Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 782 ggr
skitminken
0

Stamtavla

Tänkte bara höra mej för gällande stamtavlor.

Jag har hört att albinos inte är en "riktig" ras.

Så om man parar en pastell och en albino, och det blir en pastellfärgad iller, då är den ju inte renrasig, den blir ju inte pastell utan en blandning då ju. Hur kan då en sådan iller få ha stamtavla?!

Är jag helt ute och cyklar gällande detta?!

LinLin
0

Illern i sig är ju en ras. Färgerna spelar ingen roll.
Och en illerstamtavla visar enbart förfäder, den har ingen annan betydelse.

sarae
0

det finns inga raser inom iller…eller ja det finns ju vild och tam. Däremot så finns det ju färg, precis som att det finns hundar i olika färger etc. Och det gör dem ju inte mindre "renrasiga" (om nu inte rasen har en typ färg såklart)

Albino är en naturlig mutation, vilket alltså innebär att en albino kan dyka upp i vilken parningskombination som helst, MEN självklart så ökar chanserna för albino avkomma om det finns fler i släkten som är albino, eller om man parar två albino illrar (då får man i princip bara albinos eftersom albino genen är reccessiv) Sen är det ju som så, att en albino iller är ju inte "ofärgad" eller "otecknad", rent genetiskt bär även de på en färg, men den genmutation som uppstår vid albinism, gör så att färgen "döljs" och då inte syns, men i grund och botten så kan en albino iller te.x vara viltfärgad med en vit haklapp rent genetiskt, och vid avel så ärver ju avkomman ungefär hälften av mamman och hälften av pappan. Är pappan albino, med tex enbart viltfärgat i stammen så är sannorlikheten stor att även han är en viltfärgad iller egentligen (men albinismen döljer det), och avkomman kommer då ärva både det viltfärgade samt den recessiva albino genen från pappan. Om albinismen sen slår igenom beror helt på om mamman även hon bär på albino anlag.

Faxlin
0

Ja här fanns inte mycket att tillägga. Riktigt bra svar ar redan getts. Hoppas det var svar på dina funderingar. Annars får du fråga mera.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Riktigt bra svar sarae!

sarae
0

tack. Glömde säga att genetik är ingen exakt vetenskap, iaf inte när det gäller illergenetik. Det finns alldeles för liten forsking om det, och tyvärr har ingen ännu gått igenom llrars genetiska kod för att se vad som är vad och varför. Så det här e bara förenklat, och saker och ting kan slå helt anorlunda ut. Så avel är alltid en chansning, man kan aldrig förutspå exakt resultat.

AlbaStiffler
0

En sak jag undrar på är varför det kommer sig att albinism är ett så vanligt inslag hos just illrar? är det för att de är så sönderavlade och så mycket inavel/avel med nära släkt?

Bland vanliga djur är det ju en raritet att det blir en albino, men bland illrar blir det ju ofta en/nån i varje kull. Nånstans måste det ju komma ifrån, dvs att man med flit avlat på albino med albino och på detta sätt fått fram massor med albinoillrar som delat med sig av sina albinogener till senare färgade illrar…

Själv tycker jag det är sjukt att avla på en albinoiller, det säger ju sig självt att de är på något sätt "defekta". Men det det sagt måste jag ändå motsäga mig själv eftersom jag ägt en albino och tycker de är supervackra. men jag skulle aldrig kommit på tanken att avla på den.

Finns det nån här som medvetet avlat på en albino och hur tänkte ni? Skulle vara intressant att höra… :)

Robinsnel
0

#6 japp det var en period på nittiotalet när man trodde att albinos var extra friska och långlivade. Då var det en del som avlade albino-albino i flera generationer. Efter fyra generationer av sådan avel får man hela kullar med albinos, så en del lär ju komma från dem illrarna…

Ceciliaolucifer
0

#6 Delar helt din åsikt.

Faxlin
0

#6; En albino iller är inte defekt. Inte på det sättet att det är skadligare att avla på dem än på en viltfärgad. Jag tycker det är lite fel att hänga upp sig på färger. Oavsett om det är viltfärgad eller inte. I dagens läge har det gått så långt att folk automatiskt tror att alla de viltfärgade är bra avelsmaterial. Så är det ju faktiskt inte. Det kan bli minst lika mycket fel när man avlar på färg på en viltfärgad som med en annan färg.
Således måste man gå ett steg längre. Att kolla sjukdomshistoriken. Och det är där stamtavlorna kan hjälpa till. Utan stamtavlor är det svårt att ha koll på sjukdomshistoriken.
Så enligt mig är inte en albino defekt. Och jag ser inga som helst hinder att använda en albino i avel med en annan färgad iller utan albinoanlag. Detta för att inte få en överexponering av den albanismiska genen. Men på ena sidan skadar den inte. Och har man således en frisk albino kan den tillföra gått i stammen.

