Farliga leksaker
Tänkte vi kunde göra en samlad lista över leksaker som av erfarenhet eller logik kan tänkas vara farliga för illrarna.
Fyll på och förklara gärna varför, samt diskutera.
Sara
Min första fråga är om ni anser mjukdjur med plastögon är farliga för illrarna?
Sara
det beror väl på? Det finns ju sånna platsögon som sitter liksom under tyget mer eller hur man nu ska säga. jag ser det så här, är det ett gosedjur som räknas som ok från 0års ålder för barn så är det okej för en iller som inte har för vana att bita sönder saker.
Har man en iller som har för vana att bita sönder grejer så är det nog mest tennisbollar och sånna saker som de kan ha hela tiden.
Själv köper jag inte grejer med ögon som är lätta att få av för mig, vare sig jag köper till mina illrar eller barnbarnen. Sen köper jag hellre inga leksaker som är i mjukplast typ pipisar (iallafall inte som dom får leka med, men jag har en som jag använder när jag vill att dom ska komma fram), eller hårda plast grejer som är lätta att splittra själv. Jag brukar alltid testa dom själv, kan jag ta itu en leksak, så ger den inte till illrarna. En leksak får hellre inte var så liten att illern med lätthet får in den i sin mun, den kan då lätt fastna så att du får vända dig till veterinär för att få ut den igen. När det gäller tyg leksaker så får dom leka med den tills jag ser att det börjar gå hål, men innan något av innanmätet tittar ut alltför mycket, helst bara en eller ett par trådar av det,sen kastas den eller om den iövrigt har hållt länge. Så syr jag ihop den med björntråd som är den starkaste tråden du kan köpa, men då få hålet inte vara mer än maximalt 1-2 cm stort. Så så här gör jag när jag köper eller får leksaker till mina djur.
Pingisbollar har jag förstått kan vara farliga för de går att bita hål i och svälja. Har inte sett det själv men hört om det.
Gummipipisar kan jag inte heller ha för Norp gnager sönder dem.
Sara
JAg hade pingisbollar när jag började med iller för 8 år sedan, men det dröjde inte länge förren jag såg att dom bet igenom och det blev dels bitar som föll av, och dels så blev dom väldig vassa. Så jag har numera golfbollar som är väldigt hårda, och ingen av mina har ännu lyckats med att vare sig bita itu dom eller få dom att fastna i munnen som dom kunde med pingisbollar. Använder hellre inte dom bollar med plinga som liknar pingisbollar, utan jag köper små rullar (liknar nästan en trådrulle fast med liksom ett galler istället), med pling i, Dessa köper man både i djuraffärer och ibland får man även tag i dom i leksaksaffärer. Andra bollar jag har till mina är stora tennisbollar som jag har tagit bort så mycket jag kan av luddet på. Allt för att dom inte ska riva ut det och käka upp det.

Små pipdjur tog Diten sönder lätt, så det blev det inga fler efter det. Men de stora får han ha kvar. de samlar han ihop under soffan bara..

Mina illrar har aldrig visat minsta tendens att vilja bita sönder en leksak. Stiffler var väldigt kär i en pipleksak han hade för ett halvår sedan. Denna tuggade han gärna på, men väldigt försiktigt. Dock fick den med tiden (några månader) små små nagghål, så tillslut fick jag slänga den för säkerhets skull. Sen dess har inte Stiffler gillat några fler pipisar. *taskig matte*
Hade en iller som var helt besatt i att bita i kardborrband, men inte heller dessa bet hon sönder. Hon bara gnekade med tänderna i det… *flin*
putt

Badanka tycker jag är faligt.. att dom leker med den i bad gör inget men inte vardagligen för gummit är farligt för dom.. (går lätt sönder)
sen har vi en boll kattleksak som skrammlar. den är oxå farlig plastet är hårt och det är ändå lätt att gå sönder vassa bitar i halsen.. sen finns det ju små kulor i den som kan vara dåligt för magen så jag rekomenderar att inte köpa den röda bollen med skrammel i..
men det finns ju otrolig mycket som inte är bra för illrar
Jag har ingenting av gummi, oavsett vilken typ av gummi, de kan tugga sönder allt, pipisar, badankor, kongar allt. Inga pingisbollar. Inget med fjädrar eller päls på.
Mina får mest gosedjur med pipis i eller utan. och med så få små delar som möjligt som de kan tugga av, plingelbollar, golvbollar och tennisbollar
jag tog en socka och stoppade ner lite plingelbollar i, den blev poppis :)

innebandybollar och tennisbollar, en del små pligbollar för katt och dom har klarat sig bra hitills, inget gummi ingenting, även om inte illrarna skule ha sönder så känner jag en hund som skulle mörda allt han kan så dom flesta av mina illerleksaker är även anpassade för en stor hund

Har en pipis som min pipisberoende iller bara får ha när vi ska ut ibland, piper med den så kommer hon som ett skott hehe, annars har jag inga gummileksaker, känns för riskabelt och jag som är så nojjig av mig och blir bara orolig nån av dem hostar till

#11 Eller så kan man ta en tom snusdosa eller petflaska med ris i och stoppa i en strumpa och knyta om =)

#14 smart!
plast orm! han åt upp hela ormen och spydde 8 gånger och bajsade grönt i 2 dagar…. stackare
sen är det ju plast påsar om man inte ser på….
# 16 Oj! Tur att det inte blev stopp.
Sara

#16> Äter din iller plastpåsar? Hmmm, mina illrar äter ingenting sånt som är olämligt. Verkar inte intresserade av sånt, som tur är. Men de är ju å andra sidan äldre illrar som inte är så lekfulla alls och som inte gillar att smaka nya saker… *tur* Men mina illrar älskar iaf att ligga och rulla runt i plastpåsar, men skulle aldrig ha sönder dem.
#18 nej menade att det är farliga leksaker…. nej det har han inte ätit än så länge!