Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 3090 ggr
Sarah
0

Vegetariska recept

Eftersom jag har fördomar om hur djurvänner är så tror jag att alla djurvänner faktiskt vill äta lite mer vegetarisk mat. Men att det kan vara svårt att komma på nya recept med mera. Därför tänkte jag hjälpa till lite och desutom hoppas jag få nya tips själv. Hänsynsfullt ber jag er att inte lägga upp recept som innehåller djur.

Själv har jag inga extakta mått i imna recept utan lagar alltid på måfå. Hoppas att det är ok.

Sarah
0

Här kommer min favoritsallad som jag i princip äter till lunch varje dag för tillfället.

Grov Bulgur, Röd Quinoa, mycket mörkgröna blad så som färsk spenat, ruccola, machésallat, med fler, majs, bönor, hackade grönsaker (de jag har hemma för tillfället) gärna lite tofu och solrosfrön och avokado i. Det blandar jag ihop i en stor skål och häller på fransk dressing (pulver som blandas med olivolja och lite vinäger) och ställer in i kylen. Nyttig som attan och god som bara den. Räcker i flera dagar för mig.

Ronja_Iris
0

Jag gör linsbullar, (så runda de nu blir) med ris i mitten.

Koka riset… svalna

Gör linsfärsen, baka in riset i bullarna och stek som vanligt. Jag severar med ugnsbakt potatis, morot o kålrot. med grönsaker. + sås efter smak =) lycka till

Sarah
0

Soppa till kalla vinterdagar.

Koka upp röda linser i önskad mängd tillsammans med potatis, lök och vitlök i grönsaksbuljong. Häll på lite majs och purjolök då koktiden nästan är klar. Krydda med salt, peppar och hel anis.

Sarah
0

Ronja, hur gör du färsen?

Alwyn
0

Ja precis #4! Hur? :o)

Ronja_Iris
0

jag har 2 kokta potatisar, ett ägg, 3 dl kokta linser och salt o peppar… sen kan det bli för löst eller tjockt, man får testa sig fram till bästa konsistensen. (Jag brukar ha i 2 ägg, de håller formen bättre då)

(helt otroligt att jag har det i huvvet, eller hur?)

klarsferrets
0

purjo löks låda

4-5 purjo lök

3 st ägg

3 mat vetemöj

3 dl mjölk

Ansa och skär skivor av purjolöken , lägg dom i en kastrull med vatten o låt dom sjuda tills dom är mjuka .                                                                                                                                                   Gör under tiden smeten   därefter smörjer du en ungs form .                                                                                                      Lägg den färdig kokta purjolöken i botten och häll över smeten , ställ formen i mitten av ugnen tills den fått en ljus brun färg och är torr

inuti.   250g                                                                                                                                                                                               Servera gärna en lätt sallad till  dryck vatten eller öl.

Sara
0

Bra tråd!

Fast jag har ett problem.. Avskyr tofu och andra veg.färser. Mår illa av konsistensen på bönor, linset, kokta rotfrukter och potatis, bulgur och couscous.

Så när jag äter vegetariskt blir det ofta morötter, sallad, tomat, paprika, gurka..

Tycker jag inte smaken och konsistensen är god så kan jag inte äta det. Jag får kväljningar. Så oftast äter jag mackor, mackor och mackor..

Sara

[tiiia]
0

kan annars tipsa om boken "vegetarisk mat" som finns att köpa på bokia för 99kr, (kostade iaf det när jag köpte den), den är ca 250 sidor tjock och det finns hur mkt goda recept som helst i den :)

Sarah
0

Jatar att läsa receptböcker… ;) samlar på mig hur mycket som helst. Har varit veg i tio år så det är en del ;)

Nettan
0

Jag brukar göra en mungbönsröra som är otroligt god. Jag varierar lite vad jag har i.

I helgen hade jag i quinoa, mungbönor, röda linser, matvete och hirs.

