Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1061 ggr
marolss
0

Illern har anlänt!

Så har en Illern bosatt sig här!

9 månader gammal, pastell färgad hane. Otroligt lugn och sansad, kan lyfta han, klappa han utan minsta lilla aggression eller bitande. Super go och mysig.

Han är dock reserverad och lite rädd. När han är lös så håller han sig långt ifrån och litar inte på oss… Svårt och veta hur man bryter detta..

Har han just nu i en stoor bur  för att enklare få kontakt med honom och kanske lådträna han enklare där, ELLER anser ni han bör få vara lös och tränas där och se när han börjar lita på oss?

Nästa fråga är foder… han åt kött, rått kött innan. Nu får han Iller pellets, han har inte ätit än men hoppas det kommer gå smidigt sedan, ska även försöka skaffa lie fisk så man iaf får igång aptiten för honom.

Buren är till för att ha OM han är superjobbig nån natt och man behöver sova, OM man får besök, etc etc…

Bra och ha helt enkelt :-)

Fin och rejäl är han!

Får försöka fixa bild

FerretCrow
0

lättast är att han kanske får avspärrat texempel i köket till lådträning för i burar brukar dom oftast vara helt säkra på lådan. sen tycker jag att han inte ska behöva vara i buren tills han känner er utan ta det bara lugnt och låt honom komma till er. Iller pellet? har jag aldrig hört om tidigare. ja gör en massa mys åt honom i buren så det blir som en trygghet för honom dit han kan gå när det kanske blir för mycket eftersom ni säger att han är väldigt skygg.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var kommer han ifrån?? Och har du något namn på honom?? Har själv 2 pasteller, men det är tikar. Mamma och dotter, mamman heter Tiffanie och är 4½ år gammal, hennes dotter heter Agnez och blir 2 år i nästa månad.

Faxlin
0

Varför inte fortsätta med kött? Det är det absolut bästa du kan ge honom. Vad heter fodret han får nu? Illerpellets har jag inte hört talas om heller.

Bästa sättet att få honom att lita på er är att ha honom lös, sätt er på golvet, prata lugnt med honom. Ta någon leksak och lek med honom lite lungt och sansat. Ge lite godis och visa att ni är snälla.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sara
0

Grattis!

Sara

marolss
0

Han kommer ifrån en jakt uppfödning i skåne. Träffade både hans mor och far som var en albino och en pastell, suveränt lugna föräldrar som antagligen blivit hanskade med ständigt.

Duo Ferret hetter maten av märket Prestige.

Risk att han blir en aning bortskämd ;-)

Inföskaffat är redan:

Bur av storlek XXL, buren är inredd med en hängbädd på sidan, en stort duntäcke att bädda sig i, en låda så klart, samt då mat,vatten och lite leksaker.

Leksaker av olika varianter, mjuka som hårda, plingande som tysta.

En större mjuk katt-tunnel att springa i

Sele

3 toa lådor utspridda i lägenheten, samt en riktigt bra kattsand

kattgodis samt maten då förstås

klo tång

en större transportbur

En katt klätterställning med hus

Samt plaque off för hans mun hygien

mat och vatten skål

Gör som så att jag låter burdörren stå öppen numera, han har dock somnat i den hängande viloplatsen i buren :-)

marolss
0

tack :-)

Ja jag får ta fisk eller kött nu så han börjar äta iaf, får tina lite lax nu…

FerretCrow
0

bur i XXL storlek säger tyvärr inte så mycket då det finns olika modeller medmera men det lået bra det du har införskaffat nu är det bara njuta av din första iller.

sarae
0

#7 troligtvis menas ferplast xxl bur …så då vet jag precis vilken stolek osm menas ;)

Vad gäller duo ferret så är det tyvärr ett dåligt iller foder. jag rekommenderar att du åtmoinstonne blandar det med ett foder av bättre kvalite. Sen vad gäller fisk, ä det ok att ge, men inte för mycket elelr allt för ofta, mixa gärna med rått kött, gärna med ben i  ,tex kyckling vingar.

Grattis till nytilsskottet, hoppas på massa bilder!

Telefonkontakt
0

Grattis till nytillskottet :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Aviendha
0

Grattis =) Det kan ju vara en trygghet för honom att ha sin bur som en tillflyktsort, jag skulle låta honom gå som han vill i för med take på hur nyfikna illrar är så kommer han förr eler senare börja utforska sin omgivning.

