Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 297 ggr
johanna-tb
0

Kastrerings frågor

Upptäckte idag att Anilin börjat löpa. Ringde till SLU som förövrigt hade fult tills i maj, så det blir väl Roslagstull som vanligt. Eller finns det någon som har något annat tips på en bra vetrinär i Uppsala? De sa iaf att man kastrerar mellan löpen. Men hur läng dröjer det då innan jag kan kastrera henne?

HannaM
0

upplands väsby kastrerar väl illrar och är rätt kunniga eller har jag fel? ligger ju bättre till än roslagstull för dig

emoflickan
0

vet inte i uppsala, rekommenderar dock upplands väsby smådjursklinik! länk

johanna-tb
0

Tack för tipset ska undersöka det.. Men om hur lång tid löper dem första gången?

Norrskenets
0

#3 Dom löper tills dom antingen blir kastrerad, parad eller tagen ur brunst med p-spruta eller en hane som inte kan få valpar men har lusten kvar(vaccectomerad eller hur det stavades)

skrollan
0

fast tagen ur brunst med p spruta är ju inte att rekomendera

johanna-tb
0

Okej. Det är alltså inte helt sant som hon på SLU sa att man kastrera mellan löpen. Tack så mycket för svaren!

Norrskenets
0

#6 Nepp, vissa kastrerar innan honan kommer i löp(finns då stor risk att missa lite och måste då sövas igen och öppnas upp) och vissa medans dom är i löp då dom delarna är svullna och kan inte missas, men dom blöder mer då. Jag kasterade min hona när hon va i brunst då jag inte vill riskera att söva henne två gånger.

ViktorMarina
0

#7: Fast stor risk är det inte, skulle ändå säga att risken är rätt liten att det skulle hända. Även om risken är mindre om man kastrerar under löpet.

Norrskenets
0

#8 Nä men det inträffar oftare än när man kastrerar när dom är i löp, det jag ville ha fram.

AlbaStiffler
0

#0> Känner inte heller till nån annan vettig veterinär i Uppsala som kan utföra iller-operationer.

Kan dock tipsa om Ekeby djurpraktik som varit duktiga på saker som inte kräver ingrepp (avlivning, skabbkoll, valpspruta mm). Mycket billigare än Ultuna!  och det går mycket snabbare

Faxlin
0

Om du tar dig till Gävle har vi en bra veterinär här :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

johanna-tb
0

Har nu fått tag i en vetrinär. Har för mig att jag läst att man ska ta bort maten innan ingreppet men det sa hon ingenting om. Hmm ska man göra det?

HannaM
0

japp maten ska bort ungefär fyra timmar innan

Fruttisen
0

#12 Jag bor i Väsby och kastrerade båda mina honor där (en i Nov och en Jan), de sa inget om att ställa undan maten. Fast det kan ju iof vara olika på När de tar in djuren och faktiskt Genomför operationen? :) Väsby är bra, trevliga och kunniga!!

TottsiGirl
0

Jag har fått rekommendationer av min vet att inte ta bort maten innan . Men jag tror det beror på att dom själva kommer plocka bort den och planera in operationen.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

#12> Vad har du hittat för veterinär?  *nyfiken*

johanna-tb
0

Nu är hon kastrerad och klar. Var lite groggy även dagen efter men nu verkar hon pigg och glad(lite problem och ta sig över den höga lådkanten). Hittade på några som hette djurdoktorn ligger i Norby, för dem som kan Uppsala. Var trevliga och verkade kunniga på illrar och Anilin verkar inte heller allt för missnöjd.