mörkchoklad? hjälp!
hur farligt är det för en iller att ha knaprat i sig mörkchoklad?=(
Det är aldrig nyttigt med choklad. Men hur farligt det är jag inte någon expert på. Tyvärr, hoppas någon annan vet lite mer.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

det kan faktiskt vara riktigt allvarligt då choklad innehåller teobromin som är giftigt för djur. Det krävs ytterst lite för att vara livshotande, och det lagras i kroppen.
Länkar till lite mer info!
http://www.hundplatsen.se/artiklar/giftigt-for-hundar/choklad-giftigt-for-hundar/
Mörk chocklad innehåller stora mängder med teobromin. En 100g mörkcjoklad kaka har tillräckligt i sig för att döda en lite hund om man har otur. Mindre mängde ger förgiftnings symptom. hur stor mängd rör det sig om?
#1 näe, vet ju att det är farligt för hundar.. men inte mer än så:/
men måste ha varit igår han åt, för då var min cholkad bit borta, och jag trodde det varit ett spöke och snott den och rivit ner en massa saker i vardagsrummet. För illrarna var instängda i köket, och avspärrningen är hög, för det låg ju nära till hands att någo av dom skulle ha rymt. men båda låg och sov så sött. Så jag har funderat mig lite lätt tokig på vart min kära chokladbit tagit vägen! men så hade alltså gere lyckats smita över, gnaga i sig av min chokad och hoppa tillbaka
hittade nämligen en gnagen chokladkaka och en iller i min strumplåda nu när jag kom hem efter en snabbvisit hos svärmor. så känns ju skönt att det inte var något spöke, men inge kul att Gere ätit choklad( han hann inte äta något ikväll)
men han verkar vara pigg och så?
#3 svårt att säga, man ser typ bara gnagspår på kanten, så kan inte vara så jätte mycket:(
#2. tack! som jag fattar det så är det ännu farligare då att vi inte såg det förän nu:(
#5ja, han äter och skiter som vanligt tycker jag! Var ju igår han åt, och jag märkte det nu, men har ju inte märkt något med Gere! Men jag blir ju lite hypokondrisk så fort något händer illrarna! men tänkte på en sak.. borde det inte vara lite mindre farligt för illrar som skiter så ofta? eller har det ingen betydelse?
bör jag försöka få kontakt med en vertinär nu omgående? eller tror ni jag kan avvakta tills imorgonbitti?
visar han inga symptom på förgiftning så kan du avakta.
#10 okej! men vad ska man egentligen kolla efter då? vad är symptom på förgiftning?
Han borde ha reagerat redan om han blivit sjuk av det.
Sara

Det är för sent att göra något åt det nu i alla fall. Det hr gått för lång tid. Gläd dig dock åt att han inte dog av det. Vilket hade kunnat ske. Men nu är det således ännu viktigare med chokladförbdet. Ämnet lagras som sagt var i kroppen på dem. Och det är väldigt individuellt hur mycket de tål. Detta gäller alla djursorter. Så det mängd som kan döda en individ kan en annan överleva. Men till slut når man den mängd som dödar och den dagen är inte rolig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alltså, jag undrar en sak. Varför känner inte djur av ifall det är något gifitigt de tuggar i sig? =S

#14: Ja det är en bra fråga. Tyvärr har jag inget bra svar att ge på den dock. Godis är gott. Likaså sägs det att glykol är sött och smakar mums, idegranen är tydligen också god men livsfarlig för hästar. Så som du märker är det mycket som är direkt livsfarligt med gott.
Ärligt talat är vi människor likadana. För inte är det alltid våran kropp säger ifrån direkt för att vi äter något farligt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#14> Choklad är ju inte direkt något som naturligt finns i skogen, alltså har antaglgien inte choklad varningstecknena som något giftigt i skogen skulle ha (tex att det smakar peck, är knallrött eller har taggar). Choklad har ju istället allt det som naturen kallar för överdriven "lyx", dvs fett och socker. Alla djur älskar fett och socker, om man kan få tag i detta i naturen så betyder det att man kan överleva lite längre, alltså är det gott. Precis därför även vi männsikor gillar sött och fett!
vilda illrar (djur) lär sig på ett tidigt stadium av mamman vad som är bra att äta och vad som är farligt. Det är bl.a därför det är så svårt att vänja en iller att prova något nytt när den blir äldre. Det är naturens sätt att se till så att de vilda djuren inte springer runt och blir förgiftade. Tyvär lärs sig uppenbarligen inte våra tamillrar detta ;)