se hit alla uppfödare
Jag är lite nyfiken på hur mycket pengar ni har åt sidan när ni väljer att avla på er hona. Om något skulle ge snett? Sedan kommer ju själkvlart kostanden på chippning osv. Speciellt ni som kanske bor hemma, arbetslösa m.m. hur länge har ni fått spara och såna fall haft i tanken att avla?
När vi skulle para Zuki hade vi 10 000:- undansparat..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

jag e som sagt inte uppfödare ännu, men jag har läst på om avel sen året efter jag skaffade min första iller ungefär, sen började jag väl planera för att en dag bli uppfödare på allvar för ca 2 år sen, och har sen dess läst på mer om genetik, kost och avel i allmänhet samt letat avelsmaterial i större delen av europa ;) vad gäller pengarna så har jag sedan innan ett illerkonto med pengar för allt som rör illerkostnader (minus inköp av leksaker å andra pryttlar), minst 1000 kr i månaden förs över på detta konto, så att jag alltid skall ha råd med eventuella utgifter. Inköp av avelsdjur kommer dock gå från ett annat konto. så iller kontot används i princip bara för veterinärutgifter och liknande.
vad gäller kostnad för chippning, vaccinering och besiktining är det ju där handpennigen kommer in, om man haft turen att få valpar tingade vill säga…så den biten brukar ofta gå runt av sig själv.

Jag har pappas visa kort om något går snett. Med så många barn så går alla pengar till dem och djuren speciellt nu när jag är sjukskriven. Så då är det bra med snäll pappa.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
putt

Jag klarar mig alltid. Ingen peciell summa avsatt till just iller, utan snarae till livet då mina illrar ingår. Men jag har så att det täcker de eventuella kostnader som kan komma.