Spendera tid i hans närhet, han kommer vänja sig vid dig, det är inte svårt att få en iller "handtam" Lycka till =)

marolss
0

tackar för responsen, verkligen kanon :-)

Buren är ingen ferplast utan en egen liten uppfinning jag skapat ;-) är en rejäl och tilltagen svart gallerbur som man har till de största hundraserna. Svart galler och sen plåtbotten som täcker.

Sedan har jag då lagt ut filtar på botten samt ett fluffigt stot duntäcke som han kan bädda eller göra som han vill med, och i hörnan står en toalåda. lite leksaker och mat är i en hörna också. Sedan har jag hängt en sovplats man har till katter och hänger på element till han i buren (vilket han tidigt uppskattar :-)

Buren fyller inte sina 5 kvadratmeter, det vet jag, men den är ändå ganska stor för honom och den är ju tänkt som "bra att ha" ställe både för honom och i vissa fall oss(vid besök kanske).

Tråkigt att höra om maten, trodde den skulle vara bra, men får vl blanda upp den med bra kattmat då eventuellt. Hade varit bra att få in han på torrfoder istället för rått kött, men får väl anpassa lite så det löser sig på ett smidigt sätt nu med maten.

Något man märker tydligt är stanken :-) luktar inte hallon! nio månader är han och ska kastreras nu inom en vecka eller två är tanken. Han har tagit sitt allra första bad och det gick kanon :-) han var rädd först men låg och mer eller mindre njöt sen :-)

Nu ska han och jag kika lite på fotboll strax, måste få han lite intresserad av viktiga saker ;-)

marolss
0

bilder kan jag naturligtvis försöka fixa under morgondagen om intresse och nyfikenhet finnes ;-)

Trissan
0

köppte oxå min iller hona  i skåne, född den 22 juni. mamman var albino. Hmm, kan de vara från samma kull?
När är din Iller född?

marolss
0

pappan var albino, mamman var pastell. Var född 22 maj. Hade tydligen fått en stor kull och detta var sista valpen från den kullen, så inte alls omöjligt att nån mer här har en av kullens valpar

Trissan
0

okey okey, :) nästan iallafall :)

Faxlin
0

Klart vi vill se foton på nykomlingen. Sådant är alltid av intresse. Stort grattis till nya familjemedlemmen.

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

Jo, jag förstår att du vill ha in honom på torrfoder, faktum är att de flesta (min uppfattning av läget, rätta mig om jag har fel) är att de flesta ger torrfoder och kompleterar med kött.

Sen kan det ju vara så att just det foder du har nu kanske inte faller honom i smaken. Vitalin ferret är ett ganska bra foder, som mina gillar. Vet att andras gillar ANF men det struntar mina totalt i, så smaken är ju som baken ;) även på en iller.

Försök få tag på smakprover och testa dig fram, kanske bor någon ilerägare nära dig och är villig att donera nån deciliter för att du ska kunna testa om han gillar det?

marolss
0

foton skall fixas :-)

Torrfoder är ju smidigt! verkar vara bra, om man då kompletterar med lite kött, så hade velat det helst. Denna sorten jag har nu var ju ltie dum att köpa i jätteförpackning då kan ju konstanteras…

Får kolla helt enkelt på alternativa foder…

kan ju vara lite grinig med maten just nu efter en flytt med gissar jag på så väntar in till imån.

Hur pass ofta äter illrar annars? spontan fråga som jag blev lite nyfiken på, anta han vägrar äta imån även om jag fixar kött till han, bör man börja bli orolig? Denna killen var tydligen mkt matglad enligt uppfödaren (syns på honom med ;-)

UlrikaD
0

Mina illrar äter så fort de är vakna tycker jag. Efter varje gång de har sovit iallafall. Här älskar alla Vitalin. Kan med fördel blandas med Orijjen kattfoder eller Royal canin kitten. Det älskar alla åtta här hemma. Sen får de kött som komplement. Men om mina fick välja så skulle de hellre bara äta kött och inget torrfoder alls så det kan ju vara därför din kille strejkar lite. Torrfodret är helt enkelt inte lika gott. Och tyvärr måste jag hålla med de andra, kasta ut det illerfodret du köpte så snart du kan. Det innehåller inga särskilda nyttigheter alls.

marolss
0

Uppdatering då!

