Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 208 ggr
LinLin
0

Kastrering och löp

Det är ju många veterinärer som inte vill kastrera honan när hon är i löp. Men från när räknas hon vara i löp?

Är det från när vulvan börjar svullna upp eller är det när den här helt svullen?

sarae
0

Från när den börjar svullna…sen tar det väl ca 2 veckor till hon anses vara i "full brunst"

Pandae
0

medför det någon risk om de kastrerar honan när hon är i löp?

Robinsnel
0

#2 ökad blödningsrisk säger en del veterinärer, därav vissa hellre kastrerar när de inte är i löp. Å andra sidan föredrar många att kastrera när de ÄR i löp pga att alla delar då är svullna och det är lättare för veterinären att få bort allt, som ju är så superviktigt med illerhonor. Själv skulle jag föredra en veterinär som gör det när de är i löp, känns som de har mer koll.. Glad

Pandae
0

#3 Oki! =). tack för svaret:D

Guteillern
0

Förutom att honan blöder mer när hon är i brunst, så har hon en högre hormon nivå under brunsten. Det gör att det blir en kraftigare rubbning av hormon nivån, när man kastrerar brunstiga honor.

Kastrerade Contesse när hon inte var i brunst och det var den lättaste återhämtning jag sett hos en illerhona. Enda skillnaden jag märkte på henne, var att hon inte försökte bestämma över dom andra.

Ammi

Aelsklinn
0

Vår veterinär berättade att honor även kan "fastna" i jobbiga brunst-beteenden om man kastrerar dem först när hon kommit i brunst. Därför valde de att kastrera Frenja innan.

Med Lucy har det varit mer oklart, eftersom vi inte vetat om hon varit kastrerad eller ej. Så vi beslöt att vänta för att se om hon kom i brunst… Och mycket riktigt: en jättestor muffla har hon nu! Så vi ska till veterinären med henne på måndag.