Detta kokar jag enligt anvisningarna på paketen och blandar med en vinägrett. Den gör jag av:
1 del vitvins vinäger
2 delar rapsolja
3 delar vatten

I vinägretten blandar jag antingen i en påse med salladskryddor av olika slag (knorrs italienska är god) eller persillade kryddor.

Vinägretten blandas i medans grönsakerna är varma. Sedan får det stå och svalna och sugas in i grönsaksröran.

Innan jag ska äta så blandar jag gärna i lite paprika, sockerärtor och andra goda grönsaker.

klarsferrets
0

vitkåls mos

1 st stor vikål på c:a 2.5 kg

1 kg potatis

salt peppar

Tag bort den grova delen i mitten av vitkålen . Dela den i 6 eller 8 bitar lägg den i en stor gryta ( gärna tryck kokare det tar kortare tid då ) som det är vatten o röd vins vinäger ivattnet måste koka inann du lägger i vti kålen  kokas i 10 min. Ställ tryck kokaren på grönsaker . där efter tar du upp vit kålen o låter den rina av ordentligt du måste oxå tvätta av vitkålen ordentligt så du inte har röd vins smaken kvar o detta gör du i kallt vatten.  Skölj med varm vatten ur grytan ordentligt. Där efter tillsätter du kall vatten o tillsätter salt o peppar därefter läger du i vitkålen som har fått rina av ordentligt och den skalade potatisen och där efter sätter du på locket  på tryck kokaren . När det börjar att pysa från den så tar det 10 min efter det är den färdig . Häll av vattnet och pasera allt i grytan till mos .                                                                                                        servera gärna med en kall sallad                                                        Detta går även att frysas in

klarsferrets
0

Efter rätt med pumpa.

1 kg pumpa kött

4 st ägg

1.5 dl socker

5 dl gräddmjölk

4 msk vetmjöl

200 ge sötmandel & 10-15 bitter mandel som grov males

Gröp ur pumpaqn  o tag bort alla kärnor. förväll den en stund låt den sedan rinna av.   Under tiden vispat du ägg o socker .     Blanda i allt sammans sedan i en bunke o blanda väl häll upp i aluminium formar som du sedan kan frysa . En uppskattad efterrätt.
250 g tills den fått fin färg

Abstinens
0

Jag och min polare brukar göra en gryta/soppa med det bvi har, men som bas har vi alltid kokosmjölk, chili och ingefära, sen brukar vi lägga i majs, bönor, linser (röda eller gröna), purjolök och paprika, men det mesta går att ha i :) Har funderat länge på att ha i lite lime men har aldrig blivit av, supergott iaf =)

ViktorMarina
0

jättebra tråd, har precis bestämt mig slutgiltigt för att bli vegetarian och har helt tomt i huvudet på bra recept, så det här var toppen :D

Sarah
0

Enkel linsgryta som passar bra till fullkornspasta…

Koka upp gröna linser i grönsaksbuljong. När de är klara, lägg i krossade tomater (gärna vitlöks) lite sambal olek, salt peppar och exempelvis körvel. Kan bytas ut mot ex baslika. Krydda efter smak och häll i soyagrädde i slutet.

Sarah
0

När kylen är full av halva grönsaker och sånt som riskerar att bli gammalt brukar jag steka upp det tillsammans med bönor eller tofu i lök, vitlök, och bladgrönsaker. Krydda med sambal olek, och stek pepperoni i. Häll i tomatpure och ät till fullkornspasta eller råris som ex. Jag brukar blana ihop allt med fullkornspasta till en varm pastasallad.

smurfb
0

Tycker quornfärs e goast helt klart. Fast den innehåller iofs ägg. Såna där blåbandfärser är väl rätt okej om man har brått.

tessa
0

Vilken underbar tråd! =) Som den mycket matglada vegan jag är så är detta kalas!! - Ttyvärr är jag själv attans dålig på att laga mat såjag  vete tusan vad jag skulle kunna bidra med för recept här… *funderar*

kanske får inspiration om jag testar något av era recept =)

sarae
0

verkligen en bra tråd! E själv en katastrof i köket. Men min klassiska lunch sallad klarar jag faktikst av:

• bulgur
  • tomater
  • scharlottenlök
  • broccoli
  • olivolja
  • salt & peppar

kokar bulgur ihop med en hackad lök. Skålla tomaterna och skär dem i bitar. Ta bort fruktköttet. Sedan marineras tomaterna i olivolja, flingsalt och peppar. Koka broccolin knaprig. Blanda ihop grönsakerna med bulguren. Kan ätas både ljummen å kall. Super gott!