Illern var lös inatt och roade sig friskt! livat värre, tur man var ledig idag…

Idag nu på morgonen verkar han dock lite annorlunda, mycket räddare(?) och har t o m visat tänderna en gång när man skulle lyfta han, när man lyfter är han inte alls lugn och stabil som igår utan mer rädd och reserverad. Ingen aning om varför förändringen är åt det negativa hållet, man tycker att vi egentligen borde ha stärkt banden med honom?

Han har även urinerat och skitit, drack även av sitt urin… Detta hände när vi inte såg så det var omöjligt att fya..

Anta man ser han under soffan ta och urinera, vi kommer inte åt han där eftersom han sticker direkt isf, hur fyar man då?

Ska fixa lite annan mat idag och hoppasd det går bättre… kanske får ge lite tid bara.

Faxlin
0

#20: Ställ in er på att han kommer bli jobbigare än så här. Då slipper ni bli besviken. Oftast blir de lite pestigare allteftersom de finner sig till rätta.
När jag inte når mina för att fya så använder jag rösten. På nya individer funkar det inte så bra. men med tiden lär de sig :-)
Som sagt var, bara fortsätt att kämapa på med honom.

Audiatur et altera pars

sarae
0

Det finns nog ingen iller som blir färdig uppfostrad på ett dygn. Har man tur så tar det bara några veckor, har man otur så tar de några år. De första dagarna/veckorna kan man kalla för smekmånaden,,,innan illern blivit varm i kläderna å känner sig riktigt hemma kommer den sköta sig rätt bra, men ju mer hemmastadd desstå mer får du vara beredd på att han kommer testa. Troligtvis med både tänder samt att bajsa på golvet. Då är det viktigt att vara kosekvent. Men förvänta dig inte att du hgar en färdig uppfostrad iller efter bara ett par dagar, de gör de flesta, och får bittert ångra det.

Ska man fya en iller som går utanför lådan funkar det bara om du säger fy exakt när han sätter sig och snabbt lyfter över honom på lådan, att fya i efterhand gör ingen som helst nytta. Inte heller kan man fya honom för att han dricker sitt eget kiss, det är inget felbeteende, utan ett tecken på en brist i kroppen.

Att ha iller är ett heltidsjobb, och uppfostran kan ta riktigt långtid. och det är inte ens säkert då att man får en perfekt uppfostrad iller, 100% rumsrena blir ytterst få illrar, och de flesta illrar kommer att testa tänderna trotts att de vet att det är fel.

Hur många lådor har du? örja med att sätta lådor på alla de ställen han bajsar utanför…illrar behöver betydligt fler än en låda. Jag puttar upp "kt lådträning" åt fig för fler tips

marolss
0

Hm ok. Jo jag hade inte räknat med en perfekt tränad iller, att han går utanför och så får jag räkna med, det är ok.

Men att bitas vill jag ha helt bort! Han har inte visat några tecken utan kunnats lyftas och klappas och så utan minsta tendens. Till nu då han är lite mer reserverad… Jag har dock nått som säger mig att det måste vara bättre för han att bli hanterad och van vid det nu än att låta han vara och SEN ge sig på det.

Jag är ju inte så att jag tror att han skulle vara fostrad på en dag :-) även om det varit rätt ok ;-) Handlar väl mer om att jag tycker det är lite skumt att han visar att han lite mindre på oss nu än innan…

Just nu forskar han lite på golvet och äter lite lax. MInsta rörelse av mig eller så och han är en raket tillbaka under soffan.

Faxlin
0

#23: Det är inte så att han litar mindre på er nu än tidigare. Snarare så att han börjar känna sig mer hemma nu än tidigare. Så nu måste du precis som du säger hantera honom massor. Att bli biten är enda sättet att lära honom att inte bita. Att visa att det inte är okej att bitas. Genom att använda rösten och oftast nackgreppet.
Tycker dock att du har helt rätt som är inne på att inte tillåta bitning och att hantera honom nu för att få honom bitfri.
Bara att fråga på så mycket du vill. Vi gör vad vi kan för att komma med tips och råd.

