fisk till iller
Får man ge en hel fisk eller måste man rensa den från ben & inelvor? jag vet att man inte får ge röd fisk men lax är inte röd dom är vita fast köttet är färgat för att det ska se mer frästande ut.. men får man ge typ en hel löja eller sill eller nå liknande åt dom '?
det måste man väll kunna det är ju ett rovdjur i det vilda..?!

Laxen räknas till röda fiskar i alla fall och bör inte ges. Jag skulle inte ge fiskarna hela då benen är väldigt vassa och kan sticka hål på tarmarna. Men det är de som ger dem hela ändå. Så där är det mer upp till varje individ om man vill chansa eller inte.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#1 lax kan visst ges, det innehåller inte thiamniase som bryter ner thiaminet…så det e ok att ge, däremot är det en fet fisk som inte bör ges förofta, avföringen blir inte så trevlig

#2: Vet att jag har läst om annan rsak till att inte ge lax än just thiaminet nämligen. Men det är klart, i riktigt små mängder är det ytterst lite som är direkt skadligt :-)
Audiatur et altera pars
#3 det lär nog vara fettet du läst om, men nån prtion i veckan är helt ok att ge

#4: haha, det var nog något annat. Men du vet hur det blivit med mitt minne på grund av värken. Så jag kommer tyvärr bara ihåg vissa fragment.
Audiatur et altera pars

Har oxo hört att lax inte ska va ng bra…

Appropå fisk, ni vet sånna där småfiskar som säljs torkade till katter, kan illrar äta sånt?

#7: Japp det kan de. Men avföringen luktar verkligen skunk sedan. Inget att rekomendera i lukthänseende.
Audiatur et altera pars

hallå jag skrev om löja och sill? benen är ju inte vassa i dom
Okay (till nedanstående), då ändrar vi det här så ingen blir missledd eller förvirrad… lajdidaj…

Jag har fiskat lax sen jag var lite grabb i våra fina norrlänska älvar och jag kan garantera er att laxen är en vit fisk, trots att den vandrar upp från havet…den röda färgen som man ser på lax som man köper i affären kommer från ett färgämne som de tillsätter så att laxen ska se mer aptitlig ut, i vilt tillstånd är laxen vit-grå aktig i köttet, så laxen är en sk "vit" fisk…om den sen är ohälsosam för illrar av någon annan anledning vet jag dock ej något om…#0 som Linda säger så är laxen vit.hälsningar Emil
#7 mina illrar spydde av dem, så jag ger inte sånna!!

konstigt att läkare säger oxå att lax är röd fisk då. och tyvärr litar jag ju mer på flera läkare och veterinärer. så tyvärr emil

Emil?

#11> Vad jag förstått så är vild lax "röd/rosa" under vissa tider på året. (antar att de kanske äter något annat just då) Sen blir den vit igen. Att man färgar laxen rosa i odlingar är för att härma den fina röda färg som laxen har just den perioden. Lite snubbigt faktiskt när man tänker på det, att man ger så mycket färgämne att den ändrar färg. Skulle själv inte ha något emot att äta "vit" lax (som egentligen är lite vit-rosa).

#14 Emil är min kille och det var han som skrev :)

#11 när vi hade livsmedelskunskap så fick vi lära oss av lärarna, fiskare i göteborg, min granne som är sportfiskare, olika filmer om fisk m.m. att lax tillhör det som man räknar som "röda fiskarter", inte kan väl alla de människorna ha fel?

men är det kanadensisk lax eller nordisk?
Det röda färgpigmentet, astaxantin förekommer som sagt naturligt i laxens föda så det är inte lika knasigt som det låter. Astaxantinen är som ett vitamin för laxen som hindrar laxens fett från att härskna (antioxidant) och är dessutom bra för fiskens immunförsvar. Om jag inte minns fel är laxen röd innan den börjar vandra då den lagrar på sig ett fettlager för att orka hela vandringen, i detta fettlager finns gott om astaxantin. När den förbrukar detta fett minskar den röda färgen vilket kan förklara varför den i älven fångade laxen är mindre röd. Vet inte hur mycket färgpigment man ger i fodret i förhållande till hur mycket de behöver, antagligen lägger man i mer just för färgens skull då detta inte har någon negativ effekt på fiskens hälsa.
Enligt Wikipedia (både svenska och engelska) beror laxens färg på vad den äter. I Atlanten äter laxar kräftdjur som innehåller det nämnda färgämnet astaxantin och blir därför röda, medan Östersjöns laxar, i brist på kräftdjur, snarare är blekvita till köttet. Precis som Emil sa så använder man på dessa ofta färgämne för att färga köttet rött, då konsumenter tydligen varit tveksamma till vit lax.