Lotta_A
0

Jag provade att göra vegetarisk korvstroganoff härom dagen! Vart smaskens :)

Stek skivad lök och tomatpuré.
Sen skär man upp sojakorv och steker i samma stekpanna som löken.
Häll på lite mer tomatpuré om det behövs.
Lägg i creme fraich och lite vatten.
Smaka av med salt och peppar!

Detta är supergott till ris. 

Bra tråd förresten :)

Robinsnel
0

#11 Den såg jättegod ut på mässan! Den ska provas här hemma, väldigt nyttig också.

Sushi utan stackars fiskar:

Sushiris (eller annat klibbigt ris)

NoriBlad (algerna)

Sojasås 

Wasabipasta 

Avokado

Gurka 

Sojaost (eller vanlig ost om ni känner för det..)

Koka riset enl. instr. strimla Gurka, avokado och sojaost. Sprid ris på ett ark Nori (lämna 3-4 cm utmed en kant där den ska fästas), lägg gurka, avokado o sojaost och rulla ihop. Gör rullar tills riset är slut. Lägg dem med skarven ner så fäster den. Skär lagom stora bitar. Ät med wasabi och doppa i soja. GOTT!

JossanH
0

#21 liknande brukar jag göra!! blir kalasgott! faktiskt ända gången som jag verkligen gillar sojakorven.. =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessa
0

#21: Vad kul! =) Jjag åt vegansk korvstroganoff ("sojastroganoff") så sent som imorse. Min mamma lagar underbart god mat och jag älskar verkligen korv stroganoff, så nu har jag ätit det i två dagar. För att göra den vegansk kan man använda sojamjölk/sojagrädde och sojabitar istället för sojakorv, eller vegansk korv. - mmm, smakar precis som den alltid har gjort… =) Samma sak med mammas veganska kålpudding. Jag vet nog ingen rätt - som jag gillar - som inte går att göra vegansk.. =)

Sarah
0

Har levt på lins alternativt kikärtsbiffar några dagar nu… Koka de baljväxter du vill basera biffen på, blanda i matberedaren med lök, färska kryddor i mängder, salt, peppar och ex sambal olek. Använd soyagrädde för att få smeten lite lösare och stek sen i ex kallpressad raps eller solsosolja för bra omega 3 fett. Kan vara lite svårt att få den att sitta ihop utan ägg, men de ska ju ändå gå sönder när man äter dem.

Till biffarna har jag ätit broccoligratäng gjord på soyagrädde och mjölkfritt smör. Sallad gjord på hackad persilja, granatäpple och sockerärtskidor. Gärna någon mer färsk grönsak till.

Sarah
0

Ugnsbakade grönsaker och tofu… in i ugnen i stora bitar, häll på olivolja, rosmarine, citron och vitlök. Låt inte grönisarna bli för mjuka. Anv ex Tofu, zuchini, aubergine, paprika, potatis, sötpotatis, tomat… mfl

Robinsnel
0

god ide! Har aldrig gjort tofu i ugn.. rosmarin är gott..

HannaM
0

Hirsbiffar!

Skölj 2,5 dl hirs i kokande vatten.

Koka upp en halv liter vatten med en buljongtärning eller lite goda kryddor, häll i hirs och koka i tio minuter. Eftersväll i Ca 15 minuter.

Sen blandar man hirs med 2 ägg (eller ett gäng kokta potatisar för veganer) lite lök och sen geggar man ihop det till små biffar och steker. Jag brukar slänga i lite gröna linser och sesamfrön också.