Audiatur et altera pars

Tyson07
0

Jag tror (eller vet) att jag har brodern till din iller =O) Det va i Sjöbo du hämta din eller? Han heter Rambo och vi hämta han förra helgen. Vad kul =o) Var bor du nånstans?

Tyson07
0

Bild på rambo =O)

marolss
0

japp, du har brodern :-)

går det bra med honom? väldigt lik var han iaf… Var det ungefär lika med honom dvs otroligt lugn och behandlad tills han varit hemma en stund och blir då räddare och lite bitskare?

Under protest så har han nu fått klorna klippta med, men klappar man honom så tycker han om det och ligger kvar, men sen utan anledning så rycker han till och sticker all världens väg.

Bor i Karlskrona

Tyson07
0

Det går jättebra med Rambo. Han e fortfarande väldigt försiktig och lite rädd. Nu har vi en iller sen innan så det e nog lite skillnad. Först nu har han börjat ta för sig mer. Han e jättemysig att hålla, men kan också bitas rejält. Jag hade han i soffan häromdan och myste och sen gick han till min sambo och skulle lukta och högg tag i handen så det gick hål. Så man ska nog inte lita alldeles för mycket på dom för bitas kommer dom nog att göra ett antal ggr.

Maten har vi också haft problem med =o( Han vägrar fortfarande att äta torrfoder. Gav honom nötfärs i början och testade med kycklingvingar, men vingarna va ingen hit =o( Men köttfärs åt han. Nu blöter jag torrfodret och blandar med lite köttfärs, och det äter han lite av. Men jag ser det som så att när han blir hungrig så äter han. Ger honom uppblött 2 ggr om dan resten av dagen har han torrt torrfoder.

Lycka te med den "lilla".

marolss
0

kul att få lite mat-tips! Hittills har han inte ätit torrfoder men har fått lax idag. Köpt nötfärs till imån att blanda ihop med torrfodret. En tesked filmjölk har han tydligen fått med som slank ner fortare än kvickt. Han ska icke få mejeriprodukter annars, i know…

Ja det är ju som så att han är lugn och mysig NÄR han har kommit upp dvs när man tagit upp han, men när man ska ta upp han då är han skeptisk och kan visa tendens att han funderar på att hugga.. Han har bitit 2 ggr men det ena var mer ett nafs och det andra såg ut som rent jävulskap av han, dvs bit på foten och spring fort som fan ;-)

Hur gör ni med han, alltså det jag har svårt att avgöra är om det är "rätt" att tvinga han till sig för att kela för att kunna påvisa att det är nått bra och kul? eller avvaktar man? då blir han ju mer skeptisk skulle jag tro ju…

Är eran förresten också "liten"? :-) det var ju ingen liten en som man hämtade ;-)

Tyson07
0

Hej igen! Har hört här på iFokus att man inte ska ge dom för mycket nötfärs men lite skadar ju inte. Men testa kyclingvingar också. Första måltiden jag gjorde te han som han åt va uppblött torrfoder, en äggula och vetegroddsolja (bara typ en halv tesked olja) Dom ska ej ha äggula för ofta, max en gg i veckan, samma med vetegroddsoljan. Men det åt han. Gjorde det mycket för introducera han för torrfodret. Gå in på min sida och inlägg och sen på "nu e han hemma" så kan du få samma tips som jag fick.

Jag gör så att jag lyfter upp han och myser med honom men inte så länge åt gången. Ungefär 4-5 min kanske sen få han välja själv om han vill hoppa ner som han då oftast gör. Avvakta helt tror jag inte e bra, han måste ju lära känna er. Nu leker han ju rätt mycket med min andra iller.

Japp, han va mycket större än vår Tyson som e en månad äldre än han. Och massor med päls =O) Vi har haft lite problem med att han har blivit för varm och väldigt slö. Men vi har haft han mycket i köket och haft fönstret öppet och det har funkat bra. Bara se till att dom ej kommer upp till fönstret =O)

Robinsnel
0

#29 matbiten bör du nog läsa på lite om, eftersom han antagligen har någon brist (dricker urin). Sök trådar om BARF (biologiskt anpassad rå föda) så kan du se lite ex på vad man kan ge för mat, och vad man ska undvika. Lax är ett sånt ex du inte ska ge mer än mkt sällan som godis… Och ger du kött, alltså om illern inte äter tillräckligt mkt råa ben, behöver du ge benmjöl… själv ger jag barf, fråga på om du vill, men läs gärna på i barftrådarna som finns först.

