Ge mig råd snälla
Som de flesta kanske vet så har jag två pälsar som inte kommer överens. Att Athlaz inte gillade Cato när han var okastrerad och att Alaska skulle skyddas det förstår jag. Men nu är Cato kastrerad sen en månad tillbaka å´ Alaska lever inte längre, jag tror inte att han ens kommer ihåg henne. Nu försökte jag släppa ihop dem här precis och surprice! Athlaz skulle mörda Cato….. Ska jag fortsätta å´ sätta ihop dem eller ska jag vänta?? Jag känner mig som värsta djurplågaren genom att sätta ihop dem och se dem bråka så hårt med varandra såhär. Eller ska jag vänta ett tag till?? Och om jag nu ska fortsätta;hur länge? Tills innan blodet börjar forsa?? Hur mkt is i magen behöver jag har?? Hur gjorde ni???? Snälla, förklara som om jag vore tre år! Jag är i stort behov av råd…….
Mvh Jenny

Jag har haft samma problem och för mig tog det ca ett år innan mina två accepterade varnadra. De tycker fortfarande inte om varandra, leker inte tillsammans men de kan vistas i samma rum utan att det bli bråk.
Jag visste inte heller vad jag skulle ta mig till men jag åkte tillen vän över en helg och hade med mig alla illrar. där gick det jättebra, inget bråk. Och när vi kom hem så gick det fortfarande lika bra.
Så ett tips från mig är alltså att ta dem någonstans där ingen av dem varit tidigare. Då de bara har varandra utan att känna omgivningarna så brukar de ty sig till varandra oavsett.
Lycka till!
Det skulle kunna vara ngt. Probelemet är att de är inte välkomna någonstans. Bara hos Velsan, men det är ju Athlaz "andra hem"
Mvh Jenny

Har du och illrarna vägarna förbi Gävle är ni välkomna hit =)
Tack, men de är knappt välkomna in i bilen…… Du kan inte flytta närmare 

Mvh Jenny

Haha!!, Nja, vi får se hur det blir med det 
Ett annat tips kanske kan vara att spärra av ett rum med galler(om ni har möjlighet). Då kanske de kan vänja sig vid varandra när de kan de varandra och kan nosa genom gallret men kommer inte åt att slåss.
Jag har tyvärr inte den möjligheten
Har funderat på att stoppa dem i badet, men jag tvivlar på att det skulle funka, de lär ju hoppa på varandra efteråt i allafall…
Fast egentligen så är det bara Athlaz som är problemet. Det är han som bråkar, Cato försvarar sig bara
Mvh Jenny

Tips tre: Ta en långpromenad ute med båda två. Där finns det mycket att utforska och nosa på så de kanske inte bryr sig om varandra. Neutral mark, där det inte finns något "mitt" och "ditt" kanske kan hjälpa. När ni kommer in efter promenaden kan du prova stoppa dem i badet tillsammans.
Jag har provat promenader oxå. SKYGGA Athlaz glömmer bort allt runt om när Cato är med
Mvh Jenny
Det konstigaste är att Athlaz går ihop med ALLA andra illrar han har träffat, men INTE Cato
Mvh Jenny

Tips fyra: Sitt på golvet, håll i Athlaz och låt Cato komma fram och nosa (kanske inte i ansiktet så att Athlaz kan bita) men på övriga kroppen. Gör så någon/några gånger per dag, korta stunder åt gången, så kanske Athlaz förstår att Cato inte är elak eller farlig.
Jag vet precis vad det är du går igenom och det är otroligt tidskrävande att förska få två illrar att gå ihop. Men ge inte upp!
Hade ni några prblem med Athlaz och Alaska?
Athalz storälskade Alaska från dag 1!
Det kan vara värt att prova, men jag tror inte att Athlaz tror att Cato är farlig. Han verkar bara inte tycka om den killen. Värt att prova. Har du sett den metoden funka?
Mvh Jenny

Vänta, väntä vänta.. och under tiden låt dom nosa på varandra precis som #10 säger.. jag har hållt på att bo galen här hemma men i lördags så funkade det helt plötsligt..ge inte upp
Men Athalz nosar inte, han hugger så fort han får chansen. Hur gjorde du Hanna? Och hur långt tid tog det?
Mvh Jenny

jag vet inte riktigt vad jag har gjort faktiskt… har låtit dom nosa.. längst ut på svansen till att börja med, och gärna varit två så man kan kontrollera att ingen bitts, dvs man håller varsin iller. Till en början lät jag bara Elliott som var i underläge nosa. Sen släppte jag ihop mina tre med alla Saraes, ÅsaF och några av Veronicas när vi var i Oslo på utställning. Då var det så många nya där så dom kunde inte hålla på att spöa upp varandra. Sen har det varit nosa försiktigt på varandra, har varit ute med dom, där har det gått lite bättre… kan ju styra med kopplena så att den som vill fly får göra det. Nu hade jag visserligen det omvända probemet, det var dom okastrerade som var pestiga mot den kastrerade.
Men jag höll på i princip från det att Belsebub kom sista augusti förra året till i lördagskväll när dom helt oväntat klarade av att vistas tillsammans. Du och illrarna är välkomna hit om du behöver fler illrar och ny plats.
Jag har ju låtit Cato nosa på Athlaz rumpa flera ggr och det har aldrig varit nga problem. Den enda ggn som jag lät Athlaz nosa Cato´s rumpa kastade han sig upp och bet sig fast i catos testiklar, det var inte så poppis…
På ngt sätt känns det som om de kanske behöver slåss för att ordna rangen, men känner mig verkligen som en kamphunds(iller)-ägare. Athlaz blir så arg att han skakar bara av synen på Cato!
Du bodde i Stockholm, eller hur? Tack, jag hoppar gärna på det erbjudandet.
Mvh Jenny