Ät med en GOD tomatsås av något slag och broccoli!

Fluffpuff365
0

Saghetti och cournfärs. Eller lasagne gjort på courne. MUMS!

Theres
0

lassange gjord på keso är mumma :D

golf.ifokus.se

Malin-A
0

strimla potatis i tjocklek med pommfrites ite tjockare, sen lägg på lite hackad rödlök, morötter, svamp ja lite vad du känner för och häll på lite olja efter smak, ta o rör runt allting så oljan kommer på allt,  in med plåten i ugnen på 200 grader tills allt är mjukt o klart, tror d brukar ta 20 min nått sånt..  så kan man äta macka o någon god sallad till jag brukar ha lite bearnesås (stavning ?!) till… jätte gott.. o en massa salt också.. jag e inte så bra på att skriva ner recept men ni förstår säkert grundtanken =D just ja, skalet på potatisen brukar jag behålla på, potatisen håller ihop lite bättre då.. =D

Sarah
0

Palsternackssoppa… riv önskad mängd palsternacka och koka i grönsaksbuljong. Ha så myclet palsternacka att soppan blir tjock. Koka tills pallisen blir mjuk och nästan sönderkokt. Krydda med muskot i mängder. Blanda i soyagrädde och ät till grovt mörkt bröd. Mums.

Sarah
0

Bulgurpaella. Jag äter inte vitt ris så jag brukar göra paella på grov bulgur istället. Koka upp bulgur i saffran. Under tiden, stek upp lök, paprika, tofu, kronärtskockor, bönor, oliver, zuchini eller andra roliga grönsaker. Stek dem i vitlök, och tomatpuré och sambal olek. Häll i bulguren i grönsakerna och blanda. Ha i lite mer tomatpuré om det blir tort.

Till paellan brukar jag göra en aubergineröra. "Rök" auberginen i ugnen till den säckar ihop. MIxa den med soyayoughurt, vitlök, olivolja, salt och peppar.

Sarah
0

Vill bara påpeka att man bör steka i kallpresad solrosolja eller rapsolja för att få en bra omega 3 sammansättning.

Robinsnel
0

mkt simpel, men ändå rätt bra, lunch av det jag hade hemma:

2 rivna morötter (små, annars en stor)

en näve alfa-alfa groddar 

1 tomat i bitar

1 burk kikärtor (kanske inte hela om du inte orkar..)

Lägg allt i en djup tallrik och ös på med peppar och örtsalt efter smak, häll sedan lite balsamvinäger och olivolja på.. Voila! Smaskens. Tid (laga o äta) 15 min?

Sarah
0

Sötpotatismos…. istället för vanlig potatismos. Mycket nyttigare. Koka och mosa… behövs inte ngt smör eller kryddor till. Annars gör som vanligt potatismos men slipp de snabba kolhydraterna i potatis. Whoeee.

Sarah
0

Idag blev det paj till lunch… Botten: 125g mjölkfritt margarin, 1 dl vetemjöl, 1 dl sojamjöl ½dl majsmjöl och ½ dl rågmjöl… det som fanns hemma helt enkelt. In i ugnen för att stelna en liten stund. Utbakad såklart. Fyllningen blev idag: Kidneybönor, tofu, majs, spenat och lite bulgur jag hade som var färdig. Lagade det i sweet-chilisås, tomatpure, tartex, soyagrägge, sambal olek och salt. Häll i formen och sen in i ugnen tills det ser färdigt ut… ca 225 grader i 20  min. Låt svalna. Annars är det svårt att få den att stelna ordentligt. Sen går den att värma upp igen. Lite meckigt tyvärr. soyagrädden och tartexen får den att stelna.

cannaydia
0

jag är soppfreak dåra *suprise* en god soppa…avocadosoppa, testade det alldeles nyligen faktiskt =)

2avocado, 1-2dl creamfrech, 5-7dl grönsaksbuljonvatten, några droppar lime/citron, gärna lite hackad gräslök o vitlöksklyftor. Mixa, serveras varm eller kall, väldigt fluffig och mättande =)

Fyllda paprikor/tomater e också mums, blanda lök(fräst), svamp (gärna färsk), ris, hackade nötter/mandel. Ev lite krossade tomater att fylla ut innehållet med och kanske hackad vitlök?! =)

Vegetarisk lasagne är också en 100poängare!

