Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 234 ggr
Robinsnel
0

Idé för bättre avelsdiskussion.

(Lika bra jag startar en egen tråd för detta)

Varför kan vi inte bara släppa lynchstämningen nån gång? Jag är säkert en av dem som bidragit till att det blivit så här, men 
på sistone surrar mina tankar lite på detta sätt när jag kikar på iFokus, och särskilt våra avelstrådar.

Det är inte olagligt att avla på ett par illrar helt utan känd bakgrund, om nån vill göra det så fine. Det är väl inte helt ovanligt bland katter och hundar. En sak är väl att jag som så många andra tycker illerstammen behöver förbättras, och då tror jag på vissa vägar. Men jag är också medveten om att det finns dem som tror på andra vägar än de jag tror på.. Som motsats-ex (till den vanligare uppfattningen) tar jag då nån som tror på att avla helt slumpat, släkt eller inte, rutig som symmetrisk…
Visst det finns indikationer och tydliga tecken på många saker, men vi kan inte veta så mkt med säkerhet inom illergenetik/avel va?

Jag skulle gärna se att även de uppfödare som avlar på "söta" illrar vågade delta i diskussionerna här inne.
Någon som förstår min poäng? Jag menar inte att vi ska sluta diskutera avel.
Jag vill självklart fortfarande att våra illrar ska bli äldre
och friskare än vad de är idag.
Vi kanske kan "lätta på uttrycken" lite så att det inte låter som att det bara finns ett accepterat sätt att avla på eller vissa kriterier man måste uppfylla för att ngn sorts elit ska klassa en uppfödare som "seriös"?
Missförstå mig eller tolka hur ni vill, men det vore kul om vi vore fler och kunde få fler perspektiv här inne.

cannaydia
0

_Vi kanske kan "lätta på uttrycken" lite så att det inte låter som att det bara finns ett accepterat sätt att avla på eller vissa kriterier man måste uppfylla för att ngn sorts elit ska klassa en uppfödare som "seriös"?
_Men Robin som det är idag är väl vi några stycken här med olika värderingar och tycken och det är därför aveltrådarna kan spåra ur för diskutionerna blir intensiva alla har så starka åsikter. och även om det skulle vara skoj att se lite nya uppfödare diskutera så är det lätt hänt att man som ny blir påflugen och får massa skit kastat mot sig ist för jag läser och hör -illervärlden har inte förändrats mkt på den biten under mina 4år som uppfödare…

Robinsnel
0

jag tycker att de som diskuterar här i regel alla har samma syn eller uppfattning om "bra" avel. Det är egentligen ganska små skillnader som vi använder hårda 
uttryck kring. Visst är illervärlden sig lik men kan vi inte då satsa på att sluta med påhopp och pajkastning?

FerretCrow
0

jag håller med dig robin. som du säger kommer man aldrig kunna få uppfödare som bara avlar för pengar eller för att illern är söt att sluta inte heller farmare. och som du skrev su djur utan stam som katt och hund avlas det på hela tiden, bara ljusst nu vet jag om tre kullar på katter som inte har någon bakrund men som ska till nya hem. och detta är i det lilla grannskapet vi har ute i skogen=)

Sara
0

Jag tycker det är en jättebra idé att inte döma ut folk för att man inte håller med om att de borde vara uppfödare.

Framhålla sina egna värderingar är helt ok MEN låt det stanna vid det och låt bli att ifrågasätta andra om och om igen. Låt eventuella nya valpköpare använda sitt eget huvud för att bestämma vad de anser är bra avel.

Sara

Sarah
0

Som ny illerägare tror jag att man tar för givet att man får ett ganska hälsosamt djur. Om det inte diskuteras ordentligt runt avel så finns det ingen som för den talan. Min stora anledning till att tjafsa/ diskutera/ bråka om avel är för djurens skull. Och de måste tjafsas för eftersom de inte kan föra sin egen talan. Visst finns det ingen lag att anstränga sig för att det ska bli så bra som möjligt för djuren, men det betyder inte att det inte är viktigt. Sen bör man kunna stå för det man väljer att göra. Visst blir det hårt ibland och missförstånd. Men kan man stå för det man väljer så får man stöd i slutänden.

Jag tror inte på att man inte kan få ex farmare att sluta. Det är bara för folk att sluta köpa från dem. För det krävs information.