OT - Rädda flodillern från utrotning!
Flodillern (Mustela lutreola) eller den europeiska Minken, som den också kallas, är nära att helt utrotas.
På grund av följande faktorer räknas flodillern idag till de mest hotade arterna i Europa:
Det skedde en omfattande jakt på dessa djur. Även om deras päls betraktades som mindre värdefull än minkens päls, så fångades till exempel i Sovjetunion under 1920-talet varje år över 50 000 individer. Däremot hölls inga flodillrar i pälsfarmer. Andra skadliga effekter är förstörningen av deras levnadsområde genom skogsröjning och ombyggnad av floder till rakare vattendrag. Även skapandet av kraftstationer och minskad vatten kvalitet är större hot.
Sedan 1950-talet tillkom ett ytterligare hot. Amerikanska minkar som hölls massvis i europeiska pälsfarmer rymde från sina burar eller blev frisläppta. Dessa djur var oftast robustare och variablare än sina europeiska släktingar och trängde dessa från sina områden.
Idag finns isolerade populationer av flodillrar i Ryssland, Vitryssland, Rumänien, södra Frankrike och norra Spanien samt på några större öar i Estland. Hela beståndet uppskattas idag till några tusen individer. IUCN lister arten som hotad (endangered). Djurparken i Tallinn uppfostrar sedan 1990-talet med lycka flodillrar och släpper de fri i naturen.
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Flodiller
Jag har på facebook genom applikationen "Causes" startat en särskild grupp vars syfte är att rädda flodillern.
Om du har facebook behöver du först installera applikationen "Causes", länk: http://apps.facebook.com/causes/
I "Causes" söker du sedan på "Save the European mink" för att hitta till rätt grupp, eller gå direkt till: http://apps.facebook.com/causes/view_cause/62779?recruiter_id=13284044
Flodillern är närmare släkt med illern än med den amerikanska Minken.
skansen slutade med illrar för att de skulle ta in flodiller istället

#1, va är det sant!? Helt underbart ju! :D Vet du när de kommer börja ha flodillrar på Skansen?
nä men monty var den sista illern på skansen å honom har jag haft i snart ett år, så vet inte om de kommer ha det till sommaren kanske.

Okej, för jag mailade dem för ett tag sedan och då nämnde de inget i svaret att de skulle ta in flodillrar, men hoppas verkligen de gör det.
nu har jag aldrig varit på skansen..men e det nån som kan berätta hur skansen funkar? Försöker de ta vara på och hjälpa utotningshotade djur, eller är det kort och gott en djurpark och nöjes attraktion? För hittills är nordens ark det enda stället jag har respekt för och kan tänka mig att sätta en fot

#5, Så vitt jag känner till har inte Skansen något särskilt uppdrag att hjälpa och bevara utrotningshotade djur.
Från deras hemsida:
"Skansen ska vara ett av de främsta friluftsmuseerna i världen, en ledande djurpark för nordisk fauna och en attraktiv mötesplats för de som söker kunskap, glädje och gemenskap.
Skansen ska verka för att öka kunskapen om och stärka engagemanget för kultur- och naturarvet, samt bidra till att öka insikten om den biologiska mångfaldens betydelse.
Skansens verksamhet måste ständigt utvecklas och påverkas av att nya tider alltid medför nya synsätt på det liv Skansen vill ge en bild av. Arbetet med att vårda och bevara kulturarvet, samt förbättra och försköna området, ska alltid pågå".
inget nöjesfält, och inte massa exotiska djur. De bevarar en hel del svenska lantdjursraser! Tror det är de gamla lantbruksraserna de huvudsakligen har samt deas olika torp de brukar visa…svårt o förklara hur de e uppbyggt…Har mestadels "svenska djur" i sin park och det är mer i utbildande syfte och en oas för 08:orna mitt i staden…en helg utflykts mål…lite fnurrig nån annan kanske kan förklara bättre….

Eftersom de har flodiller på Tallinns ZOO ska jag åka dit i sommar om inte Skansen skaffar några :)