Enomia
0

Vår favoritsnabbmat är hur enkel som helst:

Koka bulgur. När den har ett par minuter kvar(nästan allt vatten är borta) så slänger vi i en grönsaksbuljongstärning, sedan häller vi på Alpro soyagrädde. Sedan käkar vi lite goda grönsaker till gärna ruccola.  Kör samma race med Quinoa.

Vi kör också rotfruktslåda:

Sötpotatis, palsternacka, rotselleri, morot, vitlök, lök, purjo och Cashewnötter. I en form ringla över olivolja. Brukar koka 1 dl buljong och hälla över mot slutet. Sen kommer den fantastiska sojagrädden mot slutet, bara en eller två dl brukar göra susen. Kryddor såsom curry brukar fungera bra.

KidneyBönor brukar vi göra "refried" såsom i Mexico. Olivolja, fräs lök vitlök och sedan i med bönorna. Salta peppra. Mosa bönorna allteftersom och tillsätt vatten lite då och då. Man ska få en slags gröt till slut. Gärna i med någon chilipasta eller färsk chili. Som allt annat blir det gott med lite soyagrädde mot slutet.

Tillsätter man ketchup eller tomatpuré kan man göra detta till en sorts pastasås 

Annars är "refried beans" en nyttig "sidedish" som fungerar till det mesta.

Enchilladas:

Mer tex-mex: Fräs bladspenat(fryst eller färsk men inte hackad), tillsätt 1 tsk kanel för varje 200 g. Salta peppra. Kanel är en elakt dominant krydda, så det är viktigt att smaka av allteftersom. Lyft bort spenaten och börja på quornfärsen. Stek som vanligt, tillsätt chilipasta, salt, peppar, lite oregano och eller koriander, buljong, och sojagrädde. I med spenaten mot slutet.

Ta färsen och lägg i tortillabröd, rulla dem och lägg dem i en form, med skaren nedåt. Häll köpt tacosalsa över dem. Lägg över riven ost. 220 grader ca 20 minuter eller tills de ser färdiga ut. Jättegott!

Enomia

ferretgirl
0

Jag har ett recept på potatis och purjolökssoppa som är jätte god.

För 4 - 6 port.

• 2 stor purjolök eller 4 små

• ca 500- 800 gr potatis i ca 1 cm skivor

• 8 dl vatten (ska täcka precis)

• 2 buljong tärningar av något slag

• salt och grovmalen svartpeppar efter smak

• klippt persilja

• (för er som vill, så kan man ha i korv av vilken sort som hellst).

• Rensa och skölj purjon, och skär den i ca ½ cm skivor. Skala och skär potatisen i ca 1 cm breda skivor, för att få extra smak så kan du först "bryna till" purjon lite och där efter hälla på potatisen. Häll på vatten så att det lite mer än täcker potatisen och purjon, och lägg i buljong- tärningar. Koka tills potatisen är nästan mjuk, salta och peppra efter smak. (Ni som vill, kan ca 10-15 min innan allt är klart lägga i korv av något slag).

• När soppan är klar, så kan du antingen servera den som den är, eller göra den på danskt vis och köra den i en mixer så att du får en slät soppa, för att få mjukare smak då, så kan du ha matlagningsgrädde och reda upp den med. Jag fördrar att ha den som den är.

• Servera gärna ett vitlöksbröd och en sallad till.

Sarah
0

Jag kanske är kinkig, men jag skulle uppskatta att man INTE lägger in förslag om kött i maten… ex korv. Det här är en vegetarisk recepttråd. Inte meningen att låta grinig.

Sarah
0

Lunchen för idag… blomkålsgryta.

