illrar i djuraffär
har ni hört om ett nytt zoo i malmö, zoocity, de ska ha 400 olika djur arter. bla. iller valpar och krokodiler. tänkte tjecka in stället i veckan :)
troligen har de så man kan beställa och inte direkt i affären..
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
vad jag fick för intryck var det att dem hade det, hemsidan är väll www.zoozity.se eller något.

jag tycker det är hämskt satt ha iller i djuraffär
jo men tycker det beror på, ja ska kolla hur det ser ut där om dem har illrar som jag hört och hur mycket utrymme de har ect.

#4 Fråga även om de har rör eller andra leksaker. Skulle vara intressant att höra hur de löst det.
dom har inte iller i affären, men de hade en krokodil det matade på söndagar som man kunde kolla på.
Var där i lör. Måste ändå säga att jag blev glatt överraskad för djuren där hade 3x så stora burar som de brukar, marsvinen, kaninerna, fåglarna, zebramöss osv hade väldigt stora burar(om jag jämför med andra butiker). Men vissa möss, hamstrar hade bara normalstora burar. men överlag var det bra på det sättet iaf. Så jag blev lite glad=)
jo jag fick med höraatt dem var väldigt seriösa och hade stort utrymme antingen ska det komma illrar eller skulle dem ha det, jag ska ringa och höra eller komma dit och fråga i alla fall om rycktet stämmer.
*6 så det var en positiv djuraffär eller som dem kallar sig nästan ett zoo?
#7 dom var lite som ett zoo för där var ju djur att titta på som inte gick att köpa, men de va mest reptiler då. och en fågel(vet inte vilken sort).
Dock skulle jag vilja avråda från att köpa iller från djuraffär om du inte kan komma till illerns hemmiljö först och hälsa på.
Men det är ju ditt val. Finns ju uppfödare här i malmö annars:)
Jo det stod ju på reklamen 5000djur skulle säljas:S det är helt sjukt många. Jag hoppas att de räknade med fiskarna i den beräkningen.
#8 jag är ju intresserad av en valp, men dock som du säger av en uppfödare, är bara intresserad OM dem har illrar där och hur i så fall dem lever. hahah :D ja man får ju hoppas dem räknar med ALLA fiskarna, men gud dem har att göra med alla djuren :P
#9 dom hade inga illrar i butiken när jag var där iaf…och jag hade inte varit glad ifall de haft det. Tänk alla barn som vill ha dedär söta illrarna, också köper föräldrarna det utan att veta vad det innebär att ha iller…nej fy >,<
*11 haha ja tror faktist de flesta föräldrarna hade sagt åh nej dem stinker. :) lite bra för då är det av skräckande!
nej det är sant, men samtidigt stod det att personalen vet va dem gör och att om man ska ha djur så är det stort ansvar m.n så OM dem har illrar HOPPAS jag dem informerar dem om allt som det innebär med!

Skulle själv jämföra att köpa iller från djuraffär med att köpa hund i djuraffär. Av nånanledning är det väl extremt få som skulle komma på tanken att köpa en hund i en djuraffär, så varför köpa en iller därifrån då? :(

Appropå djur i bur. Medan jag bodde på Hawaii var jag en dag inne i en djurbutik. Där hade dom illrar, pastellfärgade, i glasburar…var förvisso ett för litet utrymme men dom kunde iaf gå runt och ha en sovplats, matplats och behovsplats. Det jag reagerade mest på i butiken var dock hur dom hade hundvalparna dom sålde…i småsmå gallerburar så att dom knappt kunde röra sig, vart dom än tog vägen var det en syster/bror att kliva över =(( Frågade min värdfamilj om det var lagligt att ha det så, och tyvärr var det det…

När jag var i Barcelona så hade de hundar i vanliga zoo-affärer. Hundarna var instängda i relativt små utrymmen.
Det handlar inte bara om att illrarna sitter i bur i djuraffären. man får oxå tänka på vart de kommer ifrån. Ingen seriös uppfödare skulle tänka sig att sälja iller till djuraffär, och det är även ytterst få farmare som skulle göra det. Risken är att man får massproducerade illrar, där det avlats utan sörre koll på sjukdomar, släktskap mm. mm. som sagt djur affärs illrar med fler än 5 tår har vi ju redan sett, troligtvis lär dessa illrar komma från samma ställe.
Själ köpte jag min första iller i en djuraffär i italien, en marshall iller. har vi otur kan det t.om vara sånna de importerar. Även en av våra hundar e faktsikt köpt i djuraffär i framkrike. På pappret var hon en svart dvärgpudel, på riktigt blev hon en grå korsning mellan allsköns hunsraser när hon blev stor: summan av det hela: lita inte på vad djuraffärerna säger i alla lägen
Jag tycker inte att några djur ska säljas i djuraffärer…
Håller med #16 (Det är elakt mot djuren, ger en enkel lösning till oseriösa/okunniga/impulsiva köpare, ger folk fel signaler om vad som är okej för djur, skadar avelsutvecklingen m m. Det gäller alla djur, även om de med högst intelligens/behov kanske får lida värst. Men hur ofta möter man inte någon med ett ensamt marsvin, som enligt affärens rek. äter fet gnagarblandning och sitter i en liten bur utan möjlighet att springa fritt, överviktigt och apatiskt? Alias blygt och gulligt. Hua. Hänt mig mer än en gång… tyvärr. Och det gör iaf mig ledsen.)