AlbaStiffler
0

Hej och kul att du skaffat iller! :) Mycket att lära… :) En sak jag tänkte på när du skrivit att han inte ätit foder än är att jag undrar hur mycket och hur ofta han har fått annan mat? Visst, en iller KAN klara sig på att bara få mat en gång om dagen, men alla illrar som har konstant tillgång till sitt foder äter kanske var 3-4e timma, dvs precis lika ofta som de bajsar. Dvs cykeln är ungeför såhär: De sover, vaknar och går upp och bajsar/kissar, äter lite mat, dricker lite, busar eller snokar kanske lite, sen sover de igen. Detta upprepas var 3-4e timma! :)

Så om du ger han BARF, försök ge honom det ett antal ggr per dag.

Precis som #30 säger så tycker jag du ska prova blöta upp torrfodret och blanda med lite gott-gott, tex vetegroddsolja eller laktosfri grädde eller äggula. Nu när du vänjer in illern på torrfoder kan du kanske unna honom en tesked av vardera i fodret varje dag, men sen (om en vecka kanske) "long-term" bör du inte ge mer än några droppar vetegroddsolja per dag, max en äggula i veckan, och max en tesked laktosfri grädde/dag.

Ett annat tips är att du NU väger honom, så att du närmsta veckorna kan hålla koll på att hans vikt inte börjar pendla. Går han plötsligt ner några 100 gram bör du ana ugglor i mossen och kanske riktigt se över hans diet… håll koll på honom ordentligt och se till att han äter, även om det kräver att du måste mata honom med BARF under en längre tid medans du vänjer över honom till torrfoder. :)

Jag kör med Orijanens kattfoder (lätt att få tag på hos de flesta djuraffärer) samt ANF (stor orange påse med braillerfoder som du kan köpa på nätet). Brukar precis som många andra blanda 2-3 olika sorters foder, men viktigt är att ALLA är av högsta kvalitet, annars får illern näringsbrist och tex börjar dricka urin och i värsta fall dör den av bristerna!

Robinsnel
0

Att illern måste äta var 3-4 timme är jag mkt skeptisk till… Jag ger mat två ggr om dagen, men en gång skulle faktiskt räcka. Vissa dagar äter de knappt, verkar som de har lite "fastedag" ibland helt enkelt.

FerretCrow
0

ja som robin säger tror jag inte riktigt på det där heller. vet fler som ger mat baar tv¨g¨nger om dagen till och med en. så länge dom går på barf verkar det gå super. här hemma har dom ju torrfoder och får kött ibland och dom äter enbart på kvällen då jag ger dom, dom tar baar nån tugga på dagen

sarae
0

när en iller äter torrfoder bara så måste defaltikst äta oftare, eftersom ytterst lite av den näring som finns i torrfodret kommer ens illern till nytta. et msta bajsas bara rätt ut igen, utan att någon näring kan tas upp av det. därav "myten" om illerns snabba matsmältningssystem. Ger man däremot BARF så räcker det gott å väl med 1-2 mål mat om dagen, eftersom nästan allt av vad de äter används av kroppen, det tar även längre tid för det att smältas. Så som sagt: allt beror på vad illern får att äta

FerretCrow
0

ja sen har jag även hört att det blir mindre bajs så att säga av barf

sarae
0

ja det blir betudligt mindre bajs, trevligare konstistens och mindre lukt

AlbaStiffler
0

Jupp, det var som Sarae skrev som jag menade, eftersom personen i denna tråd önskar utfodra med torrfoder heller än bara barf. Kanske ibland lite onödigt att gå in på detaljer i en sån här tråd, men visst, det var ju bra att ni förtydligade!

Självklart KAN en iller klara sig på att bara få mat en gång om dagen även med torrfoder, men jag tycker det talar för sig själv när illern äter självmant runt var 4e timme. Och om denna person som skapade tråden har en iller som matvägrar är det väl en bra idé att han försöker se till att illern äter hellre oftare än för sällan! :)

FerretCrow
0

#37 ja som sagt så har jag ju pratat med en av våra grannar som jagar sådär får man ju lite saker, sedan ska jag prata med en släkting till killen som jobbar på konsum. för häromdagen då jag fick lamkött fick jag ju det av henne för hon tog det från affären, då hade hon stått pch plockat upp och två påsar hade det gått hål på och då tänkte hon på oss istället för att slänga det=) och sen ska jag kolla med en slaktare som finns här.

