Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 687 ggr
Ceciliaolucifer
0

Omega 3 ,laxolja?

Kan man ge ren laxolja till illrarna?
Och hur är det med Omega 3?

LiindaLarsson
0

omega 3 är väll bra. jag har då vetegrodsolja det inner håller ju omgea 3,6,9  men omega 3 är bra för päls och tassar :)och laxolja har jag hört att man kan gee :)

LiindaLarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och omgea-3 har jag oxå :) haha en bild på vad jag har :) till mina illrar plus 17kg mat :)

Ceciliaolucifer
0

chruncy courn? vad är det för ngt ;)

HannaM
0

mina får laxolja.. än har dom inte dött av det och dom fullkomlig älskar det men dom får det ju två tre gånger i veckan maxo ch inte så mycket..

Ceciliaolucifer
0
LiindaLarsson
0

#3 det är nån slacks godis-- äppel smak torkade äpplen som är som ostkrokar men inte salt eller nå sånt.. sen finns det ju i olika smaker men min älskar äppel smaken :)

LiindaLarsson
0

har själv smakat men det smakar inget alls :( men kanske illrarna känner smaken,, här fotar jag den lite närmare :) kanske ni kan se om den är bra eller dålig

LiindaLarsson
0

baksidan på godisarna .. illrarna är helt tokiga i dom

LiindaLarsson
0

det stavas MUNCHY  CRYNCHÝS

Faxlin
0

#7: Låter inte som ett bra godis om det funkar till råttor, hamstrar och gerbiler också. Skulle inte gett det till mina pälsar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

men jag har ju annat oxå :)

LiindaLarsson
0

#10 är allt annat bra då eller nå mer som är dåligt som jah har till mina illra`r?  :)

HannaM
0
LiindaLarsson
0

#13 uppfödaren till honney satte det i maten varje dag eller vad hon sa.. men jag har itne satt et i maten alls.. jag gav lite av det nåär stay vart dålig i magen! är den inte bra eller?

HannaM
0

#14 ingen aning, vet bara ingen som ger sånt till sina illrar och undrade över om det fanns någon bra anledning att ge det som man missat

Faxlin
0

#12: Annars ser det helt underbart bra ut. Stomaxen är också bra. Det ser faktiskt ut som om du har samlat på dig bra saker. Ja om man bortser från de gröna då :-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

laxolka är bra att ge, men det bör vara viltfångad fisk och inte odlad, fiskolja (oxå viltfångad) kan vara snäppet bättre att ge

LiindaLarsson
0

Lax är inte rosa eller nå den är vit förstår ni inte

Faxlin
0

Jag har faktiskt fiskat lax själv i norrland som var rosa, svagt rosa i öttet. Fast jag har fiskat lax som är vita med det gör att jag tror klart på att anledningen som gavs att det är något de äter i sin naturliga diet under viss tid av året som gör det. Även om jag inte vet anledningen. Men jag lovar, jag har dragit upp en hel del laxar i mina dagar då jag tvingades med t på fisketurer och vissa turer då var det rosa kött och andra vit.

Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

ja men då är det laxar som rymt från det där uppfödningen .. annars i det vilda är dom vita

Faxlin
0

Fast de kan inte rymma så många laxar. Och inte vet jag m några laxodlingar där uppe där vi fiskade heller :-)

Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

ajja skiit samam men laxen är ändå vit coh den akn man ge till sin iller.. fast itne så mycker genom att den är så fet :)

Gilla
0

Det här hittade jag på wikipedia om lax o deras färg på köttet.

"

Atlantlaxens kött är närmast rött i rått skick och ljuvt rosa i kokt. Det är denna färg som skapat uttrycket laxrosa, vilket beror på innehållet av färgämnet astaxantin.

Den baltiska laxen återfinns i Östersjön, för Sveriges del på ost- och sydkusten, med lekvatten i de norrländska älvarna och i Blekinges åar. Den baltiska laxen kan troligen även leka på grunda, strömsatta grusbankar i östra Östersjön och i Finska viken. Av brist på kräftdjur i bräckvattnet i Östersjön föder sig laxen där främst på strömming och småfisk. Köttet är därför vitt till blekgult.

LiindaLarsson
0

Flörthahahaa där ficki ni hihihi :)

AlbaStiffler
0

http://www.svenskfisk.se/4464.aspx?cat1=&cat2=&size=20&page=0

Vad jag förstår och har fått förklarat för mig så blir den vilda laxen rosa när den ska leka. Resten av året är den "vit" med en toutch rosa..

Det är denna färg odlarna försöker härma… Annars skulle man ju aldrig komma på tanken att färga fiskarna…

Faxlin
0

#25: Du med, det finns visst vild lax som är rosa. Således hade vi rätt allihopa. Allt beror på vad det är för lax man fått upp :-)

Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

jaa när dom ska leka då är dom parnings mogna.. men egentligen är det så att fisken blir generad över den nakna lax flickan :)Skrattandedärför blir den röd

Generad=Röd '/rosa

AlbaStiffler
0

*fniss* Lustigkurre där! ;)

Sarah
0

Har hört att laxolja kan ge samma effekt som rå obefruktad äggvita hos våra illrar. Alltså att det inte ska ges i större mängder eftersom det motverkar upptagningen av vitaminer.