Stek upp lök, blomkål, kidneybönor och ev tofu. Riv gärna ner morötter för att fylla ut lite. Smula ner grönsaksbuljongtärningar och häll på tomatpure och lite krossade tomater. Krydda rikligt med oregano och ät till ec sötmotatismos.

HannaM
0

fräs purjolök och vitlök i en gryta, när det mjuknat häll på krossade tomater. Släng i en buljongtärning, lite vatten, cayennepeppar och chilipulver. Koka det en stund, ha sen i rivna morötter, paprika, champinjoner, sojabönor och kikärtor. Koka en stund och smaka av. Rör ner matlagingsyoghurt eller liknande (sojagrädde, creme fraiche…) och servera med pasta eller nått annat.

ferretgirl
0

Det var därför jag skrev för DEN SOM VILL HA DE I. Det är så jag har fått receptet själv. När jag den soppan, så har jag bara i purjo, potatis, bulljongtärning som är gjort på grönsaker och persiljan. Men ibland har man gäster som vill ha annorlunda än vad jag vill ha, och då kan man som sagt lägga i någon korv eller koka vid sidan om om man vill det. MAN BEHÖVER INTE HA I KORVEN.

sarae
0

#41 ett tips är att du skriver "Recept- vegetariskt" i rubriken, på såvis blir det inga "missförstånd", men att lägga in förslag inom parantes för oss som inte är vegetarianer tycker jag inte e så fel.

Sarah
0

Det står i inledningen att jag hänsynsfullt ber er att inte lägga in recept som innehåller djur. Som jag skrev, menar inte att låta grinig.

sarae
0

sa inte att du var grinig ;) men även jag har vart här inne å kollat efter "vanliga recept", utan att läsa #0 ;)

Sarah
0

Lägger man in ett recept och skriver med kött inom parantes så har man förmodligen läst inledningen… Ferretgirl, ledsen att det blev ett sånt ståhej, menar inte att hänga ut dig nu.

Sarae jag hoppas att du hittat recept och ideer som har fungerat trots att det inte varit kött i dem. Det kommer fler.

Sarah
0

Nu får den heta vegetariska recept istället…

Faxlin
0

Har fixat överskriften på den. Så nu bör vi undvika missförstånd.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

Skrattande yup det har jag gjort ;) ska bara lära mig hur köket funkar först hehehe

ferretgirl
0

Ingen fara Knubbs, sånt bryr jag mig inte om. Och jag känner mig inte uthängd för det.

HannaM
0

för alla som äter mjölkprodukter… paj med keso, fetaost, kikärtor, soltorkade tomater, paprika (mycket) och vanliga tomater var GOTT…

sen en utan mjölksaker, bulgur (eller couscous) rivna morötter, haricots vertes, tomater, zuchini, purjolök, sojabönor, vitlök och solrosfrön.

koka bulguren, stek zuchinin och purjolöken med vitlök. rosta sen börnorna i en het panna med lite olja och cayennepeppar+spiskummin och sen till sist med bara olja, solrosfröna… resten ska skäras i lagom bitar, sen är det bar aatt blanda allt och äta

Enomia
0

Vi upptäckte något som ger en väldigt kraftig och god smak till de flesta rätter; "Tryffelolja" kostade 40 kr för kanske 20cl, rätt dyrt men det behövs inte många droppar för att sätta piff på rätter.

Någon annan som provat tryffelolja och har idéer hur man kan använda den?

Vi försöker äta så vegetariskt vi kan (förutom fisk) men sojabönor har vi inte lyckats få till så att de smakar något vidare, sojagrädde däremot är smaskens!

Mvh Enomia

Sarah
0

#54 Hmm, ska prova. Klarar inte svamp över lag men det lät spännande.

Ha ha, sojabönor har jag inte ätit sen jag var 17 typ. De är ju läbbiga. Däremot brukar en vän till mig rosta dem i ugnen efter kokning och sen äta som snacks. Kryddade med ngt såklart.

Enomia
0

Knubbs, nä svamp är sällan gott, men torkad karljohan har vi lyckats få i oss. Tryffelolja smakar inte direkt svamp trots att det innehåller tryffel(svamp). Vi var tvungna att prova tryffelolja för att vi inte gillar svamp och för att tryffel är så omtalat.

Mvh Enomia

Aelsklinn
0

Min bäste lasagne!

Man behöver:

Lasagneplattor

En god tomatsås (gärna med morötter och selleri som bas, då blir det jättesmakrikt och väldigt krämigt om man mixar den)

1/2-1 burk små bönor (t.ex. svarta el black-eye)

Ett paket fryst bladspenat, ca 400g (viktigt att det ej är hackad spenat, det hade jag en gång och det vart inte så lyckat :P)

2 paket keso, smaksatt med oliver och fetaost (finns färdig i affären)

En liten squash

Några tomater

Massa riven parmesan

En svkätt mjölk 

Gör såhär: Gör den goda tomatsåsen, mixa den gärna så blir det krämigare. Blanda sedan i bönorna. Tina spenaten och krama ur så mycket vatten som det går ur den, och blanda sedan med keson, salta och peppra. Varva sedan tomatsås, lasagneplattor och spenatblandningen i en form. Börja och sluta med tomatsås. Lägg sedan skivad squash och skivad tomat omlott (kanske i ett fint mönster?) överst på lasagnen och strö över rikligt med parmesan. Häll på en svätt mjölk i kanskterna; torr lasagne är fruktansvärt! (Hellre för blöt än för torr säger jag!) Hyss in i ugnen ca 30-40 min eller tills lasagneplattorna känns genomkokta. Mums!

Både supergott och nyttigt!

Obscent
0

Måste bara tipsa om http://vegania.mine.nu/, massvis av recept helt gratis :)

Sarah
0
Theres
0

Spagetti med tomatsås med linser i :P

golf.ifokus.se

Sara
0

Tack för putten

Sara

Fruttisen
0

Bästa vegetariska tipset jag kan ge egentligen är att våga krydda! Vegetariska rätter är ofta fattiga på fett och en ihoprörd böngegga är inte särskilt aptitlig för någon…men med en liten starkare kryddning än vanligt blir det super! :)

torchi
0

#8: En av mina vänner hade samma problem som dig; extrem kinkighet/matfobi, hon åt också i princip bara mackor. Sen började hon jobba på ett kafe där de serverade veganmat, sakta men säkert började hon smaka försiktigt på maten som hon själv lagat och i dag är hon helt och hållet vegan, trots att hon för något år sedan bara kunde äta kött, bröd, ost och paprika! Jag menar inte att du borde bli vegan men ville bara berätta denna anekdot för att säga att det finns hopp om att bli av med extrem kinkighet även för de värst drabbade.

torchi
0

Vill också bidra till denna tråd med ett recept för alla latmaskar/tidspressade som älskar stark mat. Refritosen kan användas istället för taco-färs, på smörgås eller som sidorätt. t.o.m god kall!

"Snabb-refritos"

1 korv färdigkokta bruna bönor

1 lök, hackad

vitlöksklyftor, pressade (valfritt antal)

hackad, färsk chili (valfritt antal) 

kryddor: tacokrydda (alt. spiskummin, svartpeppar, salt, paprikapulver), 1msk worchestersås, 1msk liquid smoke.

Gör såhär: Fräs lök, vitlök, chili, tillsätt sedan bruna bönorna och kryddor. Puttra i typ 10 min på medelvärme, rör om så det inte bränns.

torchi
0

ooops, glömde visst påpeka att man ska steka i olja, men det kanske är självklart… såg också att Enomia redan skrivit recept på refried beans i nr 39. Liquid smoke och den sötsliskiga röran som finns i bön"korven" gör dock att dessa två recept smakar helt olika (båda är gott!).

torchi
0

ooops igen, kom på att worchestersås innehåller små mängder fisk om jag inte minns fel…sorry! Det går lika bra utan, typ med grönsaksfond eller dylikt istället… Generad (bortgjord)