Ceciliaolucifer
0

Glöm inte att BERÖMMA när han gör rätt eller visa tillgivenhet. Ge hnm vetegroddsolja eller laxolja som belöning eller ngt annat godis om han går på lådan. Försök att ta upp hnm i korta stunder och ge hnm godis och försök att uppmuntra hnm att söka kontakt med dig.

Aktivera hnm, lek,lek lek och lek. Köp rör på Bygg Ole och få han jätte trött av lek och motion! Då kan dem oftast gosas med :)

marolss
0

tackar ´för informationen!

Får börja tänka på detta med Barf lite mer då, köpte ju nötfärs igår som han fick av idag, lax åt han igår. Han har även tagit nån enstaka tugga av torrfodret som står framme.

Men vad för nån Barf brukar ni köpa? helst med ben och senor och dylikt kvar då alltså… Kyckling borde ju funka bra att köpa i affären.

Hanterar han mycket nu och han är lugn när han väl kommit upp. Han gick på lådan två gånger i rad igår men idag hade han haft två missöden också… Problemet är att man ser aldrig när han gör det eftersom han sticker under saker så man kan heller aldrig fya honom då…

Han ska få gå ut en sväng ikväll iaf :-)

AlbaStiffler
0

#41> Illrar är som bäbisar, de bajsar oftast mer eller mindre direkt efter de vaknat. Så om du vill bajslådeträna honom kan du dirkekt när han vaknar plocka upp honom och sätta honom i rätt låda. Sen väntar du och knuffar tillbaka honom om han försöker smita. När han tillslut bajsar så överöser du honom med beröm (kör med samma uppmuntransord jämt, typ "ååååå så duktig") och en godis. När du tränat detta några veckor/månader så räcker det tillslut oftast med att man bara ropar "å så duktig" så blir illern jättestolt och man slipper mata med godis. Sen kan de få för sig att sluta gå på lådan igen, och då är det bara att plocka fram mutorna igen… Illrar är såna ögontjänare… hehehe.

oneisis
0

Tänkte berätta att jag är då sambo med martin (marolss) och det är jag som hanterar honom mest medan min käre pojkvän sitter och skriver frågor till er…. :P  Det går bra med vår iller nu han har fått namnet Ceasar nu men går även under namnet tjockis då han är lite överviktig och veterinären sa till oss när vi var där att kolla till vikten för går han upp mer är det farligt.. =/  Han som precis lärt sig tigga precis….

Han går på lådan nästan helt prickfritt endast någon gång i veckan ett missöde kan ske vi har knappt lådtränat han alls då han fattade denna poängen mkt snabbt.

Problemet kvarstår med bitningen eller bitningen av Ninni helt enkelt. Martin låter han bli den lille skiten.. Kan vara att jag hanterar honom mer .. hmm… hmmm… Men vi jobbar med det och han har lugnat sig rejält efter kastreringen så det är nog bara en tidsfråga. Men vi har så mysigt ihop när han sover så det är lugnt…

FerretCrow
0

hur mycket väger han?

Gustav-o-Linda
0

#26 o 27

Jag tror jag har den 3 dje brodern….

Fan va skumt…

Köpte min oxo av han i sjöbo :)

Gustav-o-Linda
0

Dodge

Han jag misstänker är brodern till era :)

marolss
0

Ja lådträningen går mycket bra numera! Tar stolt på mig den äran efter flera samtal med ceasar om detta :-)

Bitningen är kvar ja.. och tvärtemot vad Ninni (oneisis) hävdar så får faktiskt jag mina naffs jag med.. För det är bara naffs numera och inga hugg vilket är skönt. Bättrar sig sakta men säkert verkar det som. Men när han är pigg och vaken så naffsar/biter han direkt om man är på och klappar eller så med han. Gillar han inte alls.

När han är trött funkar det dock som sagt innan. Då slåss vi numera om vem som ska ha honom hehe…

Lärt mig att illrar och flickvänner bär på samma envishets-gen iaf.. intressant ;-)

FerretCrow- vi skall kolla upp detta… gissar på 2- 2,5 kg. Om inte mer…

Gustav-o-linda= Ja! det har ni alldeles säkert! Mycket lik, lite mörkare i ansiktet än vad vår Ceasar är bara. När köpte ni eran? född i maj också?