Jajjamen, jag finns i Hässelby. Tre glada illrar och en hund har jag att bjudapå, men hunden får man kanske stänga undan då om inte dina är vana.
Athlaz älskar att jaga hundar =)
Mvh Jenny

dåså, kom bara kom=p hunden har en bra förmåga att stoppa nosen i illerslagsmål och det verkar distrahera dom litegrann
Låter jättebra =)=)=)
Mvh Jenny
ja, åk hem till nån annan- det har löst många illerkonflikter!!! *hoppas, hoppas, hoppas*
Sajtvärd på Iller.ifokus

När Molly inte blev accepterad här hemma var det jättejobbigt. Hon kom ju som omplacering endast 7v gammal och de andra ansåg att hon skulle ätas. Hade avdelat ett bra tag, sen när hon blev större och kunde säga ifrån själv så hade jag dem ihop förutom när de sov för då passade de på att hoppa på henne. Vändpunkten här blev när jag passade Sarae:s flock i 10 dagar. Då var det så himla överfullt här hemma så då bråkade nästan ingen. Och absolut ingen med Molly. Sen dess har det varit lugnt. Förra året när Oliver kom så ville ju inte Erik acceptera honom men där var det bara envishet som gällde. Det tog några månader men nu är de bästa kompisar.
Kämpa på!
#20 Men när man kommer hem då? Blir det inte gräl igen då?
Vi hade 10sekundersstund av trevligheter. Jag smetade ut vetegroddolja på golvet. Allt gick jättebra till Cato kom för nära Athlaz
Förresten: Vanja, får jag låna din flock???!! ;)
Mvh Jenny

#15> Metoden att låta dem lukta på varann funkar definitivt om den upprepas tillräckligt mycket. Tricket är att hålla i dem båda. Ev kan ni vara två pers som håller i varsin iller. Vänd bort den ena illern och låt den andra nosa på den i baken. När detta börjar gå bra (efter några dagar/veckor) kan den få nosa högre upp. Minsta antydan till att den ska hugga så drar ni bort illern. Dock tror jag man ska vara försiktig med att fya, för det kan vara så att den aggressiva är avundsjuk på den snälla illern och därmed spöar den värre om den dessutom blir fyad.
När den ena illern luktat lite på den andra så vänder ni, så att den andra illern för lukta på den första. osv osv. Testa även att utföra detta när de båda sover, dvs att ni kidnappar dem upp i knät och låter dem "sova" bredvid varann. Håll dem kvar och låt dem inte smita direkt!
Mina illrar slutade slåss den dagen då den rädda illern slutade vara rädd. Plötsligt tyckte inte den elaka illern att det var kul längre att spöa den rädda illern, eftersom den inte längre var just rädd. Så försök gör er rädda iller mindre rädd! :) men ge det tid, för vår del tog det nästan ett halvår innan de slutade slåss dagligen. nu är de bästisar! :) Så det var väl värt det!!!
Cato vågar inte ens lukta på Athlaz. Det enda "våldsamma" Cato gör är att försvara sig. Men handlar det egentligen inte om revir? För Cato underkastar sig ju mot Athlaz
Mvh Jenny

Tvinga honom att testa lukta på honom då… och se till att inte Cato kan försvara sig eller att inte altas kan hugga när han luktar.
Men om jag trycker in honom i ett hörn kommer han ju bara ännu räddare. Jag ifrågasätter inte, utan bara funderar…..
Mvh Jenny

Menar inte att du ska skrämma någon,. Jag menar att du tar upp dem båda (eller en i taget) när de är lugna. Medans den rädda är trygg i din famn får han lukta på den andra. Tanken är att han ska vara trygg i din famn och inte behöva fly/vara trängd. Det kräver lite övning.
Du kan även gömma en av illrarna (under en filt som du har i knät) sen får den rädda själv krypa fram och lukta på den andra illern (som ni håller i och håller bort huvudet på). Alt så gömmer ni den "farliga" illern under filten så att den rädda bara får lukta på baken på den… så att de inte ser varann. Det kanske funkar för er`?!
Sorry,jag var tvungen att sticka… Jag förstår att du inte menar jag jag ska skrämma ngn,men om jag sätter fram Cato (i famnen) till Athlaz tex när han sover vill han bara fly….. Det är det jag menar, om jag tvingar Cato att lukta på Athlaz försöker han sticka
Mvh Jenny
stackars lilla Cato… :(
Jag tror det bästa är att "flytta" hem till någon ny människa över en helg eller nåt så att illrarna får lite mer tid i den nya miljön och kunna acceptera varandra. Det brukar inte vara några problem när dom kommer hem igen om de blir vänner i nån annans revir.
Eller så gör du helt enkelt så att du tjatar till dig ett par eller hela flocken av Vanjas illrar (kanske en vanja också hehe) och har dom hemma hos dig i några dagar. tror att det kan funka för killarna..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja du JossanH, det e inte lätt….. Pälsarna ska bo hos Vanja under påskhelgen. Får kolla om hon orkar med lite illerbråk hemma, hon har lite mer is i magen än jag. Jag ska försöka här hemma fram tills dess…….
Mvh Jenny