Var där i lördags, och det va inga illergrejer överhuvudtaget =o(
Som tex Chillor som är väldigt kända för att vara tjurig och bitiga. Det är intrycket folk får när dem ser en stackars chilla sitta högt uppe intryckt i ett hörn och vill inget annat än att vara ifred och få sova. Dem är nattaktiva djur och vill sova på dagarna. Hur kul är det att sitta i en trång bur över eller under hamstrarna som springer i sina gnisslande ljud.
Folk gnäller i övrigt över att sina djur är så bitiga, typ kaniner, marsvin etc men vilket djur blir inte det som sitter i små trånga burar och aldrig blir stimulerade!

Ni kan ju fråga Catteklina, hon var ju där i helgen.

#20, det skulle vara kul om hon kunde berätta här i forumet och dela med sig av sina erfarenheter från zoocity :)
#20 & #21 Då så, negativa jag ^^ Tyckte inte om affären alls! För det första dom flesta djuren fick fel mat, sebramössen fick vanlig gnagarblandning - felfelfel! Visserligen hade dom stor plats, såg dock bara en när jag vr där och den plutten såg inte frisk ut alls. Dom vi har i djuraffären hos mig och hemma hos mig är pigga, aktiva och nyfika. Denna lilla satt i ett hörn rent ruggig :/
Sen kunde dom inte se skillnad på könen på reptilerna (STOR besvikelse), så det fick jag själv kolla. Tycker att det är för dåligt, för tänk så vill någon ha två stycken ödlor tex. och det blir två hanar, då får garanterat någon av dom ödlorna ett kort liv… Tycker i alla fall att någon som har jobb i Reptil Avdelningen i alla fall ska ha en susning om hur man ser skillnad på könen. Men inte han, han sa till och med att han inte visste vad man kollade. Så jag fick själv undersöka ifall det var det könet jag önskade.
Sen såg jag en leopardgeckon och den var riktigt krisigt smal :( Så lite extra mat till den hade aldrig skadat.
Mer utav djuren tittade vi inte mycket på, inte efter att vi varit och kollat hos ödlorna, då stack vi hem, så vi gick aldrig igenom hela affären.
Vi såg två krokodiler, blir dom större, så lär dom få bygga ut, för det var väl lagom till småttingarna nu, men inte när dom växt till sig, vet dock inte vad det var för art dom hade…
Illrar såg jag inte till några, såg illerselar, inte mer som jag direkt tänkte på. Men gick som sagt inte i hela :/
Så vi får se, vi tittar säkert in om några veckor/någon månad igen, förhoppningvis är det bättre då. Det är ju såklart stressande för djuren med alla människor som knackar och skriver vid deras inglasade burar…
Jag säger inte att det är en skit affär nu, så att ingen får helt fel uppfattning, den är säkert jätte bra, men dom bör fixa på vissa saker och LÄSA PÅ om dom djuren dom tagit in och skaffa en personal som har en hum om vad dom sysslar med… Så att dom kan könsskillja dom och ge dom rätt mat och skötsel.
Mvh,
Catarina
Att säga "jag vet inte" och inte DIREKT hämta en kollega som vet eller kolla upp det på annat sätt är usel service oavsett vilken typ av butik det handlar om. Klart man ska veta vad man säljer! I synnerhet när det är djur, då konsekvenserna faktiskt kan bli svåra. Många köpare har ju ingen möjlighet att själv kolla upp svaret - det är affärens ansvar, och vet man inte svaret svarar man alltid "jag vet inte, MEN jag ska ta reda på det med en gång". Grr, morr, host.
Jag har varit på zoozity i köpenhamn och det var faktiskt kul, djuren där hade det bra tyckte jag, de hade hajar i ett gigantiskt utrymme, och lemurer. Men trodde aldrig det skulle kunna finnas i sverige då det inte är lagligt att äga sånna djur osm är lagliga i danmark.
#23 Jo, det håller jag med om att han borde gjort, det gör jag alltid om jag är osäker på någonting på mitt jobb, kollar upp med kollegorna. Men han gjorde inte den minsta ansats till att försöka hitta hjälp till oss, så vi kollade själv om det var rätt kön.
Förhoppningsvis blir både servicen och kunskapen bättre där med tiden :)

Ingen kan kunna allt. Men det hör till service yreket att då erkänna detta och dessutom hämta personal som kan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars