Nu ÄR det klippt!
På tisdag klipper vi Ludde. Då blir han Vasektomerad. Eller ja, jag hoppas att han blir det i alla fall.
Sen är det "bara" att vänta 8 dryga veckor, och testpara för att se att det har funkat. Nån som ställer upp som offer? hehehe
ska till kliniken imorgon å lämna min iller veterinär bok så att hon kan läsa på lite, då hon aldrig gjort det på iller innan.
Det kommer kosta runt 1000 lappen

lycka till

ja Sara min hona ställer gärna upp men hon har inte kommit i löp ännu.
men om hon får ställa sig på en liten kärlekslista så gör vi det gärna =)
om man skulle ändra sig sedan, kan man göra en vanlig kastrering då? eller kan du inte ångra dig nu ? :)
#2 låter bra…men det kommer som sagt ta ett tag inan jag vågar prova. och även efter "väntetiden" finns ju en viss risk att det inte har funkat och att han faktikst kan göra valpar
#3 jovisst kan jag ångra mig sen. Då är det bara att man gör en vanlig kastreraing och tar bort kulorna.
Okej, men då kan man i alla fall ångra sig. Det kan inte bli någon större infektionsrisk eller något? Det är en vanlig vetrinär som ska läsa på, eller ska han till sjukan? Hur länge efter tänker du vänta tills han kan hjälpa andra tjejer? :)
#5 inte värre än en kastrering på en hona. Han skall till en veterinär..tror inte han får så mycket hjälp på tex sahlgrenska ;) men i sverige e det ovanligt at vasektomera illrar, och det finns definitivt ingen i gbg trakten som gjort det, så hon villr gärna läsa på lite extra om just iller. Jag tänker vänta de rekomenderade 8-10 veckorna. Och då får man ju först göra en test, vänta 42 dagar å se om det blir valpar.

men hur gör man en test?
man kan inte göra annat än att göra en testparning och hoppas att det inte blir valpar :(

åhh vad roligt att det kommer en sådan hane lycka till sarae och ludde så klart=)
#6 okej, då änskar jag dig och ludde lycka till! :) Men du har väl din senaste lilla familjemedlem, hn är väl nte kastrerad och har väl inte kommit in i brunst? Ludde kanske testar sig på henne? =P
#10 jo, här brunstas det för fullt från båda håll, och de två ska helst inte umgås för tillfället då det är halvsyskon, och det inte riktigt är min plan. Men som sagt, ludde måste testas på någon, och det borde ju vara jag som tar risken. Han kan kanske ta in stitch i brunst å ut igen? hehehe
Jaha, ja är dem släkt så är ju inte det bästa. Ja du får fråga stich om han ställer upp . ;)
Nu har ludde vaknat upp ur narkosen och allt verkar ha gått bra! Ska strax åka å hämta honom ;)

Vad skönt att det har slutat bra. Du var ju lite orolig denna gång vet jag. Även fast du inte brukar vara det.
Sänder en liten kram till Ludde pojken.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nu är Ludde hämtad och matte 2093 kr fattigare…just nu sysslar han med utbrytningsförsök i hagen å piggare än nånsin. men han hade skött sig så bra och varit såååå trevlig, och han var en sååå fin iller enligt veterinären ;) (samma veterinär som såg molle å brast ut i skratt hehehe)
Hans skall få baytril i 7 dagar nu, och ägna sig åt minst 6 veckors kontemplation, meditering och framförallt avhållsamhet enligt veterinären.
Men hjälp va kul han ser ut…rakade illrar e roliga, men rakade illrar med pungkulor e nog det roligaste jag sett!
Och visste ni det? att om en han iller blir lite kall, och e utan päls på sina ädla delar, så kryper de upp? *fnittrar lite för mig själv*
Så här kan ni se hur ludde såg ut efter turen hem från vet! Mer bilder kommer när kulorna har accepterat tyngdlagen igen

har en svag känsla av att ludde kommer skämmas någon när han träffar er som sett detta

men….!
#18 hmm…ludde undrar smått upprört vad detta "men" betyder. Han har fått för sig att du tycker att han har små kulor, så nu går han runt å skriker i falsett här hemma, b.la att kameran ljuger och att de är större i dagsljus m.m. ….kan du försöka lugna honom?

sarae: kan jag få ta någon av dessa bilder och lägga ut på min hemsida och skriva lite om detta?
#19 Ville verkligen ludde visa upp sin porrpung för hela världen? 
Skönt att det gick bra!
Lycka tll att ge Baytrilen.. Norpan beter sig som om jag försöker förgifta henne.
Sara

Ville hela världen verkligen se Ludde visa upp sin porrpung? 
#20 javisst, så länge du anger korrekt information om ingreppet så inte folk missuppfattar något ;)
#21 han har inget som helst att säga till om gällande detta, tack vare honom får jag äta nudlar :P
#22 mm fasar för detta…smakar verkligen tabletterna så illa?
#23 klart han ville..han e nyrakad å glad!

