Väntar på Hugos provsvar idag..
Jag ringde precis till Roslagstull och frågade om provsvaren efter hans operation hade kommit och det hade dem. Så jag väntar på att Marianne ska ringa upp mig. Så fruktansvärt nervös är jag. 

huuh, inte alls kul att sitta och vänta, håller tummar tår och tassar här hemma

Förstår att du är nervös, håller tummar och tassar för er
Fick ett samtal nu ifrån Marianne efter att jag jagat på dem hela dagen.
Det var en mastcellstumör och den togs bort med bra marginal så den kommer inte att sprida sig. Blodproverna visar ingen Lymfom eller Insulinom utan nu väntar vi på hormonpanelen som ska förklara hur det står till med binjurarna. Troligtvis kommer det att komma fler med tiden och då blir det nya ingrepp. Suckelisuck, men det känns ändå väldigt bra just nu :)

Skönt!!! nu kan vi släppa våra tummar alltså=)
vad skönt ! Glad för din skull cilla!
För Hugos skull :)

Va skönt=)

Dom e verkligen duktiga på Roslagstull…
Många veterinärer har aldrig behandlat illrar…

Mitt lilla bus har fått diagnosen cushings, och det sitter inte i binjurarna utan i hypofysen, så det är inget att göra åt.. Men hon har haft det i ett år nu, och jag har inte märkt någon direkt förämring. Det enda som man ser är att hon dricker enorma mängder vatten, och därmed kissar ganska mycket =) Och ibland dricker hon upp sitt eget kiss… =/ Annars är hon pigg och glad som vanligt!
Är det någon annan som har/har haft en iller med cushings? Skulle gärna vilja veta lite mer i så fall, vetrinärerna på Strömsholm dit jag har varit är… låt oss säga inte så insatta… *arg efter dåliga erfarenheter*
Alltså att säga att en iller har cushings är lite missvisande det är ofta ngt som drabbar hundar. Det handlar om binjuresjukdomar hos iller och dessa delas in i tre olika grupper. En då det är godartade tumörer i binjuren eller elakartade. Sen finns det även Hyperplasmi som gör att binjuren är överaktiv.
Jag antar att Bus har Hyperplasmi då du säger att det inte sitter i binjurarna? men bilden är densamma.
Man har teorier om att för tidig kastration kan ge upphov och/eller öka chansen avsevärt för en iller att utveckla binjuresjukdom.
Vad får hon för behandling och vad var symptomen?

Det de konstaterade var att det inte var någon tumör i binjurarna, och till mig sa de (på strömsholm alltså) att då sitter problemet i hypofysen. Och hon får ingen behandling alls eftersom de sa att det inte finns någon medicin för illrar som hjälper. Tydligen finns det medicin för hund och katt, men för illrar fungerar inte den (enligt dem)
Det enda symptomet jag har sett är att hon dricker enorma mängder vatten. Jag gick till vetrinären i Eskilstuna när hon började dricka så mycket vatten för jag trodde att hon kanske hade fått diabetes. Då trodde de att det var urinvägsinfammation och gav henne penicilin. Men när det inte hjälpte så gick jag till distriktsvetrinärerna här i Eskilstuna (som var mycket billigare och mer insatta på illrar) och den vetrinären misstänkte cushings, och så tog hon prover och skickade till ett laboratorium i USA där de hade referensvärden för illrar. Labbresultatet sade att hon hade cushings, och då var ju frågan om det satt någon tumör på binjurarna.
Det var då jag blev skickad till Strömsholm eftersom hon på distriktsvetrinärerna inte kunde göra något ultraljud på henne. Och det var där de tittade på njurarna och konstaterade att det inte var någon tumör i dem. Sedan informerade de mig om att ingen behandling fanns.
Jag har själv sökt på internet, men inte hittat mycket alls om illrar och cushings.. Och jag visste inte om det där med förtidig kastration, men jag kastrerade henne i slutet av januari 2005 vill jag minnas, och hon är född 20e maj 2004, så jag trodde nästan att jag var sent ute med kastrering.. men det kanske var för tidigt då?
Det är bara spekulationer ang tidig kastratyion ochh inget man vet. Än så länge bara teorier.
Läs här http://www.djurklinikenroslagstull.se och gå in på iller, där står det om cushings.
Ring till alla veterinärer ni varit hos och be dem att skicka en kopia på journalerna till dig. Samla allt material och ring till Roslagstull och prata med dem. Ibland kan djursjukhusen vara sjysta och faxa till andra djursjukhus så be dem att faxa till Roslagstull.
Ring dit och prata med dem, dem är mkt kunniga. Och kanske räcker alla journaler och prover som har tagits för att dem ska kunna hjälpa dig. Annars kan jag säga att ett besök dit är värt alla pengar i värden. Det finns behandling för sånt här!!!
Hur gammal är hon?
jag åkte till Roslagstull oc opererade min ena iller för binjuresjukdom. Lugnt värt alla pengar (ledig dag från jobbet, bensin, vet-räkningen) för att få en diagnos och för att få bort problemet som var just då.
Hade endast symptom att gå på när jag tog beslutet att operera där men det visade sig ju att det var binjurarna och sedan dess har han blivit piggare och väger mer än han gjort på ett par år!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Okej, jag tror jag har tittat på deras hemsida, men det var iof ett tag sedan.. Och så tvekade jag till att ta kontakt med dem på roslagstull eftersom jag trodde att det inte fanns någon behandling, och att det enda de skulle tala om för mig var hur länge min lilla iller skulle leva.. och det ville jag inte veta just då..
Hon blir 4 år i maj nu, så hon är väl ingen ungdom.. Men busar runt som vanligt gör hon. Just nu springer hon runt och härjar som en galning!
#14 Hon är en ungdom :) Ring Roslagstull!!!

#14> 4 år är fortfarande ungt. Ge henne en chans och ring Roslagstull. Hon kan ju fortfarande leva flera år till, speciellt med behandling, om sådan finns?!
#14 Dexter var drygt 4 när han opererades! Om hon behöver öppnas upp så kollar dom även de andra organen och tar bort och analyserar det som inte ska vara där.
Kändes underbart efter att Dexter opererades då jag vet vad som fanns, vad jag ska hålla utkik efter nu och att det som var "fel" togs bort! Så jag rekomenderar verkligen en undersökning/operation där!!
Och på tal om huvförändringar… Så såg jag igår att Dexter kliat upp en knapp vid frambenet. Det är en ganska stor skorpa och det ser lite ut som att den har växt och då måste den tas bort… Men det är svårt att avgöra innan den läkt då lätt blir som röda/lila blåmärken precis under huden där han kliat..
Och lille pojken som ska med på utställning… Men, men, känns som att man inte kan göra så mycket innan den är läkt ändå och han är ju precis lika pigg och glad som vanligt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Okej, då ska jag ta och ringa till dem så fort som möjligt å i alla fall få en undersökningstid! Jag trodde som att d var kört för hennes del, men det kanske går att göra något ändå!
Tack så hemskt mycket för alla svar!