Äter bara pedigree
Hej,
Min lilla illerpojk äter BARA pedigree hundfoder ,
han vägrar äta något annat . Någon sa att de va farligt , är de de ?
Bra skulle jag inte säga att det är. för lite protein och för mycket kolhudrater och fibrer. Prova att vänja över honom på ett bra foder sakta men säkert….börja blanda in bra foder i det han äter, och blanda successivt i mer och mer. Eller så kör du den hårda metoden och tar bort pedigreen och låter honom gå hungrig tills han äter det andra. Att fortsätta gå på pedigree kan ge allvarliga konsekvenser.
påpekar direkt att jag inte är jättekunnig om exakt vilken näring som skall anpassas till iller, MEN har däremot kunskap om hund och kattfoder och dess kvalitè och pedigree är näringsfattigt och rent ut sagt dåligt om man jämför med andra märken. Jämför man generellt hund med katt foder så håller kattfodret högre kvalitè, men finns klart bättre än pedigreé, så som= Hills, Royal Canin, Eukanuba, Pro Plan men vassast kanske är 1:st choice.
Detta som generell överblick, sett till procentuellt protein innehåll eller kolhydrater etc finns lite olika beroende vilken slags foder man tar i respektive märke. (brukar ha lite olika)
Mvh

Ja jag skulle sträcka mig så lånt att säga att det är farligt. Illern behövr taurin i sin mat, det finns inte i hundmat.
Så ge honom inget val. Ta bort hundmaten och ge bara av illerfoder eller kattunge foder av högkvalite. Låt honom inte fortsätta med hundmaten.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Totalvägrar han så skulle jag blöta fodret och blanda ihop med illerfoder i början.
Sara