Något jag glömt?
hejhej! jag vill bara kolla om det något jag har glömt inom skötandet av min iller, jag har haft henne i 6 månader. hon har en 2 meters lång bur med en hängmatta, kattlåda, mat och vatten. Hon får gå in i den 11-12 på natten och får gå ut 11-12 på morgonen. Hon har riktigt iller mat, jag klipper hennes klor varranan månad. och badar henne var 4e månad. Är det något jag har glömt? vill bara att hon ska må så fint som möjligt :) tack i förhand!

Det beror lite på. Hur bred och hög är buren?
Att klippa klorna så sällan som varannan månad brukar vara för lite. Hur ser hennes klor ut? Kanske har du en iller med klor som inte växer så snabbt. Det är individuellt det med. Sedan tycker jag inte att man behöver bada en iller så ofta som var fjärde månad. Men det är en smaksak.
Annars är det lite svårt att uttala sig med den information du gett. Berätta gärna mer om henne.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#0 Ett alternativ till att bada illern är att byta sovfiltarna/hängmattorna oftare, tar inte många dagar innan dom luktar gottis igen! :)
Jag klipper klorna på framtassarna varje vecka och på baktassarna varannan vecka.. Badar gör dom 1-2 ggr/år.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Klipper mina illrars klor mellan 1-2 veckor.
Sara

Klipper oxå 1-2veckor beror på vad det vare för väder så det beror ju på hur mycket dom kunnat vare ute och slite dom lite själv

Jag brukar vilja bada min små ganska ofta. Det är ju mycket mysigare när dem luktar gott :) fast den goda doften inte brukar hålla sig så länge.
Är det skadligt för en iller att bli badad en gång varje månad? att deras hud blir uttorkad eller så? Jag har inte märkt att mina har mått dåligt av det. Förutom i själva badstunden.
klipper dem också 1-2 ånger beroende på. Badar det gör dem när dem själva vill, jag ställer fram en balja, vill dme bada så får dem. Oftast vill dem inte ;) men ibland måste dem om dem är leriga och skitiga.

en iller kan bli väldigt torr om pälsen om man badar dom för ofta. och jag tycker inte direkt en iller luktar gott efter bad för då luktar det ju inte iller.

önskar jag hade samma tolerans för illerlukten.

#0/#6 Huden blir uttorkad och det är verkligen inte bra. Du kan hellre tvätta deras filtar oftare sen om h*n blir skitig så kan du bara skölja av henne/honom utan champoo.

ju oftare du tvättar ju starkare lukt kan iller börja avge.

#11 hur kommer det sig?

#12 för att dom måste återbygga balancen i huden med mera, detta hände med en iller jag hade tidigare, zeke blev så för han skulle vara med och duscha så fort man slog på vattnet i badrummet

okej..
haha vad roligt ^^,
Ett tips om man inte gillar iller lukten istället för att bada dem är att tvätta filtar ofta och ha i sköljmedel…då får man en iller som verkligen luktar hallon.
ju mer man badar en iller desstå mer måte illern jobba för att återfukta/fetta hud och päls, och på sikt komemr de även lukta starkare. Sedan kan de även ge orsak till mjäll och andra symptm på uttorkning. Jämför med människor: tvättar man håret väldigt ofta så blir de också mycket fetare.

japp och om illern så att säga får mjäll så kan dom få extrema utslag som gör att tillslut blir huden sårig med mera
#0 lite svårt att säga om du glömt något. Vad får hon för mat? är hon vaccinerad? försäkrad? kastrerad? beroende på hur gammal hon är kan det vara bra att hälsokolla hene ibland också.
Angående tvättning av iller för ofta, kom ihåg att samma gäller människohår, ju oftare man tvättar med schampo desto mer talg producerar hårbotten!

rensar du öronen på din iller? isf e det ngt du glömt.