#20 ja men även om dom har brsit på kräftor med mera har dom fortfarande detta farliga ämne i sig
#21 Jag kommenterade inte om huruvida de är farliga för iller eller ej, utan förklarade med hänsvisning till källa - då detta diskuterats - om de var röda naturligt eller ej samt vad bakgrunden till detta är.

#22 okej ja men nu är ju trådens handling om det går att ge till iller eller inte. och svaret är ju att det går tyvärr inte för även om köttet inte är speciellt rött så har dom detta ämne i sig iaf
#23 Precis, och att kunna svara på den frågan är naturligtvis väldigt beroende av att vi har information om ifall laxen är en röd fisk eller inte, vilket jag bistod med, då detta ifrågasattes. Och om du läser om mitt inlägg lite noggrannare så kan du notera att det där står att laxen är en röd fisk, ibland naturligt via asataxantin i födan, och ibland genom tillskott av asataxantin. Så det du säger om att "även om köttet inte är särskilt rött" är helt irrelevant då den lax vi köper alltid har rött kött i o m innehållet av asataxantin, oavsett om detta är naturligt eller via tillskott. Vänligen läs inläggen noggrannare så jag slipper förklara samma sak om och om igen.
Det finns visserligen vita laxfiskar men dessa går under speciella namn och är inte samma sak som 'vanlig lax'.

#24 dessa vita laxar är dom som det pratas om här i tråden och även om deras kött är vitt så är fortfarande alla laxar röd fisk det va det jag menade, jag svarade till dig samtidigt som jag sa saker till andra påståenden i tråden som va kopplad till ditt
#24 Det stämmer dock inte. Förutsatt att det som står på Wikipedia stämmer så har Östersjölaxar ingen naturlig tillgång på asataxantin, och är alltså helt vita fiskar såvida färgämnet inte tillsätts syntetiskt. Fast iom att det alltid tillsätts är laxar alltid röda, därav finns det inga vita laxar att få tag på, såvida du inte lyckas fånga en vildlax i Östersjön, som inte är odlad. Lyckas du med det så har du en ofarlig, vit fisk, som inte kommit i kontakt med färgämnet. Tror inte nån kommer göra det. Och köper man den i affären under namnet 'lax' är den alltid en röd fisk.
För att återgå till frågan; är det för övrigt nån som kan förklara varför röd fisk anses vara farligt för illrar? Beror det på just asataxathin (förekommer det alltid i röd fisk?) och varför är det hälsovådligt?
Jag kollade upp astaxantin lite vidare och hittade på astaxanthin.org (en sida som tar upp forskning om ämnet) bl a en undersökning som visar på många hälsofördelar för däggdjur, bland annat: Astaxanthin is an active ingredient in several patented medications for mammals.. Artikeln finns att läsa på: http://www.astaxanthin.org/wellness.htm
Inte för att det bevisar att det inte är farligt, men det gör iaf mig mer nyfiken om varför det skulle vara skadligt.
Nu blev det väldigt förvirrat för mig, var det inte thiaminase som är farligt för illrar??
Tack Mellorine för upplysningen om Östersjölaxen. Det odlas ingen Östersjölax i Östersjön, det som odlas är regnbåge som ju har skaldjur naturligt i sin föda. Fiskfoder görs däremot på fiskmjöl och fiskolja, inte skaldjur, därför tillsätter man denna ingrediens. Däremot kan man ju diskutera om det borde komma från naturliga källor istället för syntetiskt, ungefär som att människor borde äta mer frukt istället för vitamintabletter.
#28 Jag tog det som att FerretCrow menade att asataxantin var farligt då hon kallade det "detta farliga ämne" när hon hänvisade till mitt inlägg som enbart tog upp asataxantin. Känns som den här tråden borde börja om från början, blivit något förvirrat här :)
Illern har inte fisk i sin naturliga diet. Vilda illrar fiskar inte. Det är inte jättefarligt att ge någon smakbit, men att ge rå fisk ger inga hälsovinster, isf snarare tvärtom. Bättre då att ge lite rå kyckling, gärna råa ben, inälvor, brosk och senor också.
Alltid rått skulle jag säga, tillagat tappar näringsämnen.
Mina kinkiga illrar vill ändå inte ha lax, prövade ge dom ett litet smakprov, de slickade på det och gömde det under badkaret…