Hur går det för er gällande låd och pott-träning?

FerretCrow
0

#47 men snälla jag har en herre här hemma på över 2kg och jag hade en hane tidigare som vägde 3,5kg och 2-2,5kg är vad hanar ligger på. var du verkligen hos en vett som kunde illrar?

Gustav-o-Linda
0

Ja, i maj.

Mina är typ 90 proc rumsrena :)

Har faktiskt inte tränat dom så mkt.

Dom har förstått faktiskt efter bara typ 2 veckors träning…

Som tur e :)

Han är världens goaste och lugnaste.

Bara lek naffsar på tummen, det får han, heheh

Riktigt matvrak e han !!!!! 

Nova e det värre med !

Han väger typ 2100 gram så han e stor oxo.

Har ni kollat va han väger ?

Gustav-o-Linda
0

Kolla min sida efter andra bilder på han.

Finns nog likheter där :)

Gustav-o-Linda
0

3,5 kg !?

Har du ingen bild !?

Gud, en så stor skulle jag vilja ha :)

Min uppfödare visade 2 st vilt färgade illrar o det va dom största jag någonsin sett !!!

Nästan så man inte vågade o ta upp dom, heheh

FerretCrow
0

detta var mina stora kille kingen. han ägs nu av Booboo här på forumet men väger inte så mycket nu. han vägde 3,5kg innan han kastrerades

Gustav-o-Linda
0

Du, det va en stöddig bit !

Fin han va :)

Skulle vilja ha ;)

marolss
0

han vägde 2,1 igår när han vägdes! Bet flertalet gånger med så vet inte om jag fortfarande vidhåller att ha bättrat sig på den punkten ;-)

Matvrak håller jag med om, äter ALLT: Och i köket är han exemplarisk. Biter inte. Naffsar inte. Står stilla och tålmodigt på två ben och tittar upp och hoppas på det bästa. Går man ut i köket kommer han efter på 3 röda sekunder….

fnyk
0

#46 den bilden på Dodge är otroligt likt min Bamse!!! Han kommer oxå från Sjöbo! När köpte ni Dodge från gubben? :) Kanske är dem kullbröder.. :) Min Bamse va väldigt stor när jag hämtade honom. En bra bit över 2 kilon. Jag hade honom i min famn ett bra tag medans jag gick och tittade på alla andra stora illrar. Han bara låg där, jättelugn och snäll. Visade inga tecken på att bita alls. Hemma va han mer tillbakadragen. Lite läskigt med allt nytt. Tillslut lugnade han ner sig men de tog några månader att verkligen lita på oss människor. Han har ALDRIG bitit mej.. Däremot har han bitit min sambo EN gång. Och då bet han verkligen stenhårt. Så hårt har min sambo aldrig blivit biten innan av ngn iller tidigare. Men efter det har han som sagt aldrig bitit ngn. Varken mej, min kille eller gäster. Han är nog den goaste illern vi har nu. En stor o mjuk nallebjörn. Därav namnet Bamse :)

FerretCrow
0

som sagt är han ju absolute inte överviktig.

AlbaStiffler
0

#43> Många veterinärer är inte tillräckligt illerkunniga för att veta att en iller pendlar gigantiskt mycket i sin vikt mellan vinter och sommar. Din iller ska nu väga som mest, och kommer gå ner (kanske så mycket som 0.5 kg eller mer) under våren för att vara som magrast i sommar/höst. Så din iller är alltså fullt normal. Skulle det vara så att han inte naturligt går ner några 100 gram till sommaren kan man kanske tänka över situationen lite.

En sak till att tänka på att man aldrig bör banta en iller (utan i undantag tex om illern är sjuk och inte kan röra sig tillräckligt). Alltså fortsätt med ett bra illerfoder och gå lite längre promenader istället om han behövs bli lite slankare! :)

Kul att det går bra annars med illern!

oneisis
0

här kommer en bild på min lilla älskling

oneisis
0

och en till där han och sambon tar en liten middagslur

Telefonkontakt
0

Nej vad sött på #59! ^^

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se