Ps. Ska kanske tillägga att jag kanske inte borde ha svarat då jag inte använder albinon i min avel. :-)

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

#9 måste nog säga att jag inte fått den uppfattningen om vad folk tror… Alltså jag tycker inte folk verkar tro att bara det är viltfärgat är det bra avelsmaterial. Angående albinoillrars "defekter" (känsliga ögon, dålig hörsel osv..) verkar det råda delade meningar. Jag har fått lära mig att illrar är speciella just för att albinism hos dem inte medför några defekter, men många säger också att de har känsligare ögon osv… Vilken lära är rätt egentligen? Hur kan vi veta?

Angående färg är jag en av dem som tror på att det är hälsosammare att försöka avla bort depigmenteringar. Givetvis är en frisk stam förutsättning, men jag tycker det också är viktigt att selektera de bästa avelsillrarna ur kullarna, och jag tror inte att det är de "rutiga", eller tomtarna, i en kull med blandade färger… På så sätt är det inte alltid vettigt i mina ögon att avla på omplaceringar man kommit över av en slump liksom, det är ganska liten chans att de utgör den "bästa" avelsillern ur kullen.

AlbaStiffler
0

#9> Men hur kan man inte säga att en albino är defekt. Själv begreppet albino tyder ju på att något är defekt. Visst, många albinos kanske inte har så grova defekter, men det är ju åxå svårt att bevisa hur stora defekter den har. Tex med min Alba som var albino, hon såg dåligt, men det var svårt att säga hur dåligt då hennes andra sinnen var så starkt utvecklade.

Hur kan man avla på något man vet med största sannrlikhet får defekter, om än små?

Sen är det ju så som Robin säger, att risken att denna Albino man avlar på härstammar från led då de i generation efter generation bara avlade på albinos. Låter ju inte särskillt vettigt att avla på "sönderavlade" djur, om än några led senare… Visst, det är svårt att säga att inte alla illrar i sverige inte tillhör klassen "sönderavlade", men just vad gäller Albinos känns det som ett lite mer öppet kort.

Ja menar, i vilket annat djurslag (förutom råttavel, kaninavel och såna smådjur) avlar man på Albinos om man är seriös? Mjä… om man ska övertyga mig vill jag ha bättre argument! Flört

AlbaStiffler
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Albinism Lite info om Albinism.

Varför skulle albinoillar vara annorlunda än andra albinos? *undrar*

AlbaStiffler
0

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2523

En till matnyttig artikel om albinism bland djur. :)

Faxlin
0

#11: Jag är inte ute efter att övertyga någon faktiskt. Då jag själv inte använder albino i avel så ser jag ingen större anledning att lägga ner orken på att övertyga någon.
Detta med albanismen är som med många andra saker inom avel (ej enbart på iller). Det finns till och med ett bra ordspråk för detta med olikheterna om vad folk tycker.

Och om detta tviste de lärde. Skrattande

Men som sagt var, detta har diskuterats mycket tidigare så jag avstår denna gång. Så överlåter jag åt dem som använder albino i aveln att försöka övertyga Flört

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

:)

Sarah
0

Har det inte varit så att ex jägare ville ha vita illar så de syntes ordentligt?

sarae
0

#16 helt rätt! finns rätt mkt att läsa om albinons "uppkomst" (fel ord… popularitet?) på sidor från storbritanien.

Sarah
0

Sedan har det avlats på jaktiller mycket för att det ska vara så himla bra gener.

FerretCrow
0

#18 ja dom är ju tåligare då dom lever ute med mera

Sarah
0

De har bättre förutsättningar då de lever ute eftesom de inte utsätts för lika mycket skadligt som inneillrar. Men, de har inte bättre gener för det. Som ovan så har man avlat på albino för att få vita illrar som syns. De är sönderavlade. Det är inte bättre illrar då det kommer till att ha dem inomhus och ge dem torrfoder. Att de är friskare för att de lever ute betyder INTE bra gener.

FerretCrow
0

#20 jo men dom flesta farmare har mycket bra gener och friskare illrar en en hemma uppfödare tyvärr, därför många hemma uppfödare har börjat att låna farmares hanar till avel. men det finns ju farmare som inte ha koll på generna och stam men vissa som har det.

Sarah
0

Albinoerfarenheten visar att så inte alltid är fallet. Vilket var vad som diskuterades här. Skulle dock inte säga de flesta eftersom det är stort bortfall bland valpar som säljs och det därför inte går att veta. Men att det finns lymfom även hos farmarillrar och hjärtfel m.m det vet vi.

FerretCrow
0

#22 ja men alla jag vet av som jagar med iller och det är ett gäng dom har inte albinos iaf

zickan
0

men jakt iller bör väl minst av allt vara albino. en vit iller syns för enkelt. albino bör endast vara som sällskap. så är det med de flesta djur. albino har svårt att leva i friheten för de syns för bra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Robinsnel
0

En jaktiller lever långt ifrån i frihet. man har dem som regel i uteburar (som är alldeles för små för att vara lagliga) och de få gångerna de får vara med och jaga kanin blir de nerstoppade i en håla och snabbt upplockade så fort de kommer ut. Då är en vit iller en fördel ;)

FerretCrow
0

jo tyvärr lever ju dom flesta i en liten bur och får ingen social bit alls men det finns ju jägare som har sina inne och som sällskap oxå