Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 301 ggr
Theres
0

OT Djur innomhus...

Jag har haft råttburen inne i några dagar nu, och igår sa jag t.o.m stolt: Man kan ju ha dem inne för de luktar ju inget.
Mamma höll med och sa: Ja, de luktar ju inte som illrarna.
Men idag luktar det förfärligt. Jag har tagit bort hela deras bajshörna och slängt plastpåsen så jag har inte kvar det i mitt rum… men det stinker verkligen. Nästan så det skulle lukta godare att ha 3 illrar flängandes i näsan… eller… det SKULLE lukta godare med illrar.
I vanliga fall bor råttorna i en stor utomhusbur som självklart är isolerad och har värmefläkt så de inte ska frysa på vintern. Jag vill dock ha dem inne nu medans jag ska medicinera dem… men ska jag behöva städa varannan dag? :S
Fattar inte hur folk står ut :P
Nej, tacka vet jag iller-lukt! Det luktar iallafall mysigt…

Dock luktar en iller mer i pälsen än vad en råtta gör… för en råtta luktar ju inget Fundersam

golf.ifokus.se

Ceciliaolucifer
0

Pratar du om råtta som råtta, eller råtta som i mus? eller är det två helt olika saker? ;) bilder tack!

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råtta som i råtta :P Möss har jag inte haft sen jag var 14 :P

golf.ifokus.se

Ceciliaolucifer
0
Theres
0

Nja, inte speciellt… mina är honor så de väger bara 300 g, 330 g och 340 g =) Hanar är la lite större… men på den bilden var de bara 6 veckor sådär.

Här kan man se ungefär hur stora de var när de var små :P 

golf.ifokus.se

Theres
0

=)

golf.ifokus.se

Theres
0

Och här…

golf.ifokus.se

Theres
0

Nu är de lite större!

golf.ifokus.se

LiindaLarsson
0

sööö sött

Theres
0

Men det luktar så illa i mitt rum så min syrra drar upp tröjan framför näsan och typ dör när hon går in hit :P

golf.ifokus.se

[Catteklina]
0

Konstigt, mina luktar ingenting (honor).
Vad är det för kön?

[Catteklina]
0

Såg att du hade blandat. Hehe, vet inte om hanar kanske luktar mer om det finns honor i närheten!

Theres
0

Jag har honor bara…

Det luktar som om nån katt har varit och kissat i mitt rum…. hmm… Fundersam

golf.ifokus.se

Telefonkontakt
0

Jag har tre råttor och en iller i min lilla etta, och det är bara Sigge som luktar, råttorna luktar inte ett dugg :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Theres
0

Ja, då måste ju Gollum eller Sigge varit här inne och pinkat Fundersam (Sigge är grannkatten… han är tjock och dum och tror att han bor här).

golf.ifokus.se

Trissan
0

vad söta! jag hade råttor för ett tag sedan, OJOJOJ, vad mina luktade. jag bytte buren varannan dag, diskade ur allt. det gick på kanske 35 min om dan' .

Theres
0

#15 Blir ju dyrt i längden om man ska byta bottenmaterialet hela tiden :P

golf.ifokus.se

tokage
0

Min syrra har 5 råtthanar, och jotack, det stinker minsann!

Men det jag inte kan förstå är hur vissa kan tro att Cinkajou är en råtta Fundersam

Mstar
0

Luktar de nåt när de bor på sitt vanliga ställe?  mest nyfiken bara. aldrig vart i kontakt med råttor som är tama.

Theres
0

#18 Jao, de gör de väl… därför jag inte fattar hur folk kan ha dem inne :P

golf.ifokus.se

Trissan
0

#16 jo dt blir det ju förståss. men du andvänder spån?
eftersom att jag hade mina rådizar inne så andvände jag mej av tidningspapper. och eftersom att "västerort" (en tidning) kommer till oss varge dag har vi ingen annastans att göra av den :)

spån kan ju vara en fördel om man har råttorna utomhus.

Theres
0

#20 Nja, egentligen använder jag inte spån, utan sånnadär toalätt-pellets, men idag har jag spån för det var allt som fanns hemma.
Jag skulle ju iofs kunna använda Barometern (tidning) :P

Spån är ikke en fördel om man har råttorna utomhus egentligen, för de är för dammigt för deras luftvägar, men de finns red cedar-spån som jag brukade köpa… det dammar inget och luktar gott =)

golf.ifokus.se

Trissan
0

andledningen till att jag valde bort spån var ju just för att det åker in i luftvägarna. men som jag sa så skulle jag förstå dej om du andvände det :) toa lätt föreslog hon i djuraffären att jag skulle andvända om dem luktade för mkt.

Pandae
0

Hos mig luktar det inget heller…
men det är inte så att du har dålig ventliation i rummet? så hade jag det när jag bodde hemma:/

Theres
0

#22 Ja, spån är ju billigt och lätt att få tag i och det används ju till råttorna i djuraffärerna, men skulle man ens påstå att man använde spån inne på råttor.ifokus så skulle de väl slakta en.

Jag tyckte toa-lätt var bra för det blev inte lika blött i buren av den droppande vattenflaskan som det blev när man hade spån… nu har jag dock satt en dropp-burk under, så för den skull kan jag ha vilket material som helst.

Skulle ju bra om det fanns något luktfritt… men kattsand dammar väl det med, sen kommer väl någon och påstår att det inte är bra för deras tassar mm, mm…

Kanske kan fylla buren med jord… då kan de bo väldigt naturligt :P Jord luktar ju godare än kiss Fundersam

golf.ifokus.se

Mstar
0

Kakla tessan!! Kalka hela huset. och införskaffa en högtrycksspruta :D

Trissan
0

#24 håller med dej. de på råttor iFokus är inte så trevliga. eller vissa är inte så trevliga. hoppas att det går bra med råttorna

Theres
0

#25 Det tänkte jag göra när jag flyttar hemmifrån och illrarna ska bo inne så jag slipper bli arg ifall de missar lådan :P

golf.ifokus.se

Theres
0

#26 Jao… jag har haft råttor sen jag var 11 så tror inte att de på råttor.ifokus ska få mig att känna mig som en kass råttägare :P

golf.ifokus.se

Trissan
0

hihi, okey :)

[Catteklina]
0

#12 _"Nja, inte speciellt… mina är honor så de väger bara 300 g, 330 g och 340 g =) Hanar är la lite större… men på den bilden var de bara 6 veckor sådär."
_Sorry, missuppfattade ditt inlägg bara, trodde att du menade: "hanarna är la lite större", så förlåt då.

Theres
0

Haha okej =)

golf.ifokus.se

Ceciliaolucifer
0

Du att kakla hjälper inte. Fogarna bleknar och pulveriseras till slut ;) Fråga min Lus när han var liten ;)

Fruttisen
0

Min familj var råttfrälsta länge och hade som mest 5 honor…råttorna i sig luktar ju ingenting nämnvärt men städade buren fick vi göra åtminstone en gång i veckan pga kisslukten.