Jag vet inte, men jag får en vag känsla av att detta bara händer i illervärlden… matte visar glatt upp husdjurets nyrakad pung i extrem närbild på internet, och folk kollar faktiskt på det=p
hehehe yup….bara i illervärlden ;) för er som inte fått nog av luddes rakade pung så kommer vi att turnera runt landet och visa upp den på välvalda platser.

#2 måste man boka biljetter??? Belsebub är lite intresserad.
Lite nyfikna frågor kommer här :-) Hos vilken veterinär genomfördes det och vad hette veterinären? (kan vara bra att veta om det lyckades så finns det iaf en veterinär i sverige som genomfört denna operation för jag är inte så säker på om jag skulle låta mina illrar agera försökskanin) klippte eller knöt vetrinären sädesledarn?
#11 jag vet inte om det var menat som ett skämt eller allvar men att para så nära släktingar som halvsyskon är nog absolut inget att ens "testa" om Vasektomerad funkat eller ej. Det skulle vara mycket oansvarigt gjort då så nära släktingar kan få gryma följder på avlparna med inavel. Även om det skulle vara en medveten handling, då är tom en hona av okänd bakgrund ett bättre kort att "testa" på…
#28 Veterinären heter Karin Alström, på majornas smådjursklinik i gbg (namn på veterinärer borde ju vara ok, eller vad säger pul experterna?) Först ligerade hon självklart sädesledarna, och sedan kliptes de av. Någon måste ju våga ta första steget och våga vasektomera en hane, inget överskottsvara i sverige direkt, och eftersom jag planerar att ha mina djur okastrerade i framtide käns en egen V-hane som ett måste, ludde får faktiskt vara försöks kanin, men tro inte att detta inte har varit noga genomtänkt länge.
#11 Var skrev jag att ludde skulle testas på dweia? Läser du #0 så ser du att jag letar testobjekt. Det skulle jag inte göra om jag själv hade ett. Själv läste jag att han skulle testat på stitch..men men ;)
#29 jag citerar det som fick mig att tro att du ev tänkte testa dem två: Men som sagt, ludde måste testas på någon, och det borde ju vara jag som tar risken.
#30 ja, jag borde vara den som tar risken…så känns det, konstigt men sant. Men eftersom jag inte har någon obesläktad hona så kan det i dagsläget inte bli så, men jag skulle vilja vara den som tog risken.

#29: att nämna veterinären under de omständigheterna ska inte vara något brått emot PUL.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#32 hoppades nästan på det..men jag hänger inte själv med i svängarna där ;)
Aha, du fick tabletter, Norp fick flytande och ja, det smakar riktigt beskt.
Eftersom hon betedde sig så hysteriskt varje gång hon fick medicin smakade jag på det själv och det var verkligen ischligt.
Sara
#34 ooh modigt gjort ;) Yup tabletter var det här…så det borde ju gå lättare, bara att krossa å bland i maten
Ja tabletter är bättre.. Fast jag tror jag fick flytande för att det är mer lättsmält än tabletter.
Sara

elliott fick baytril i somras när han hade analsäcksinflamation. Det kan inte vara gott det… han såg så lidande ut. Sen tålde han inte att få det som injektion, svullnade och började tappa päls… huh, hemska saker
Nu har det snart gått 10 dagar sen ludde vasektomerades…och ingen verkar må bättre än han. Såret läker fint och imorgon plockar vi bort stygnen, men det där med 6 veckors kontemplation, meditation samt avhållsamhet var iaf inget som passade ludde. Han har farit runt här hemma som en tok, hormoner högt och lågt, och nyaste våldtäkts offret är buffy, som nu packat väskan och bokat flyg till bahamas.
Stackars lilla oskyldiga Buffy.. hon som är en sån vän varelse.. *asg* har nånstans hört "what goes around comes around"..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#39 hehe precis vad jag säger till henne varje dag. Hon bankar skiten ur dweia, då hivar jag in henne till ludde, där hon genast får pisk å e ynklig, då räddar jag henne och sätter henne hos dweia som hon direkt ger sig på…visst är hon en ljuvlig liten sak min lilla buffy?

buuuuffyyyyy kom till tant hanna!! du får bo i min tröja
just nu e hon ena sekunden till salu, väldigt billigt..i nästa så tycker matte såååå synd om henne

jag ringer när hon är pestig så räknar jag med att hon kommer med posten några dagar senare
låter som en plan..men se till att vara snabb på luren..för här går hon från ljuvlig till pestig och tillbaka igen på 3 minuter blankt

går hon till ljuvlig hänger jag såklart kvar tills hon är pestig=p
hehe kanon!