Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 231 ggr
Stotte
0

Vacc av iller

Hejsan allesammans.

Har en liten fråga angående ifall man skulle köpa eller ta en omplacerings iller som inte är vaccinerad. Vad kostar det samt hur ofta behöver man göra det? 

Tack på förhand.

sarae
0

hej!

Vaccinerar gör man i dagsläget med febrivac dist, ocg för det vaccinet så gäller det att man vaccinerar en gång per år. Vd det kostar däremot varierar mycket beroende på vart man gör det. Jag har hört priser mellan 200-650 kr

Faxlin
0

Du vaccinerar illern en gång per år. Hur mycket det kostar skiljer sig otroligt mycket mellan olika veterinärer. För att få reda på vad som gäller i din närhet måste du ringa runt och fråga. Men man kan tjäna hundralappar på att ringa runt och begära prisuppgifter.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Stotte
0

Kalas tack för snabbt svar! =)

Ceciliaolucifer
0

En spruta behövs bara! En varje år. Kostar runt 350 kr.

Jag ser inga problem med att den inte är vaccinerad, värre om den inte är försäkrad! Men självfallet ska den vaccineras. Jag menar bara att det i första hand är viktigt att den är försäkrad och prioritet nummer två är att vaccinera. Tycker jag ;) Båda dessa saker är lätt fixat.

Förlåt om det blev lite rörigt! :)

FerretCrow
0

jag fick även höra nu hos vetten att du inte längre behöver ta en valpspruta på dom när dom är små utan man tar fabrivac dist direkt=)

Faxlin
0

#5: De har aldrig fått någon speciell valpspruta.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#6 jo vissa vaccinerar först innan valpen är 10 veckor och sen vaccinerar igen men det behöver man inte nu

Stotte
0

Försäkring kommer självfallet finnas. =) men ca 200-500:- per år vilket inte är mycket pengar.

Tack för alla svar.

Faxlin
0

#7: Aha det var så du menade. Men man vaccinerade inte före 10 veckor förrut heller om det inte var så att föräldrarna var ovaccinerade. Men dock så gällde det hela tiden två sprutor med en månads mellanrum med förra veccinet. Numera behövs bara en såvida den inte tas före tio veckor.

Audiatur et altera pars

sarae
0

#8 finns tyvärr bara en iller försäkring. det är hos agria och den kostar ca 450 för bara vet. vård och 550 om man vill ha livförsäkring

FerretCrow
0

#9 nej vetten i sundsvall sa att dom precis fått vet att fabrivac kunde du ta under 10 veckor och det behövdes då inte tas igen sedan. för vi pratade om det då jag ska dit med mina valpar kanske.

[tiiia]
0

#10 Vi fick betala 650 för vet+livförsäkring. utan livs skulle den kosta 550kr. Eller har de sänkt nyligen?

Faxlin
0

#11: Ja kolla upp det. Då det är vad tillverkarna säger och SVA säger om febrivacen så känns det lite underligt. Man hojta till om vad de säger.

Audiatur et altera pars

sarae
0

#12 hmm det kna nog stämma…jag har massa rabatter och så så det kan ju vara det

sarae
0

Tar man febrivac Dist INNAN 10 veckors ålder måste man omvaccinera igen vid ca 12 (elelr ja en månad senare) vaccinerar man vid 10 så behöver man inte ge en ny spruta föräns 1 år senare

Sara
0

Har man bara en eller två illrar och nytecknar försäkring så kostar varje försäkring 515:- + 150:- i liv.

Sara

skrollan
0

#12 det håller jag med om. Belv lite orolig där, och funderade om jag hade livförsäkring utan att veta om det sån fall :)