Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 695 ggr
Vison
0

Vilket tycker du är det finaste mårddjuret?

Tänkte egentligen ställa denna fråga i "Snøhvit-tråden" som handlade om en hermelin (antagligen) men kom på att det var bättre att skapa en ny tråd istället.

Hermelinen är ju precis som illern och Minken ett mårddjur. Av alla mårddjur som finns vilket är din favorit?

Minken är min favorit.

Sara
0

Måste säga illern. Glad

Men vackra är de allihop.

Sara

Vison
0

Intressant är ju att stora Järven också är ett mårddjur :)

Robinsnel
0

Sure vilda djur är fina, men de måste få vara just det också. Jag tycker det är jäkligt synd att Minken kommit till sverige och spridits till vår fauna där den inte har några fiender och konkurrerar ut våra inhemska mårddjur… Jäkla pälsindustri. Tycker alla våra mårddjur är lika fina eller whatever… Var bara tvungen att säga det, att jag hoppas verkligen att vi inte börjar ha ex minkar som husdjur, hur söta de än må vara.

Sara
0

Här finns mårddjur

Sara

Ceciliaolucifer
0

#0 Jag kunde ana att Minken var din favvo ;)

Jag vet ärligt inte. Hermelinen var väldigt vacker, såg ut som en blandning av chilla/sjusovare/iller och degus - om jag nu ens vet vad jag pratar om för arter.

Men Grävling är  också otroligt vackra djur. Tyvärr sett mink, mård, och grävling döda på så sätt att jag har kunnat studera dem. Grävlingen har enorma tassar, vackra.

Så jag vet inte…

Vison
0

sara, bra att du la in en länk där.

Ceciliaolucifer, skunken då? ;) Grävlingar är fina. Synd att de har lite halvdåligt rykte bara.

Förresten, ni brukar ange #siffra istället för namn när ni svarar till nån. Vill ni man ska göra så?

LiindaLarsson
0

#6 lättare att veta vem du pratar med.. annars kan du skriva användarnamnet (triax)  kram Linda

Ceciliaolucifer
0

#6 Skunken är söt :)

Ett enkelt forum tips är att allti använda # framför nummret på det inlägg du vill svara på. På så sätt kan andra bläddra förbi snabbt om det är ngt som inte berör dem.

Som nu tex, skulle du svara på mitt inlägg som jag skriver nu. Så skulle du antagligen behöva skriva #8 för då är det specifikt till mig! :)

Faxlin
0

#6: Det är inget måste att använda # och siffran. Men som vissa sagt det kan vara lättare att se vem man vänder sig till då och inte bli förbisprungen :-)

Sedan finns det många som heter samma sak. Som Sara har vi en hel drös här, tänk om alla saraor tog åt sig när man skrev Sara :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

Järven är självklart coolaste mårddjuret…. vackraste åxå! :)

bnoffan
0

#3 Bra sagt Robin!

Illrarna är klart en favorit. Men när jag var uppe i norr och ute på äventyr med farfar fick jag se en hermelin i vinterskurd och den var riktigt fin att se i sin naturliga miljö!

skrellet
0

jag tror att ni har missat Bjärven. Avkomman av björn och järv. mycket ovanlig men finns uppe i norr ;)

Wassago
0

#3 E absolut inte för pälsfarmare som föder upp mink å andra djur under rena djurplågeri metoder, men några som är helt ute å reser är de så kallade djurvänner som springer omkring och släpper ut minkarna i naturen, där dom ställer till enorma skador på vår egen fauna samt själva far illa!! Dom människorna skulle jag däremot gärna sätta i små burar!!!

Min favorit är nog Järven, men hade för många år sedan en skunk å den var helt otroligt mysig å trevlig!

Vison
0

#13, va har du haft en skunk?! Det får du berätta mer om!  Skrattande

Faxlin
0

Jag tycker alla de vilda mårddjuren har sin charm. Och de är vackra i sitt rätta element. Dock är det lika främmande att stänga in en varg som en mink/vessla mm i ett hem. De är vilda djur och ska så få vara. Finns ingen som tar in en varg i lägenheten bara för att man har hundar där. Lika lite som jag anser att man ska ta in vesslor och liknande i hemmet för att man har illrar där.

Alla djur är vackra i sitt rätta element. Till och med mössen är söta i skogen. Men inte i mitt hus :-)

Audiatur et altera pars

Vison
0

Jag förstår inte varför folk tar upp att vilda djur ska få vara vilda i den här tråden, när den enda frågan är "vilket mårddjur tycker du är finast". Det är väl en självklarhet för de allra flesta att vilda djur ska få vara just - vilda.

sarae
0

Jag tycker alla mårddjur är fina, otroligt fascinerande djur. Men min absoluta favorit är ju såklart illern ;) man blir nog lite partisk när man har 6 stycken sängvärmare ;)

Faxlin
0

#16: Jag tog upp det därför att jag tycker det är svårt att jämföra vilda djur med tama. Vilket man gör om man jämför mårddjur eftersom tamillern är tam medans de andra mårddjuren inte är det.
Således kan jag tycka om dem på olika sätt. Tycker självklart om illrarna annars skulle jag inte ha iller hemma. Men det gör inte att de kan jämföras med ett av de vilda mårddjuren lika lite som jag kan jämföra hundraserna jag älskar med vargen som jag tycker är det mest ståtligaste och vackra av djuren i skogen.
Hoppas du nu förstod varför jag tog upp det.

Audiatur et altera pars

Vison
0

#16, förstår hur du menar, men det var ju inte enbart riktat till dig utan också de andra som tog upp det :)

bnoffan
0

#19 Jag tycker att det är viktigt att poängtera det faktum att det här är djur som ska vara vilda. Var det inte Sarae som la ut ett klipp med en som hade en vessla??

Vison
0

#20, var en mink, om du menar Wilda? Och fortfarande, jag bad bara om att få veta vilket mårddjur som ni tyckte va finast. Det har INGENTING att göra med om djuren är vilda att göra eller inte.

bnoffan
0

#21 Neeeej du det var inte Minken Wilda.. Det här var utanför Sverige.

Nej men som sagt är det bättre att poängtera detta så att folk inte får fix idéer…

skrollan
0

#20 jag puttade upp den tråden, det är en härlig film :)

Vison
0

Aha ok. Har missat den tråden tidigare :)