et altera pars
#36 Okay, då är det jättebra att ni har sms, för när det 'bara' är ord mot ord blir det betydligt svårare. Hoppas det går bra imorgon!

Hur gick det??

Jag hann inte ringa idag. Var enbart i dag jag hade tid att åka och månadshandla eftersom sarae kommer i morgon och resten avveckan blir hård inför yran.
Audiatur et altera pars

Skriv när du vet :)

Jadå jag ska berätta för er så snart jag har fått någon rätsida på det hela :-)
Audiatur et altera pars
hur har det gått nu åsaf?

hejsan åsa. ja skulle aldrig ha köpt en dator över tradera. eller på blocket eller nått sånt. för dom pengarna som man lägger ut på den kan man få en ny å om inte bättre dator för. men de är vad ja skulle ha gjort. som sagt åsa så finns ja å ställer upp här för dig när de gäller allt. kram joakim

samma här åsa

Hur GICK det

#47 det får vi nog inte svar på eftersom åsa lämnat forumet

#48 Why?

#49 finns en tråd om det