Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1081 ggr
Fruttisen
0

Hur långa klor

Hur långa är era illrars klor? Inte i millimeter mätt, men går klorna ner till marken, går illern "på" klorna eller har ni dom så kortklippa som möjligt?

Lakrits klor är så korta att jag bara klippt dom EN gång på ca sex månader…Sockers däremot klipper jag med ett intervall på ca 1½-vecka, klippte oftare förut, men de verkar ha mer glädje av lite längre klor så dom kan klättra lite lättare?!

torchi
0

Va?! En gång på sex månader, helt otroligt! Mina ser ut som häxor efter två veckor…

[Catteklina]
0

Loppans klor växer knappt inte, behövs nästan aldrig klippa dom. Medan Balders växer som ogräs! Hans behövs klippas varje vecka.

Fruttisen
0

#1 Jag vet! Dom är små, tunna, korta men vassa! :)

Robinsnel
0

jag klipper minas med 1-2 veckors intervall.. De växer fort tycker jag, men många ggr får de ju lite för korta några dagar. Det är en svår balansgång mellan att man inte vill att pulpan ska växa och att de ska få ha lagom långa klor för sin egen glädjes skull…

[HannahoHenrik]
0

växer pulpan?

sarae
0

här varierar det från iller till iller, vissa en gång i veckan…molle har jag bara klippt typ en gång sen han kom i maj…och ändå fick han kommentaren "för korta klor" på VI ;)

Robinsnel
0

#5 ja om klorna får bli för långa växer pulpan, då blir det svårt att få klon kortare igenm till slut. Min erfarenhet är också att pulpan växer lite "naturligt", eller så är det bara på vissa illrar det händer. Woodo hade lite långa pulpor de senare åren, och jag tycker tuvas ev är lite långa också.. Woodo var ju 13 o tuva är tre…

[HannahoHenrik]
0

Robin det hade jag ingen aning om bra o veta att de kan växa. Tycker Manilla har mycket längre pulpa än de andra men så har det nog alltid varit

AlbaStiffler
0

Jag klipper mina illrars klor kanske varannan eller var tredje vecka. Själv är jag av den uppfattningen att man inte bör klippa dem för ofta. Dvs en gång i veckan tycker jag är påtok för ofta. Har fått för mig att mina illrars klor blir mer fransiga/spröda om man klipper dem varje vecka. Det är ju trots att en liten krosskada men utsätter illerns klor för varje gång man klipper dem (även med en vass tång).

Men visst, det är en avvägning,man bör ju inte heller låta dem bli för långa, och det tycker jag inte de hinner bli på 2-3 veckor.

Att tillägga är att bakklorna klipps varannan gång kanske.

Mstar
0

Framklorna varannan vecka eller var tredje, beror lite på hur mycket vi har varit ute osv.. Bakklorna klippte jag i september och sen i julas…  De växer mycket långsamt!

Ceciliaolucifer
0

Jag har märkt att Hugo & Bernard som är tomtar har mkt smalare klor och blir lätt väldigt vassa.

Medans Lucifer & Tigern när han levde hade väldigt kraftiga bastanta klor.

Någon som reflekterat över det? tomte vs ikke tomte?

Varannan vecka blir det här, eller när jag ser att det växer fort, pulpan får inte blir för lång. Precis som Robin säger så måste man se efter sitt djurs allmänna hälsa och låter man pulpan blir för lång så börjar det tillslut blöda när du klipper. För klorna måste alltid klippas.

#0 Får han i sig alla vitaminer och mineraler? vad får han för foder?

torchi
0

Min tomte (Burton) har de kraftigaste naglarna av alla tre. Men det är en hane, de andra är honor, kan det spela roll? Min ena hona (Malolo) som tydligen har lite vilda gener i sig är den som har de smalaste och vassaste klorna. De växer också långsammast.

Ceciliaolucifer
0

#12 Okej :) Burton är lillebror till min Bernard! tänkte bara säga det!

torchi
0

#13: Aha! Skrattande Konstigt att de har så olika klor då, eller så har vi helt olika uppfattningar om vad som är smala klor…

Aviendha
0

Mina illrars klor växer som bara den.. Klipper minst en gång i veckan, men dock inte så mycket..

Vill inte att de ska ha för långa, vilket säkert inte är skönt..

Har märkt att det inte spelar någon roll hur korta de är, mina är som "kloapor" ändå ;) de håller sig fast i allt som heter tyg eller vrå o klättrar hejdlöst ;) Enda negativa är att de är lite svårare när de är nyklippta, iom att de blir trubbigare då, men de blir vassa igen jättefort..

LiindaLarsson
0

jag klipper stacys klor 2-3 gånger i månaden men då klipper jag så att det är 2-3 mm nära pulpan

ferretgirl
0

Jag klipper klor ca var 14 dag på mina, då är de jätte långa tycker jag. Hade jag väntat så länge, så hade de haft svårigheter med att gå.

HannaM
0

jag klipper när det behövs.. vet inte hu rofta det är men iaf varannan vecka tror jag

Ceciliaolucifer
0

#14 jag menade inte att bara för att dem var syskon så skulle det vara samma sak :) det skiljer sig då helt enkelt från individ till individ!

torchi
0

#19: Jo jag förstod det, men jag tycker att de liknar varandra i övrigt. Jättefina tomtar är dom båda två!

Fruttisen
0

Båda mina är honor och har jätteolika slags klor! Sockers är mycket bastanta och tjocka medan Lakrits klor är som små nålar och alltid sylvassa. Lakrits pulpa är knappt några millimeter lång medan Sockers bara växer som ogräs precis som klorna. Måste vara något individuellt eftersom dom äter samma sak och gör samma saker…kan det ha något med arv att göra?

Aviendha
0

#21 Utan att vara gen-forskare skulle jag gissa på at det kan vara så.. Jag menar, jag och min helsyster är tex helt olika, men samtidigt så är jag o min helbror som kopior..

Det beror på genomslaget i sammansättningen av egenskaper skulle man väl kunna säga, så funkar det ju på oss människor, och rent genetiska mönster delar vi antagligen med alla flerclliga saker =)

Mina illrar är halvsyskon, samma pappa, och Aviendhas klor är oxå xom nålar, små o sylvassa, jämt. Phoenix klor är riktigt manligt grova däremot..